Técnicas de ensino da leitura na educação infantil

This work presents as theme some of the didactic techniques which contribute to the teaching of reading in children education, with the desire to help other teachers in the process of learning on how to read and write, as a result of making reading, a delightful moment. Throughout this project, it i...

ver descrição completa

Autor principal: Nagata, Josefina Duarte
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21126
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21126
recordtype dspace
spelling riut-1-211262020-11-24T15:16:23Z Técnicas de ensino da leitura na educação infantil Techniques of teaching reading in children education Nagata, Josefina Duarte Wojslaw, Eliane Bianchi Wojslaw, Eliane Bianchi Winter, Lairton Moacir Santos, Ricardo dos Alfabetização Estratégias de aprendizagem Crianças - Livros e leitura Literacy Learning strategies Children - Books and Reading CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This work presents as theme some of the didactic techniques which contribute to the teaching of reading in children education, with the desire to help other teachers in the process of learning on how to read and write, as a result of making reading, a delightful moment. Throughout this project, it is supposed to answer the following question: How the teacher can work on the practice of reading in the children education aiming for the future formation of literate individuals? The methodology of this research is qualitative, and for data base gathering instrument was used the bibliograpic search and for documental investigation. It is known that the reading practice, the act of reading makes part of the daily and life of every person, and helps on the formation of the critic and reflexive reader. Therefore, it develops on the understanding that the first step of the whole aquistion process of reading and writing is the alphabetization, the discovery of the letters and words, and after, the literacy, its practice on the social reality of the person. On the pursuit to show the intervention of the teacher – as a mediator, having a big role on this school phase, specially their collaboration on the practice of reading, and by using these methods, which stimulates and motivates the reading formation of their students, since the teachers are seen as the model of this action. So, it is concerned that with the use of these didatics resources, allied to the mediation of the teacher, helps on the development of the reading and afterwards the writing skills, on a pleasurable way. Este trabalho teve como temática apresentar algumas técnicas didáticas que contribuem para o ensino da prática da leitura na Educação Infantil, no desejo de cooperar com os professores no processo de aprendizagem da leitura e escrita, na ressalva de que a leitura seja vista como um procedimento agradável e prazeroso. Ao longo do trabalho, intenta-se responder a seguinte pergunta: como o professor pode trabalhar a prática da leitura no Ensino Infantil visando à formação futura de indivíduos letrados? A metodologia desta pesquisa é qualitativa, e como instrumento de coleta de dados, utiliza-se da pesquisa bibliográfica, e ainda da investigação documental. Sabe-se que a prática da leitura, do ato de ler, faz parte do cotidiano e da vida de todo indivíduo, que colabora na sua formação de leitor crítico e reflexivo. Assim, desenvolve-se no entendimento de que o primeiro passo de todo processo de aquisição de leitura e escrita é a alfabetização, o descobrimento das letras/palavras, e posteriormente, o letramento, a sua prática na realidade social do sujeito. Procura-se mostrar a intervenção do professor – mediador, sendo de grande importância nessa fase escolar, em especial sua colaboração na prática da leitura, que através da utilização desses métodos, pretende estimular e motivar a formação leitora de seus alunos, uma vez que, os docentes são vistos como modelos dessa ação. Portanto, nota-se que com o uso destes recursos didáticos aliado a mediação do educador, possibilita o desenvolvimento da prática de leitura e posteriormente da escrita, vista de maneira prazerosa e agradável. 2020-11-24T15:16:22Z 2020-11-24T15:16:22Z 2018-05-25 specializationThesis NAGATA, Josefina Duarte. Técnicas de ensino da leitura na educação infantil. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21126 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Alfabetização
Estratégias de aprendizagem
Crianças - Livros e leitura
Literacy
Learning strategies
Children - Books and Reading
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Alfabetização
Estratégias de aprendizagem
Crianças - Livros e leitura
Literacy
Learning strategies
Children - Books and Reading
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Nagata, Josefina Duarte
Técnicas de ensino da leitura na educação infantil
description This work presents as theme some of the didactic techniques which contribute to the teaching of reading in children education, with the desire to help other teachers in the process of learning on how to read and write, as a result of making reading, a delightful moment. Throughout this project, it is supposed to answer the following question: How the teacher can work on the practice of reading in the children education aiming for the future formation of literate individuals? The methodology of this research is qualitative, and for data base gathering instrument was used the bibliograpic search and for documental investigation. It is known that the reading practice, the act of reading makes part of the daily and life of every person, and helps on the formation of the critic and reflexive reader. Therefore, it develops on the understanding that the first step of the whole aquistion process of reading and writing is the alphabetization, the discovery of the letters and words, and after, the literacy, its practice on the social reality of the person. On the pursuit to show the intervention of the teacher – as a mediator, having a big role on this school phase, specially their collaboration on the practice of reading, and by using these methods, which stimulates and motivates the reading formation of their students, since the teachers are seen as the model of this action. So, it is concerned that with the use of these didatics resources, allied to the mediation of the teacher, helps on the development of the reading and afterwards the writing skills, on a pleasurable way.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Nagata, Josefina Duarte
author_sort Nagata, Josefina Duarte
title Técnicas de ensino da leitura na educação infantil
title_short Técnicas de ensino da leitura na educação infantil
title_full Técnicas de ensino da leitura na educação infantil
title_fullStr Técnicas de ensino da leitura na educação infantil
title_full_unstemmed Técnicas de ensino da leitura na educação infantil
title_sort técnicas de ensino da leitura na educação infantil
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation NAGATA, Josefina Duarte. Técnicas de ensino da leitura na educação infantil. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21126
_version_ 1805312689933647872
score 10,814766