A diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica
Geography represents an area of knowledge that aims to make the world more comprehensible to those who study it, being students, researchers, teachers, etc. Geography is also a science that provides society with a vision of man-nature relations as space, its transformations to benefit itself and oth...
Autor principal: | Jesus, Julio Souza de |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21157 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21157 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-211572020-11-24T15:24:15Z A diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica The difference physical geography - human geography in elementary school: a theoretical reflection Jesus, Julio Souza de Berghauser, Neron Alipio Cortes Berghauser, Neron Alipio Cortes Santos, Ricardo dos Juliano, Joice Maria Maltauro Livros didáticos Geografia - Estudo e ensino Ensino – Metodologia Textbooks Geography - Study and teaching Teaching – Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Geography represents an area of knowledge that aims to make the world more comprehensible to those who study it, being students, researchers, teachers, etc. Geography is also a science that provides society with a vision of man-nature relations as space, its transformations to benefit itself and others, possessing several essential definitions to achieve this goal. At present, the teaching of Geography is going through a remarkable period, in a phase of redefinitions demanded by society in general and by the process of globalization, by the creation of a new school system that allows the formation of full citizens. As future educators, it must be said that it is necessary to prepare our learner; the teaching of Geography must have a perspective committed to citizenship, preparing the learner for life and surpassing the concept of reproducing concepts or being able to perform their activities in the market of job. Due to the vital attribution that the textbook possesses, being one of the most important used by teachers in the teaching of Geography with its students, this instrument became able to influence the formation and knowledge of the subjects. This monograph aims to understand some of the relationships that permeate the teaching of Physical Geography and the questions of the use of textbooks to reach this requirement. A Geografia representa uma área de conhecimento que visa transformar o mundo mais compreensível para aqueles que a estudam, sendo alunos, pesquisadores, professores, etc. A Geografia também é uma ciência que proporciona a sociedade uma visão das relações homem-natureza quanto o espaço, suas transformações em benefício a si próprio e aos demais, possuindo diversas definições essenciais para alcançar este objetivo. Na atualidade, o ensino da Geografia atravessa um período marcante, numa fase de redefinições exigidas pela sociedade em geral e pelo processo de globalização, pela criação de um novo sistema escolar que possibilite a formação de cidadãos plenos. Como futuros educadores, cabe afirmar que é preciso preparar realmente nosso educando, o ensino da Geografia deve ter uma perspectiva comprometida com a cidadania, preparando o educando para a vida e superando a concepção de reproduzir conceitos ou estando aptos para desempenhar suas atividades no mercado de trabalho. Em virtude da atribuição vital que o livro didático possui, sendo um dos mais importantes utilizados pelos professores no ensino da disciplina de Geografia junto a seus alunos, este instrumento se tornou capaz de influenciar na formação e conhecimento dos sujeitos. Esta monografia possui como objetivo compreender algumas das relações que permeiam o ensino da Geografia Física e as questões da utilização de livros didáticos para se alcançar esta exigência. 2020-11-24T15:24:14Z 2020-11-24T15:24:14Z 2018-08-10 specializationThesis JESUS, Julio Souza de. A diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21157 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Livros didáticos Geografia - Estudo e ensino Ensino – Metodologia Textbooks Geography - Study and teaching Teaching – Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Livros didáticos Geografia - Estudo e ensino Ensino – Metodologia Textbooks Geography - Study and teaching Teaching – Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Jesus, Julio Souza de A diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica |
description |
Geography represents an area of knowledge that aims to make the world more comprehensible to those who study it, being students, researchers, teachers, etc. Geography is also a science that provides society with a vision of man-nature relations as space, its transformations to benefit itself and others, possessing several essential definitions to achieve this goal. At present, the teaching of Geography is going through a remarkable period, in a phase of redefinitions demanded by society in general and by the process of globalization, by the creation of a new school system that allows the formation of full citizens. As future educators, it must be said that it is necessary to prepare our learner; the teaching of Geography must have a perspective committed to citizenship, preparing the learner for life and surpassing the concept of reproducing concepts or being able to perform their activities in the market of job. Due to the vital attribution that the textbook possesses, being one of the most important used by teachers in the teaching of Geography with its students, this instrument became able to influence the formation and knowledge of the subjects. This monograph aims to understand some of the relationships that permeate the teaching of Physical Geography and the questions of the use of textbooks to reach this requirement. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Jesus, Julio Souza de |
author_sort |
Jesus, Julio Souza de |
title |
A diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica |
title_short |
A diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica |
title_full |
A diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica |
title_fullStr |
A diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica |
title_full_unstemmed |
A diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica |
title_sort |
diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
JESUS, Julio Souza de. A diferença geografia física – geografia humana no ensino fundamental: uma reflexão teórica. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21157 |
_version_ |
1805305416537604096 |
score |
10,814766 |