A avaliação no ensino da língua portuguesa

This work was thematic analysis of some types of assessment used in the study area of the discipline of Portuguese Language in Secondary School. According to the theoretical framework presented, evaluations directed toward this area of knowledge should promote oral language development, introduction...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Kelly Arnold dos
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20983
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20983
recordtype dspace
spelling riut-1-209832020-11-24T14:45:39Z A avaliação no ensino da língua portuguesa Santos, Kelly Arnold dos Ribeiro, Janete Santa Maria Avaliação educacional Conhecimento e aprendizagem Língua portuguesa Education - Evaluation Knowledge and learning Portuguese language Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This work was thematic analysis of some types of assessment used in the study area of the discipline of Portuguese Language in Secondary School. According to the theoretical framework presented, evaluations directed toward this area of knowledge should promote oral language development, introduction and development of reading and writing are considered the theoretical foundations that guide the mother tongue of the country. It was found that the assessment is an instrument used to direct the actions promoted by the teacher throughout the school year, pointing out that the contents have become more significant to the student as well as those that need to be resumed once the learning was not as effective. Assessment in Brazilian education is classified according to three types: diagnostic, formative and summative. The methodology used in preparing this study was based on bibliographic analysis based on study of books and articles that contributed to meeting the goal outlined above. Este trabalho teve como temática a análise de alguns tipos de avaliação utilizados na área de estudo da disciplina de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental II. Segundo a fundamentação teórica apresentada, as avaliações direcionadas a esta área do conhecimento devem promover o desenvolvimento da linguagem oral, introdução e desenvolvimento da leitura e escrita sendo considerados os fundamentos teóricos que orientam a língua materna do país. Verificou-se que a avaliação funciona como um instrumento utilizado para direcionar as ações promovidas pelo professor ao longo do ano letivo, apontando os conteúdos que se tornaram mais significativos para o educando bem como aqueles que necessitam ser retomados uma vez que a aprendizagem não se mostrou tão efetiva. A avaliação na educação brasileira encontra-se classificada segundo três tipologias: diagnóstica, formativa e somativa. A metodologia empregada na elaboração deste estudo fundamentou-se em análises bibliográficas baseadas no estudo de livros e artigos que contribuíram para o cumprimento do objetivo delineado. 2020-11-24T14:45:38Z 2020-11-24T14:45:38Z 2014-03-29 specializationThesis SANTOS, Kelly Arnold dos. A avaliação no ensino da língua portuguesa. 2013. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20983 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Avaliação educacional
Conhecimento e aprendizagem
Língua portuguesa
Education - Evaluation
Knowledge and learning
Portuguese language
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
spellingShingle Avaliação educacional
Conhecimento e aprendizagem
Língua portuguesa
Education - Evaluation
Knowledge and learning
Portuguese language
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
Santos, Kelly Arnold dos
A avaliação no ensino da língua portuguesa
description This work was thematic analysis of some types of assessment used in the study area of the discipline of Portuguese Language in Secondary School. According to the theoretical framework presented, evaluations directed toward this area of knowledge should promote oral language development, introduction and development of reading and writing are considered the theoretical foundations that guide the mother tongue of the country. It was found that the assessment is an instrument used to direct the actions promoted by the teacher throughout the school year, pointing out that the contents have become more significant to the student as well as those that need to be resumed once the learning was not as effective. Assessment in Brazilian education is classified according to three types: diagnostic, formative and summative. The methodology used in preparing this study was based on bibliographic analysis based on study of books and articles that contributed to meeting the goal outlined above.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Santos, Kelly Arnold dos
author_sort Santos, Kelly Arnold dos
title A avaliação no ensino da língua portuguesa
title_short A avaliação no ensino da língua portuguesa
title_full A avaliação no ensino da língua portuguesa
title_fullStr A avaliação no ensino da língua portuguesa
title_full_unstemmed A avaliação no ensino da língua portuguesa
title_sort avaliação no ensino da língua portuguesa
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SANTOS, Kelly Arnold dos. A avaliação no ensino da língua portuguesa. 2013. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20983
_version_ 1805308810558963712
score 10,814766