Interdisciplinaridade: uma prática educativa
This work points out in a theoretical and practical research on the Interdisciplinary Methodological Proposal, focusing on the possibility that the joint proposal by faculty, assuming that it is present in the discourse and its realization in practice is anonymous. Because, that is perceived that th...
Autor principal: | Oliveira, Nilza Michelle Gehring de |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21013 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21013 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-210132020-11-24T14:51:25Z Interdisciplinaridade: uma prática educativa Oliveira, Nilza Michelle Gehring de Menoncin, Camila Professores Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Planos de aula Teachers Interdisciplinary approach in education Lesson planning Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This work points out in a theoretical and practical research on the Interdisciplinary Methodological Proposal, focusing on the possibility that the joint proposal by faculty, assuming that it is present in the discourse and its realization in practice is anonymous. Because, that is perceived that the teacher still continues, without really understanding how interdisciplinarity is. So this study aims to better understand this process. The objective of the research is to analyze the possible difficulties expressed by the teacher to articulate the interdisciplinary methodological proposal. The research was conducted in three chapters that discuss about the interdisciplinary as methodological proposal, showing a short historic about the movement; the interdisciplinarity and its relevance in the first years of the fundamental education; and how does the interdisciplinarity appears at the school’s pedagogic politic project, as well as some other reflections. It was done too, a field research with the teachers and the pedagogical group from a school located on the northwest of Paraná. So we looked for both in theoretical authors as Fazenda (1998, 1999), Japiassu (1976) and Luck, (1983, 1994) and others who also contributed to the analysis of data collected through a structured questionnaire. The interdisciplinary practice is a collective that puts everyday challenges and requires the participation of all. It is hoped that this research will contribute to overcoming a fragmented practice for a globalized. O presente trabalho pontua-se numa investigação teórico-prática sobre a Proposta Metodológica Interdisciplinar, focando a possibilidade da articulação dessa proposta pelo corpo docente, pressupondo que, no discurso ela está presente, e na prática sua realização fica no anonimato. Pois, percebe-se, que o professor continua ainda sem entender realmente como se dá a interdisciplinaridade. Portanto esse estudo pretende compreender mais e melhor tal processo. O objetivo da pesquisa é fazer uma análise nas possíveis dificuldades manifestadas pelo professor na articulação da interdisciplinaridade enquanto proposta metodológica. A pesquisa foi desenvolvida em três capítulos que abordam a interdisciplinaridade enquanto proposta metodológica, apresentando um breve histórico do movimento; a interdisciplinaridade e sua relevância nos anos iniciais do ensino fundamental; e de que forma a interdisciplinaridade aparece no projeto político pedagógico da escola bem como algumas outras reflexões. Foi realizada também, uma pesquisa de campo com professores e equipe pedagógica de uma escola municipal localizada na região noroeste do estado do Paraná. Para tanto, buscou-se fundamentação teórica nos autores Fazenda (1998, 1999), Japiassu (1976) e Luck (1983, 1994) que contribuíram também para a análise dos dados coletados através de questionário estruturado. A prática interdisciplinar é uma construção coletiva, que coloca desafios cotidianos, e exige a participação de todos. Espera-se que essa pesquisa possa contribuir para a superação de uma prática fragmentada para uma globalizada. 2020-11-24T14:51:24Z 2020-11-24T14:51:24Z 2012-11-30 specializationThesis OLIVEIRA, Nilza Michelle Gehring de. Interdisciplinaridade: uma prática educativa. 2012. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21013 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Professores Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Planos de aula Teachers Interdisciplinary approach in education Lesson planning Educação: Métodos e Técnicas de Ensino |
spellingShingle |
Professores Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Planos de aula Teachers Interdisciplinary approach in education Lesson planning Educação: Métodos e Técnicas de Ensino Oliveira, Nilza Michelle Gehring de Interdisciplinaridade: uma prática educativa |
description |
This work points out in a theoretical and practical research on the Interdisciplinary Methodological Proposal, focusing on the possibility that the joint proposal by faculty, assuming that it is present in the discourse and its realization in practice is anonymous. Because, that is perceived that the teacher still continues, without really understanding how interdisciplinarity is. So this study aims to better understand this process. The objective of the research is to analyze the possible difficulties expressed by the teacher to articulate the interdisciplinary methodological proposal. The research was conducted in three chapters that discuss about the interdisciplinary as methodological proposal, showing a short historic about the movement; the interdisciplinarity and its relevance in the first years of the fundamental education; and how does the interdisciplinarity appears at the school’s pedagogic politic project, as well as some other reflections. It was done too, a field research with the teachers and the pedagogical group from a school located on the northwest of Paraná. So we looked for both in theoretical authors as Fazenda (1998, 1999), Japiassu (1976) and Luck, (1983, 1994) and others who also contributed to the analysis of data collected through a structured questionnaire. The interdisciplinary practice is a collective that puts everyday challenges and requires the participation of all. It is hoped that this research will contribute to overcoming a fragmented practice for a globalized. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Oliveira, Nilza Michelle Gehring de |
author_sort |
Oliveira, Nilza Michelle Gehring de |
title |
Interdisciplinaridade: uma prática educativa |
title_short |
Interdisciplinaridade: uma prática educativa |
title_full |
Interdisciplinaridade: uma prática educativa |
title_fullStr |
Interdisciplinaridade: uma prática educativa |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinaridade: uma prática educativa |
title_sort |
interdisciplinaridade: uma prática educativa |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
OLIVEIRA, Nilza Michelle Gehring de. Interdisciplinaridade: uma prática educativa. 2012. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21013 |
_version_ |
1805309728436256768 |
score |
10,814766 |