O uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências
This work had as its theme the use of the portfolio as a teaching resource and methodological, being used as an assessment tool in science discipline, knowing well the contributions to the teaching practice and the teaching and learning process. Towards the educational portfolio covers the entire pr...
Autor principal: | Mendes, Danielle Conde |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20909 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20909 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-209092020-11-24T14:33:11Z O uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências Mendes, Danielle Conde Periotto, Fernando Avaliação de Potencial de Aprendizagem Portfólios em educação Ensino - Meios auxiliares Learning Potential Assessment Device Portfolios in education Teaching - Aids and devices Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This work had as its theme the use of the portfolio as a teaching resource and methodological, being used as an assessment tool in science discipline, knowing well the contributions to the teaching practice and the teaching and learning process. Towards the educational portfolio covers the entire process of filing and organization of records prepared by students and allow you to track your progress and difficulties. In the survey, data were collected obeying methodology already described in the literature, which are established in 10 steps to the process of manufacture and assembly of the portfolio. All work, activities and students' productions as well as his photographs , learning diaries and records were collected in portfolios of individual learning. The data were analyzed in a qualitative way, through documentary analysis and analysis of the processes involved. At the end of the work with the portfolio of science, some important relationships for pedagogical practice were established. Finally, it was found that the use of portfolios as a teaching resource, methodological and as an assessment tool in science has become feasible and possible in the classroom, contributing to the teaching practice and the teaching and learning process, as promoted affection, interaction and knowledge of mental process of students. Este trabalho teve como temática a utilização do portfólio como recurso didático metodológico, sendo utilizado como ferramenta de avaliação na disciplina de ciências, conhecendo assim as contribuições para a prática pedagógica e para o processo de ensino e aprendizagem. No sentido educacional o portfólio compreende todo o processo de arquivamento e organização de registros elaborados pelos alunos e permitem acompanhar suas dificuldades e avanços. Na pesquisa, os dados foram coletados obedecendo a metodologia já descrita na literatura, em que são estabelecidos 10 passos para o processo de realização e montagem do portfólio. Todos os trabalhos, atividades e produções dos alunos, bem como suas fotografias, diários de aprendizagem e registros foram coletados em portfólios de aprendizagem individuais. Os dados foram analisados de maneira qualitativa, através da análise documental e análise de processos dos envolvidos no processo. Ao término do trabalho com o portfólio de ciências, algumas relações importantes para a prática pedagógica foram estabelecidas. Por fim, verificou-se que o uso do portfólio como recurso didático-metodológico e como ferramenta de avaliação em ciências tornou - se viável e possível em sala de aula, contribuindo para a prática pedagógica e para o processo de ensino e aprendizagem, pois promoveu a afetividade, a interação e o conhecimento dos processos mentais dos alunos. 2020-11-24T14:33:10Z 2020-11-24T14:33:10Z 2013-12-06 specializationThesis MENDES, Danielle Conde. O uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências. 2013. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20909 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Avaliação de Potencial de Aprendizagem Portfólios em educação Ensino - Meios auxiliares Learning Potential Assessment Device Portfolios in education Teaching - Aids and devices Educação: Métodos e Técnicas de Ensino |
spellingShingle |
Avaliação de Potencial de Aprendizagem Portfólios em educação Ensino - Meios auxiliares Learning Potential Assessment Device Portfolios in education Teaching - Aids and devices Educação: Métodos e Técnicas de Ensino Mendes, Danielle Conde O uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências |
description |
This work had as its theme the use of the portfolio as a teaching resource and methodological, being used as an assessment tool in science discipline, knowing well the contributions to the teaching practice and the teaching and learning process. Towards the educational portfolio covers the entire process of filing and organization of records prepared by students and allow you to track your progress and difficulties. In the survey, data were collected obeying methodology already described in the literature, which are established in 10 steps to the process of manufacture and assembly of the portfolio. All work, activities and students' productions as well as his photographs , learning diaries and records were collected in portfolios of individual learning. The data were analyzed in a qualitative way, through documentary analysis and analysis of the processes involved. At the end of the work with the portfolio of science, some important relationships for pedagogical practice were established. Finally, it was found that the use of portfolios as a teaching resource, methodological and as an assessment tool in science has become feasible and possible in the classroom, contributing to the teaching practice and the teaching and learning process, as promoted affection, interaction and knowledge of mental process of students. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Mendes, Danielle Conde |
author_sort |
Mendes, Danielle Conde |
title |
O uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências |
title_short |
O uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências |
title_full |
O uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências |
title_fullStr |
O uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências |
title_full_unstemmed |
O uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências |
title_sort |
o uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
MENDES, Danielle Conde. O uso do portfólio no processo de avaliação do ensino de ciências. 2013. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20909 |
_version_ |
1805315832210784256 |
score |
10,814766 |