Educação infantil a luz da legislação

This study aims at analyzing the situation of early childhood education in Brazil from the 1990s, this period marked since its institutionalization as a character education in the care of children from birth to five years old. Based on definitions about Public and Social Policies that influence the...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Daniela Pinheiro dos
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20948
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20948
recordtype dspace
spelling riut-1-209482021-12-10T21:28:53Z Educação infantil a luz da legislação Santos, Daniela Pinheiro dos Aprigio, Antonio Legislação Educação de crianças Política pública Legislation Early childhood education Public policy Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This study aims at analyzing the situation of early childhood education in Brazil from the 1990s, this period marked since its institutionalization as a character education in the care of children from birth to five years old. Based on definitions about Public and Social Policies that influence the organization and attendance in kindergarten, as well as support discussions on early childhood education in policy scenario, because this stage of education is consolidating itself as a public policy, initially from Federal Constitution of Brazil in 1988, which triggered this 1990's new laws that operationalizes and organizes and establishes the collaboration and organizing education systems in the Union, States, Federal District and Municipalities. And finally, we seek dialogue with authors who have been reflecting and discussing the history of education, early childhood education and its policies, then to discuss the progress and development of these educational policies that will serve the interests of the emerging class because they are subordinate the global system of production and the social division of labor. Este estudo teve como objetivo principal analisar a conjuntura da Educação Infantil no Brasil a partir da década de 1990, já que este período marcou sua institucionalização quanto a seu caráter educativo no atendimento de crianças de zero a cinco anos de idade. Tendo por base definições acerca das Políticas Públicas e Sociais que influenciam a organização e o atendimento na Educação Infantil, e bem como subsidiar discussões sobre a Educação Infantil no cenário das políticas, pois, esta etapa de educação vem se consolidando enquanto política pública, inicialmente a partir da Constituição Federal do Brasil de 1988, que desencadeou nesta década de 1990 novas legislações que a operacionaliza e organiza, e estabelece o regime de colaboração e que organiza em sistemas de ensino da União, dos Estados, do Distrito Federal e dos Municípios. E por fim, dialogar com autores que já vem refletindo e discutindo a história da educação, da educação infantil e suas políticas, para então debater o avanço e o desenvolvimento destas políticas educacionais que venham a atender os interesses da classe emergente, pois estas estão subordinadas ao sistema mundial da produção, e a divisão social do trabalho. 2020-11-24T14:39:27Z 2020-11-24T14:39:27Z 2012-11-11 specializationThesis SANTOS, Daniela Pinheiro dos. Educação infantil a luz da legislação. 2013. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20948 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Legislação
Educação de crianças
Política pública
Legislation
Early childhood education
Public policy
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
spellingShingle Legislação
Educação de crianças
Política pública
Legislation
Early childhood education
Public policy
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
Santos, Daniela Pinheiro dos
Educação infantil a luz da legislação
description This study aims at analyzing the situation of early childhood education in Brazil from the 1990s, this period marked since its institutionalization as a character education in the care of children from birth to five years old. Based on definitions about Public and Social Policies that influence the organization and attendance in kindergarten, as well as support discussions on early childhood education in policy scenario, because this stage of education is consolidating itself as a public policy, initially from Federal Constitution of Brazil in 1988, which triggered this 1990's new laws that operationalizes and organizes and establishes the collaboration and organizing education systems in the Union, States, Federal District and Municipalities. And finally, we seek dialogue with authors who have been reflecting and discussing the history of education, early childhood education and its policies, then to discuss the progress and development of these educational policies that will serve the interests of the emerging class because they are subordinate the global system of production and the social division of labor.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Santos, Daniela Pinheiro dos
author_sort Santos, Daniela Pinheiro dos
title Educação infantil a luz da legislação
title_short Educação infantil a luz da legislação
title_full Educação infantil a luz da legislação
title_fullStr Educação infantil a luz da legislação
title_full_unstemmed Educação infantil a luz da legislação
title_sort educação infantil a luz da legislação
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SANTOS, Daniela Pinheiro dos. Educação infantil a luz da legislação. 2013. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20948
_version_ 1805323125947105280
score 10,814766