Hiperatividade na educação infantil
This research aimed to find out how to get a diagnosis, what treatment and how the school can help students with hyperactivity. To achieve this goal, initially held a number of authors review the literature in order to understand the hyperactivity and its consequences, showing that it prevents and h...
Autor principal: | Santos, Ilda Domingues dos |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21045 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21045 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-210452020-11-24T14:57:55Z Hiperatividade na educação infantil Santos, Ilda Domingues dos Lopes, Silvana Mendonça Lopes, Silvana Mendonça Lima, Ivone Teresinha Carletto Obana, João Enzio Gomes Crianças hiperativas Aprendizagem Educação inclusiva Hyperactive children Learning Inclusive education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research aimed to find out how to get a diagnosis, what treatment and how the school can help students with hyperactivity. To achieve this goal, initially held a number of authors review the literature in order to understand the hyperactivity and its consequences, showing that it prevents and hinders student learning. After this step was performed one to field research to assess whether the teachers of early childhood education use or not differentiated from traditional methodologies to assist their work. In addition, understanding how these educators work with children diagnosed with Attention Deficit Disorder and Hyperactivity Disorder to help develop their skills and consequent learning and still understand what these professionals seek information to include them in the educational process. For this purpose, a questionnaire consisting of open and closed questions in order to obtain data that would contribute in the preparation of this work. It was noticed through this research that hyperactivity has been a major behavioral problems faced by the family and the school today, as well as school inclusion. The inclusion highlighted here, not just people with disabilities, but also children with learning and behavioral disorders, such as students with ADHD, also emphasizing that children with this disorder suffer serious negative impacts and one of them is the impairment of learning. A presente pesquisa teve como objetivo descobrir como se chega a um diagnóstico, qual o tratamento e como a escola pode auxiliar o aluno com hiperatividade. Para concretizar este objetivo, inicialmente realizou-se uma revisão de bibliografia de diversos autores a fim de compreender a hiperatividade e suas consequências, mostrando que a mesma impede e dificulta a aprendizagem do aluno. Após essa etapa foi realizado uma pesquisa de campo a fim de verificar se os professores da educação infantil utilizam ou não metodologias diferenciadas das tradicionais que auxiliem o seu trabalho. Além disso, compreender como esses educadores trabalham com crianças diagnosticadas com Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade para ajudar a desenvolver suas habilidades e consequente aprendizado e ainda entender quais informações esses profissionais buscam para inclui-las no processo educacional. Para tanto, utilizou-se um questionário constituído por questões abertas e fechadas com a finalidade de obter dados que contribuíssem na elaboração deste trabalho. Percebeu-se por meio destas pesquisas que a hiperatividade tem sido um dos maiores problemas comportamentais enfrentados pela família e pela escola na atualidade, assim, como a inclusão escolar. A inclusão salientada aqui, não se trata apenas de pessoas com deficiência, mas também, crianças com distúrbios de aprendizagem e comportamental, como é o caso dos alunos com TDAH, ressaltando ainda que as crianças com esse transtorno sofrem sérios impactos negativos e um deles é o comprometimento da aprendizagem. 2020-11-24T14:57:54Z 2020-11-24T14:57:54Z 2014-11-01 specializationThesis SANTOS, Ilda Domingues dos. Hiperatividade na educação infantil. 2014. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21045 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Crianças hiperativas Aprendizagem Educação inclusiva Hyperactive children Learning Inclusive education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Crianças hiperativas Aprendizagem Educação inclusiva Hyperactive children Learning Inclusive education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Santos, Ilda Domingues dos Hiperatividade na educação infantil |
description |
This research aimed to find out how to get a diagnosis, what treatment and how the school can help students with hyperactivity. To achieve this goal, initially held a number of authors review the literature in order to understand the hyperactivity and its consequences, showing that it prevents and hinders student learning. After this step was performed one to field research to assess whether the teachers of early childhood education use or not differentiated from traditional methodologies to assist their work. In addition, understanding how these educators work with children diagnosed with Attention Deficit Disorder and Hyperactivity Disorder to help develop their skills and consequent learning and still understand what these professionals seek information to include them in the educational process. For this purpose, a questionnaire consisting of open and closed questions in order to obtain data that would contribute in the preparation of this work. It was noticed through this research that hyperactivity has been a major behavioral problems faced by the family and the school today, as well as school inclusion. The inclusion highlighted here, not just people with disabilities, but also children with learning and behavioral disorders, such as students with ADHD, also emphasizing that children with this disorder suffer serious negative impacts and one of them is the impairment of learning. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Santos, Ilda Domingues dos |
author_sort |
Santos, Ilda Domingues dos |
title |
Hiperatividade na educação infantil |
title_short |
Hiperatividade na educação infantil |
title_full |
Hiperatividade na educação infantil |
title_fullStr |
Hiperatividade na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Hiperatividade na educação infantil |
title_sort |
hiperatividade na educação infantil |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SANTOS, Ilda Domingues dos. Hiperatividade na educação infantil. 2014. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21045 |
_version_ |
1805302684758048768 |
score |
10,814766 |