Uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica

His study found that the research on science education biology, physics and chemistry in high school and elementary) has focused the various elements related to it, some more specific, such as the role of practical activities, the textbook and different ways to approach the content, where there are...

ver descrição completa

Autor principal: Brach, Elizete Neuza
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21717
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21717
recordtype dspace
spelling riut-1-217172020-11-24T19:10:02Z Uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica Brach, Elizete Neuza Viera, Graciela Leila Heep Aprendizagem Jogos educativos Ensino - Meios auxiliares Aprendizagem por atividades Learning Educational games Teaching - Aids and devices Active learning Ensino de Ciências His study found that the research on science education biology, physics and chemistry in high school and elementary) has focused the various elements related to it, some more specific, such as the role of practical activities, the textbook and different ways to approach the content, where there are many challenges faced by teachers of Chemistry highlighting the difficulty in linking the knowledge of Chemistry received in educational institutions and/or universities, with their teaching practice. Several studies regarding recreational activities have to prove that the game, besides being a source of pleasure and discovery for the student can contribute significantly to the process of knowledge construction as mediators of student learning. Seeking a better understanding of the content covered in class, we prepared a card game fruit with the main purpose to understand the nutritional content of them, and the importance of fruit for a healthier diet associated with the content of organic chemistry (chemical food) in order that the student has the opportunity to learn while playing. There was a comparison of data acquired by a questionnaire (before and after the game) and analyzed statistically efficient method of playfulness and intensified the understanding of the importance of fruit to food. The survey was conducted in the municipality of São Miguel do Iguaçu, with the participation of the students of the third year of middle school students conducted a survey checking the fruit and its nutritional value later with this information we designed a card game (super asset) where students had the opportunity to meet many different fruits containing nutritional labeling of each fruit. It was found that the practice of recreational activities promotes a cheerful and relaxed atmosphere, the use of games in the classroom, encourages creativity, spontaneity, and awareness of the students, to promote healthier eating practices. O presente trabalho verificou sobre o ensino de ciências (Biologia, Física e Química no ensino médio e fundamental) e as diferentes formas de abordagem dos conteúdos, onde são muitos os desafios encontrados pelos professores de Química destacando-se a dificuldade em associar os conhecimentos de Química recebidos nas instituições de ensino e/ou universidades, com sua prática docente. Vários estudos a respeito de atividades lúdicas vêm comprovar que os jogos, além de ser fonte de prazer e descoberta para o aluno pode contribuir significantemente para o processo de construção do conhecimento do aluno como mediadores da aprendizagem. Visando uma melhor compreensão do conteúdo abordado em sala de aula, elaborou-se um jogo de cartas de frutas com o principal objetivo a compreensão do teor nutricional dos mesmos, e a importância das frutas para uma alimentação mais saudável associado ao conteúdo de química orgânica (química dos alimentos) com intuito que o aluno tenha a oportunidade de aprender jogando. Fez-se um comparativo dos dados adquiridos por um questionário (antes e depois do jogo) e analisou-se estatisticamente a eficiência do método lúdico e intensificou-se a compreensão da importância do consumo de frutas à alimentação. A pesquisa foi realizada, no município de São Miguel do Iguaçu, com alunos do terceiro ano do ensino médio. Os alunos realizaram uma pesquisa verificando as frutas e seu valor nutricional que posteriormente com essas informações foi elaborado um jogo de cartas (super trunfo) onde tiveram a oportunidade de conhecer as mais diversas frutas com suas respectivas rotulagens nutricionais. Verificou-se que a prática de atividades lúdicas promove um ambiente alegre e descontraído, onde a utilização de jogos em sala de aula incentiva a criatividade, espontaneidade e conscientização dos educandos, em promovendo práticas alimentares mais saudáveis. 2020-11-24T19:10:02Z 2020-11-24T19:10:02Z 2014-03-08 specializationThesis BRACH, Elizete Neuza. Uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica. 2014. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21717 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Aprendizagem
Jogos educativos
Ensino - Meios auxiliares
Aprendizagem por atividades
Learning
Educational games
Teaching - Aids and devices
Active learning
Ensino de Ciências
spellingShingle Aprendizagem
Jogos educativos
Ensino - Meios auxiliares
Aprendizagem por atividades
Learning
Educational games
Teaching - Aids and devices
Active learning
Ensino de Ciências
Brach, Elizete Neuza
Uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica
description His study found that the research on science education biology, physics and chemistry in high school and elementary) has focused the various elements related to it, some more specific, such as the role of practical activities, the textbook and different ways to approach the content, where there are many challenges faced by teachers of Chemistry highlighting the difficulty in linking the knowledge of Chemistry received in educational institutions and/or universities, with their teaching practice. Several studies regarding recreational activities have to prove that the game, besides being a source of pleasure and discovery for the student can contribute significantly to the process of knowledge construction as mediators of student learning. Seeking a better understanding of the content covered in class, we prepared a card game fruit with the main purpose to understand the nutritional content of them, and the importance of fruit for a healthier diet associated with the content of organic chemistry (chemical food) in order that the student has the opportunity to learn while playing. There was a comparison of data acquired by a questionnaire (before and after the game) and analyzed statistically efficient method of playfulness and intensified the understanding of the importance of fruit to food. The survey was conducted in the municipality of São Miguel do Iguaçu, with the participation of the students of the third year of middle school students conducted a survey checking the fruit and its nutritional value later with this information we designed a card game (super asset) where students had the opportunity to meet many different fruits containing nutritional labeling of each fruit. It was found that the practice of recreational activities promotes a cheerful and relaxed atmosphere, the use of games in the classroom, encourages creativity, spontaneity, and awareness of the students, to promote healthier eating practices.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Brach, Elizete Neuza
author_sort Brach, Elizete Neuza
title Uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica
title_short Uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica
title_full Uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica
title_fullStr Uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica
title_full_unstemmed Uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica
title_sort uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation BRACH, Elizete Neuza. Uso do lúdico e da contextualização para aulas de química orgânica. 2014. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21717
_version_ 1805317914930184192
score 10,814766