O ensino da língua inglesa na escola pública do estado do Paraná – um estudo de caso
This work had as theme the English Language Teaching in Public Schools in theState of Parana. The study presents the story of the initiation, development and totalspread of the language in the world in times of internet and globalization, as well asthe relation among Brazil, the State of Paraná an...
Autor principal: | Silva, Alvaro Barbosa da |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20853 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20853 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-208532020-11-24T14:25:09Z O ensino da língua inglesa na escola pública do estado do Paraná – um estudo de caso Silva, Alvaro Barbosa da Santos Junior, Lucas Schenoveber dos Língua inglesa Linguagem e línguas - Estudo e ensino Aprendizagem English language Language and languages - Study and teaching Learning Educação: Métodos e técnicas de Ensino This work had as theme the English Language Teaching in Public Schools in theState of Parana. The study presents the story of the initiation, development and totalspread of the language in the world in times of internet and globalization, as well asthe relation among Brazil, the State of Paraná and the countries involved in this process. It reflects about the conditions of access and permanence of the English teachers in the state, recruitment conditions, guidelines that must be followed, teaching strategies and the learning of students. The case study evaluated the students from the 6th and 9th years of the elementary school, 3rd year of high school and graduates. The analysis of the data joint with the theoretical framework showedthat the teaching does not follow the expected linearity does not advance significantlyand it continues following political and economic interests. Este trabalho teve como temática o ensino da língua inglesa no Estado do Paraná. O estudo traz a história do início, desenvolvimento e total domínio da língua no mundo em tempos de internet e mundialização, bem como a relação do Brasil e do Paraná com os países sujeitos nesse processo. Reflete sobre as condições de acesso e permanência dos professores de língua inglesa no estado, condições de contratação, diretrizes que devem seguir, estratégias de ensino e o aprendizado dos alunos. A pesquisa de campo avaliou os alunos do 6º e 9º do ensino fundamental, 3º ano do ensino médio e alunos egressos. A análise dos dados juntamente com o referencial teórico mostrou que o ensino não segue a linearidade esperada, não avança significativamente e continua seguindo interesses políticos e econômicos. 2020-11-24T14:25:08Z 2020-11-24T14:25:08Z 2013-12-13 specializationThesis SILVA, Alvaro Barbosa da. O ensino da língua inglesa na escola pública do estado do Paraná – um estudo de caso. 2013. 75 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20853 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Língua inglesa Linguagem e línguas - Estudo e ensino Aprendizagem English language Language and languages - Study and teaching Learning Educação: Métodos e técnicas de Ensino |
spellingShingle |
Língua inglesa Linguagem e línguas - Estudo e ensino Aprendizagem English language Language and languages - Study and teaching Learning Educação: Métodos e técnicas de Ensino Silva, Alvaro Barbosa da O ensino da língua inglesa na escola pública do estado do Paraná – um estudo de caso |
description |
This work had as theme the English Language Teaching in Public Schools in theState of Parana. The study presents the story of the initiation, development and totalspread of the language in the world in times of internet and globalization, as well asthe relation among Brazil, the State of Paraná and the countries involved in this process. It reflects about the conditions of access and permanence of the English teachers in the state, recruitment conditions, guidelines that must be followed, teaching strategies and the learning of students. The case study evaluated the students from the 6th and 9th years of the elementary school, 3rd year of high school and graduates. The analysis of the data joint with the theoretical framework showedthat the teaching does not follow the expected linearity does not advance significantlyand it continues following political and economic interests. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Silva, Alvaro Barbosa da |
author_sort |
Silva, Alvaro Barbosa da |
title |
O ensino da língua inglesa na escola pública do estado do Paraná – um estudo de caso |
title_short |
O ensino da língua inglesa na escola pública do estado do Paraná – um estudo de caso |
title_full |
O ensino da língua inglesa na escola pública do estado do Paraná – um estudo de caso |
title_fullStr |
O ensino da língua inglesa na escola pública do estado do Paraná – um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
O ensino da língua inglesa na escola pública do estado do Paraná – um estudo de caso |
title_sort |
o ensino da língua inglesa na escola pública do estado do paraná – um estudo de caso |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SILVA, Alvaro Barbosa da. O ensino da língua inglesa na escola pública do estado do Paraná – um estudo de caso. 2013. 75 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20853 |
_version_ |
1805319126141370368 |
score |
10,814766 |