Metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental I
This work had as its theme the teaching methodology of Astronomy in Basic Education – Phase I of Elementary School. From the theoretical classes on the universe, we tried to place the students in front of play and visual activities in order to have a better understanding of the planetary system to w...
Autor principal: | Silva, Maria Gabriela da |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21162 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21162 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-211622020-11-24T15:25:32Z Metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental I Methodology of teaching astronomy in elementary school I Silva, Maria Gabriela da Cedran, Jaime da Costa Cedran, Jaime da Costa Brandão, Henry Charles Albert David N T Mendonça Pires, Emerson Luis Ciência - Estudo e Ensino Aprendizagem Estratégias de aprendizagem Science - Study and teaching Learning Learning strategies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This work had as its theme the teaching methodology of Astronomy in Basic Education – Phase I of Elementary School. From the theoretical classes on the universe, we tried to place the students in front of play and visual activities in order to have a better understanding of the planetary system to which we belong and of the Universe as a whole. It is known that Astronomy is a very complex scientific area, and for that reason it can proportional to great curiosity. At school, Astronomy can be explored as a motivating tool and endowed with concepts that make it possible to be interconnected in different branches of science, such as Physics, Mathematics and Geography, for example. The research had as a starting point a bibliographical study of several authors in order to base the proposal of a methodology of teaching to work the Content of Astronomy with students of the 4th year of Elementary School in a Municipal School in the city of Medianeira / PR. The methods used are diverse, including textbook, computer simulator, posters, tape measure, film and domino game, with the participation of students in the Brazilian Astronomy Olympiad. As one of the relevant results of this study was a differentiated methodology focused on the interests of students, with the purpose of promoting playfulness and involving them in stimulating works, in which activities are produced that allow their learning. Este trabalho teve como temática a metodologia de ensino de Astronomia na Educação Básica- Fase I do Ensino Fundamental. A partir das aulas teóricas sobre o universo, buscou-se colocar os alunos diante de atividades lúdicas e visuais para poderem ter uma melhor compreensão do sistema planetário a qual pertencemos e do Universo como um todo. Sabe-se que A Astronomia é uma área científica muito complexa, e por isso passível de proporcional grande curiosidade. Na escola, a Astronomia pode ser explorada como uma ferramenta motivadora e dotada de conceitos que possibilitam ser interligada em diferentes ramos das Ciências, como a Física, Matemática e Geografia, por exemplo. A pesquisa teve como ponto de partida um estudo bibliográfico de diversos autores a fim de embasar a proposição de uma metodologia de ensino para se trabalhar o Conteúdo de Astronomia com alunos do 4º ano do Ensino Fundamental em uma Escola Municipal na cidade de Medianeira/PR. Os métodos utilizados são diversificados, incluindo o livro didático, simulador computacional, cartazes, tira métrica, filme e jogo de dominó, com a participação dos alunos na Olimpíada Brasileira de Astronomia. Como um dos resultados relevantes deste estudo foi uma metodologia diferenciada e voltada aos interesses dos alunos, com intuito de promover a ludicidade e envolve-los em trabalhos estimulantes, nos quais sejam produzidas atividades que permitam seu aprendizado. 2020-11-24T15:25:31Z 2020-11-24T15:25:31Z 2018-08-29 specializationThesis SILVA, Maria Gabriela da. Metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental I. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21162 por embargoedAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ciência - Estudo e Ensino Aprendizagem Estratégias de aprendizagem Science - Study and teaching Learning Learning strategies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Ciência - Estudo e Ensino Aprendizagem Estratégias de aprendizagem Science - Study and teaching Learning Learning strategies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Silva, Maria Gabriela da Metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental I |
description |
This work had as its theme the teaching methodology of Astronomy in Basic Education – Phase I of Elementary School. From the theoretical classes on the universe, we tried to place the students in front of play and visual activities in order to have a better understanding of the planetary system to which we belong and of the Universe as a whole. It is known that Astronomy is a very complex scientific area, and for that reason it can proportional to great curiosity. At school, Astronomy can be explored as a motivating tool and endowed with concepts that make it possible to be interconnected in different branches of science, such as Physics, Mathematics and Geography, for example. The research had as a starting point a bibliographical study of several authors in order to base the proposal of a methodology of teaching to work the Content of Astronomy with students of the 4th year of Elementary School in a Municipal School in the city of Medianeira / PR. The methods used are diverse, including textbook, computer simulator, posters, tape measure, film and domino game, with the participation of students in the Brazilian Astronomy Olympiad. As one of the relevant results of this study was a differentiated methodology focused on the interests of students, with the purpose of promoting playfulness and involving them in stimulating works, in which activities are produced that allow their learning. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Silva, Maria Gabriela da |
author_sort |
Silva, Maria Gabriela da |
title |
Metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental I |
title_short |
Metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental I |
title_full |
Metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental I |
title_fullStr |
Metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental I |
title_full_unstemmed |
Metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental I |
title_sort |
metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental i |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SILVA, Maria Gabriela da. Metodologia do ensino de astronomia no ensino fundamental I. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21162 |
_version_ |
1805317903813181440 |
score |
10,814766 |