A temática ambiental no currículo de química do estado de São Paulo

This article reports an investigation about the incorporation of the environmental theme in the chemistry curriculum of the State of São Paulo, which sought to identify the elements of the environmental theme and the approaches of Environmental Education (EA) contained in the document. Considering t...

ver descrição completa

Autor principal: Domeneghi, Liliane Samira Becari Nogueira
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21680
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21680
recordtype dspace
spelling riut-1-216802020-11-24T19:09:23Z A temática ambiental no currículo de química do estado de São Paulo The environmental theme in the chemistry curriculum of the state of São Paulo Domeneghi, Liliane Samira Becari Nogueira Costa Junior, Ismael Laurindo Costa Junior, Ismael Laurindo Costa Junior, Ismael Laurindo Costa Junior, Ismael Laurindo Educação ambiental Química Pragmatismo Environmental education Chemistry Pragmatism CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article reports an investigation about the incorporation of the environmental theme in the chemistry curriculum of the State of São Paulo, which sought to identify the elements of the environmental theme and the approaches of Environmental Education (EA) contained in the document. Considering the nature of the data source for this research, a documentary research was developed by using the qualitative approach. For data analysis, the technique called “Content Analysis”, was proposed by Laurence Bardin. The elements of the environmental theme found in the documents, made it possible to construct registration units that were later grouped into three categories: “use and appropriation of natural resources”, “impacts of anthropic presence on the environment”, and “proposals for a new relationship with the environment”. From there, a predominance of the approach of elements that evidence the impacts of the anthropic presence in the environment, possibly motivated by the increasing episodes of environmental degradation in the present time. However, in addressing the proposals for a new relation with the environment, the curricular text evidences elements that correspond to the pragmatic approach of the EA, which can lead to the absence of problematization of the power relations existing in our society, conferring to the EA addressed in this curriculum a limited transformative potential of the relationship between society and nature. Este artigo relata uma investigação acerca da incorporação da temática ambiental no currículo de Química do estado de São Paulo, que buscou identificar os elementos da temática ambiental e os enfoques da Educação Ambiental (EA) contidos no documento. Considerando a natureza da fonte dos dados para esta investigação, foi desenvolvida uma pesquisa documental utilizando-se da abordagem qualitativa. Para a análise dos dados, foi utilizada a técnica denominada “Análise de Conteúdo”, proposta por Laurence Bardin. Os elementos da temática ambiental encontrados nos documentos possibilitaram a construção de unidades de registro que, posteriormente, foram agrupadas em três categorias: “uso e apropriação de recursos naturais”, “impactos da presença antrópica no ambiente”, e “propostas para uma nova relação com o ambiente”. A partir daí, foi observada uma predominância da abordagem de elementos que evidenciam os impactos da presença antrópica no ambiente, possivelmente motivada pelos crescentes episódios de degradação ambiental da atualidade. Contudo, ao abordar as propostas para uma nova relação com o ambiente, o texto curricular evidencia elementos que correspondem ao enfoque pragmático da EA, o que pode conduzir à ausência da problematização das relações de poder existentes em nossa sociedade, conferindo à EA, abordada neste currículo, como um limitado potencial transformador da relação entre sociedade e natureza. 2020-11-24T19:09:23Z 2020-11-24T19:09:23Z 2018-06-09 bachelorThesis DOMENEGHI, Liliane Samira Becari Nogueira. A temática ambiental no currículo de química do estado de São Paulo. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em ensino de ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21680 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em ensino de Ciências UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação ambiental
Química
Pragmatismo
Environmental education
Chemistry
Pragmatism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação ambiental
Química
Pragmatismo
Environmental education
Chemistry
Pragmatism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Domeneghi, Liliane Samira Becari Nogueira
A temática ambiental no currículo de química do estado de São Paulo
description This article reports an investigation about the incorporation of the environmental theme in the chemistry curriculum of the State of São Paulo, which sought to identify the elements of the environmental theme and the approaches of Environmental Education (EA) contained in the document. Considering the nature of the data source for this research, a documentary research was developed by using the qualitative approach. For data analysis, the technique called “Content Analysis”, was proposed by Laurence Bardin. The elements of the environmental theme found in the documents, made it possible to construct registration units that were later grouped into three categories: “use and appropriation of natural resources”, “impacts of anthropic presence on the environment”, and “proposals for a new relationship with the environment”. From there, a predominance of the approach of elements that evidence the impacts of the anthropic presence in the environment, possibly motivated by the increasing episodes of environmental degradation in the present time. However, in addressing the proposals for a new relation with the environment, the curricular text evidences elements that correspond to the pragmatic approach of the EA, which can lead to the absence of problematization of the power relations existing in our society, conferring to the EA addressed in this curriculum a limited transformative potential of the relationship between society and nature.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Domeneghi, Liliane Samira Becari Nogueira
author_sort Domeneghi, Liliane Samira Becari Nogueira
title A temática ambiental no currículo de química do estado de São Paulo
title_short A temática ambiental no currículo de química do estado de São Paulo
title_full A temática ambiental no currículo de química do estado de São Paulo
title_fullStr A temática ambiental no currículo de química do estado de São Paulo
title_full_unstemmed A temática ambiental no currículo de química do estado de São Paulo
title_sort temática ambiental no currículo de química do estado de são paulo
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation DOMENEGHI, Liliane Samira Becari Nogueira. A temática ambiental no currículo de química do estado de São Paulo. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em ensino de ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21680
_version_ 1805300788261552128
score 10,814766