Processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos
This work had as its theme the development of a methodology for teaching chemistry classes in the 1st year of high school a State College of Ponta Grossa. Currently students demonstrate a lot of motivation and disinterest in the discipline of chemistry. One of the difficulties reported by students i...
Autor principal: | Mossanha, Rosana |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21092 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21092 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-210922020-11-24T15:08:20Z Processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos Mossanha, Rosana Periotto, Fernando Periotto, Fernando Brandão, Henry Charles Albert David Naidoo Terroso de Mendonça Nicodem, Maria Fatima Menegazzo Aprendizagem experimental Aprendizagem por atividades Metodologia Experiential learning Active learning Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work had as its theme the development of a methodology for teaching chemistry classes in the 1st year of high school a State College of Ponta Grossa. Currently students demonstrate a lot of motivation and disinterest in the discipline of chemistry. One of the difficulties reported by students is that discipline has enough theory and difficult to understand. Thus, when it is applied something different from traditional classes, which facilitates students' understanding of the particular subject as an experiment becomes very interesting, because it can stimulate thinking the same, allowing students greater interaction during class. Developed for this experimental work with students which are a powerful a didactic resource for science education. The purpose of the experiment was important in education and understanding of the scientific method on "separation of mixtures" as this constructive approach allows students to formulate hypotheses, develop ways to test them, modify them according to the results. Through the questionnaires it was possible to demonstrate that only with the expositive class, some students' conceptions distanced themselves from conceptual, but after experimentation these dramatic improvements, but also to improve the understanding of the topic addressed in the classroom. Approximately 92% of students saw the experimental activity positively and as a complement of the content seen in theory. Este trabalho teve como temática o desenvolvimento uma metodologia de ensino de química para turmas do 1º ano do ensino médio de um Colégio Estadual de Ponta Grossa. Atualmente os alunos demonstram muita desmotivação e desinteresse durante a disciplina de química. Uma das dificuldades relatadas pelos alunos é que a disciplina possui bastante teoria e de difícil compreensão. Assim, quando se aplica algo diferente das aulas tradicionais, que facilita a compreensão dos alunos sobre o determinado assunto como: um experimento torna-se bem interessante, pois se consegue estimular o pensamento dos mesmos, permitindo ao aluno uma maior interação durante a aula. Para isso desenvolveu com os alunos trabalho experimental, o qual constitui em um poderoso recurso didático para o ensino de ciências. A proposta do experimento foi importante no ensino e compreensão do método científico sobre o tema “separação de misturas”, pois esta metodologia construtiva permite ao aluno formular hipóteses, desenvolver formas de testá-las, modificá-las de acordo com os resultados. Por intermédio dos questionários foi possível comprovar que somente com a aula expositiva, algumas concepções dos alunos distanciavam-se do conceitual, mas após a experimentação essas melhoram consideravelmente, como também para a melhoria do entendimento do assunto abordado na sala de aula. Aproximadamente 92% alunos viram a atividade experimental de forma positiva e como complemento do conteúdo visto na teoria. 2020-11-24T15:08:18Z 2020-11-24T15:08:18Z 2014-12-11 specializationThesis MOSSANHA, Rosana. Processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos. 2014. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21092 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Aprendizagem experimental Aprendizagem por atividades Metodologia Experiential learning Active learning Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Aprendizagem experimental Aprendizagem por atividades Metodologia Experiential learning Active learning Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Mossanha, Rosana Processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos |
description |
This work had as its theme the development of a methodology for teaching chemistry classes in the 1st year of high school a State College of Ponta Grossa. Currently students demonstrate a lot of motivation and disinterest in the discipline of chemistry. One of the difficulties reported by students is that discipline has enough theory and difficult to understand. Thus, when it is applied something different from traditional classes, which facilitates students' understanding of the particular subject as an experiment becomes very interesting, because it can stimulate thinking the same, allowing students greater interaction during class. Developed for this experimental work with students which are a powerful a didactic resource for science education. The purpose of the experiment was important in education and understanding of the scientific method on "separation of mixtures" as this constructive approach allows students to formulate hypotheses, develop ways to test them, modify them according to the results. Through the questionnaires it was possible to demonstrate that only with the expositive class, some students' conceptions distanced themselves from conceptual, but after experimentation these dramatic improvements, but also to improve the understanding of the topic addressed in the classroom. Approximately 92% of students saw the experimental activity positively and as a complement of the content seen in theory. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Mossanha, Rosana |
author_sort |
Mossanha, Rosana |
title |
Processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos |
title_short |
Processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos |
title_full |
Processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos |
title_fullStr |
Processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos |
title_full_unstemmed |
Processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos |
title_sort |
processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
MOSSANHA, Rosana. Processos de separação de misturas: uma abordagem científica de fatos cotidianos. 2014. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21092 |
_version_ |
1805296488500166656 |
score |
10,814766 |