O papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil
This work has the theme The Role of Education in the Toy Learning Process in Early Childhood Education , aims to understand the design of the toy and play in contemporary culture and the role of toys in the daily activities of children in the family , school and cultural space, in a institution of...
Autor principal: | Mendes, Keila Aparecida |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21081 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21081 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-210812020-11-24T15:05:50Z O papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil Mendes, Keila Aparecida Hlenka, Vanessa Hlenka, Vanessa Sandmann, André Obana, João Enzio Gomes Ensino criativo Estratégias de aprendizagem Crianças - Desenvolvimento Creative teaching Learning strategies Child development CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work has the theme The Role of Education in the Toy Learning Process in Early Childhood Education , aims to understand the design of the toy and play in contemporary culture and the role of toys in the daily activities of children in the family , school and cultural space, in a institution of Child Education of the City of Telemachus Borba - PR . This paper aims to present the role of play in the process of learning and child development in the sense that it can encourage the taste for discovery , stimulating creativity , building knowledge , and appreciation of the play as teaching tool ; verify the role of play in the process of learning and child development in early childhood education ; reflect on the strategies used in the teaching learning process and develop teaching methods and techniques that integrate play in the educational process ; being aware of the importance of this action for the holistic development of children through research ; present ways to develop children 's taste for pranks considering the values assigned to them , providing opportunities for the expression of their creativity and participation through play . This work started from a historical , legal and science through literature review , observation , intervention and evaluation definition . Using field research . The approach was through meetings with teachers and students with family while the work was developed through intervention , a questionnaire survey directed to the family containing 14 questions was used . Obtained as a result of this research that family members understand that the toy and play, play an important role in the development of children , both at school and in the family . Considering an object toy that stimulates a child's learning. O presente trabalho, teve como temática o papel do brinquedo no processo de ensino aprendizagem na Educação Infantil, busca compreender a concepção do brinquedo e do brincar na cultura contemporânea e o papel do brinquedo nas atividades diárias das crianças no espaço familiar, escolar e cultural. A pesquisa foi realizada em uma instituição de Educação Infantil do município de Telêmaco Borba- PR. O presente trabalho objetiva-se a apresentar o papel do brincar no processo da aprendizagem e do desenvolvimento da criança no sentido de que o mesmo possa incentivar o gosto pelas descobertas, estimular a criatividade, a construção do conhecimento, e a valorização do lúdico enquanto ferramenta didática; verificar o papel do brincar no processo da aprendizagem e do desenvolvimento da criança na educação infantil; refletir sobre as estratégias utilizadas no processo de ensino aprendizagem e desenvolver métodos e técnicas de ensino que integrem o brincar no processo educativo, tendo consciência da importância dessa ação para o desenvolvimento integral da criança. Através da pesquisa, buscou-se apresentar formas de desenvolver nas crianças o gosto pelas brincadeiras considerando os valores atribuídos a elas, oportunizando a expressão de sua criatividade e participação através do brincar. Este trabalho partiu de uma definição histórica, legal e científica, através da revisão de literatura, observação, intervenção e avaliação utilizando a pesquisa de campo. A abordagem foi através de reuniões com professores e familiares enquanto com os alunos o trabalho foi desenvolvido através de intervenções, foi aplicado um questionário de pesquisa direcionado aos familiares contendo 14 perguntas. Obteve como resultado dessa pesquisa que os familiares compreendem que o brinquedo e o brincar, têm papel importante no desenvolvimento da criança, tanto no espaço escolar quanto no familiar, considerando o brinquedo um objeto que estimula o aprendizado da criança. 2020-11-24T15:05:48Z 2020-11-24T15:05:48Z 2014-12-11 specializationThesis MENDES, Keila Aparecida. O papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil. 2014. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21081 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ensino criativo Estratégias de aprendizagem Crianças - Desenvolvimento Creative teaching Learning strategies Child development CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Ensino criativo Estratégias de aprendizagem Crianças - Desenvolvimento Creative teaching Learning strategies Child development CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Mendes, Keila Aparecida O papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil |
description |
This work has the theme The Role of Education in the Toy Learning Process in Early Childhood Education , aims to understand the design of the toy and play in contemporary culture and the role of toys in the daily activities of children in the family , school and cultural space, in a institution of Child Education of the City of Telemachus Borba - PR . This paper aims to present the role of play in the process of learning and child development in the sense that it can encourage the taste for discovery , stimulating creativity , building knowledge , and appreciation of the play as teaching tool ; verify the role of play in the process of learning and child development in early childhood education ; reflect on the strategies used in the teaching learning process and develop teaching methods and techniques that integrate play in the educational process ; being aware of the importance of this action for the holistic development of children through research ; present ways to develop children 's taste for pranks considering the values assigned to them , providing opportunities for the expression of their creativity and participation through play . This work started from a historical , legal and science through literature review , observation , intervention and evaluation definition . Using field research . The approach was through meetings with teachers and students with family while the work was developed through intervention , a questionnaire survey directed to the family containing 14 questions was used . Obtained as a result of this research that family members understand that the toy and play, play an important role in the development of children , both at school and in the family . Considering an object toy that stimulates a child's learning. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Mendes, Keila Aparecida |
author_sort |
Mendes, Keila Aparecida |
title |
O papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil |
title_short |
O papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil |
title_full |
O papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil |
title_fullStr |
O papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil |
title_full_unstemmed |
O papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil |
title_sort |
o papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
MENDES, Keila Aparecida. O papel da brincadeira no processo de ensino aprendizagem na educação infantil. 2014. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21081 |
_version_ |
1805317903280504832 |
score |
10,814766 |