Alfabetização e letramento na educação infantil
This paper aims to present an investigation into the concepts literacy and literacy in early childhood education in order to expose their relevance to it. Were performed literature search and field research with the goal of checking how literacy and literacy should be worked in early childhood educa...
Autor principal: | Cadan, Lucimara |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21000 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21000 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-210002020-11-24T14:48:54Z Alfabetização e letramento na educação infantil Cadan, Lucimara Santos, Nelson dos Alfabetização Compreensão na leitura Crianças - Livros e leitura Crianças - Escrita Literacy Reading comprehension Children - Books and reading Children - Writing Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This paper aims to present an investigation into the concepts literacy and literacy in early childhood education in order to expose their relevance to it. Were performed literature search and field research with the goal of checking how literacy and literacy should be worked in early childhood education and the understanding that the teacher possesses about these concepts and how to develop their educational practice around literacy and literacy. In this research literacy and literacy are presented as a very important step in kindergarten according to socio-interactionist theory pointing assumptions that gives foundation to the development of the process of literacy and literacy in early childhood education, without losing sight of its function to foster the development of children through educational practices that contribute playful nature of the processes of literacy and literacy. Este trabalho teve por objetivo apresentar uma investigação sobre os conceitos de alfabetização e letramento na Educação Infantil, a fim de expor sua relevância para esta área. Foram realizadas pesquisa bibliográfica e pesquisa de campo com o objetivo de verificar como a alfabetização e o letramento devem ser trabalhados na Educação Infantil e o entendimento que o docente possui a respeito destes conceitos e como desenvolve sua prática educativa em torno da alfabetização e letramento. Nesta pesquisa a alfabetização e o letramento são apresentados como uma etapa muito importante na educação infantil, de acordo com a teoria sóciointeracionista que aponta pressupostos que dão embasamento para o desenvolvimento do processo na educação infantil, sem perder de vista a sua função de propiciar o desenvolvimento integral da criança por meio de práticas pedagógicas de cunho lúdico que contribuem nos processos de alfabetização e letramento. 2020-11-24T14:48:53Z 2020-11-24T14:48:53Z 2012-12-15 specializationThesis CADAN, Lucimara. Alfabetização e letramento na educação infantil. 2012. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21000 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Alfabetização Compreensão na leitura Crianças - Livros e leitura Crianças - Escrita Literacy Reading comprehension Children - Books and reading Children - Writing Educação: Métodos e Técnicas de Ensino |
spellingShingle |
Alfabetização Compreensão na leitura Crianças - Livros e leitura Crianças - Escrita Literacy Reading comprehension Children - Books and reading Children - Writing Educação: Métodos e Técnicas de Ensino Cadan, Lucimara Alfabetização e letramento na educação infantil |
description |
This paper aims to present an investigation into the concepts literacy and literacy in early childhood education in order to expose their relevance to it. Were performed literature search and field research with the goal of checking how literacy and literacy should be worked in early childhood education and the understanding that the teacher possesses about these concepts and how to develop their educational practice around literacy and literacy. In this research literacy and literacy are presented as a very important step in kindergarten according to socio-interactionist theory pointing assumptions that gives foundation to the development of the process of literacy and literacy in early childhood education, without losing sight of its function to foster the development of children through educational practices that contribute playful nature of the processes of literacy and literacy. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Cadan, Lucimara |
author_sort |
Cadan, Lucimara |
title |
Alfabetização e letramento na educação infantil |
title_short |
Alfabetização e letramento na educação infantil |
title_full |
Alfabetização e letramento na educação infantil |
title_fullStr |
Alfabetização e letramento na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Alfabetização e letramento na educação infantil |
title_sort |
alfabetização e letramento na educação infantil |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
CADAN, Lucimara. Alfabetização e letramento na educação infantil. 2012. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21000 |
_version_ |
1805297722908999680 |
score |
10,814766 |