Contribuições dos estudos do meio na aprendizagem de ciências
Non-formal education provides different teaching strategies that can be used by teachers of all disciplines, as it is the case of field trips. The data collected in this research describes the importance of field trips in the teachinglearning process, focusing on the Ecological Marathon held in the...
Autor principal: | Silva, Kivian Gomes |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21822 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21822 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-218222020-11-24T19:14:36Z Contribuições dos estudos do meio na aprendizagem de ciências Silva, Kivian Gomes Cedran, Jaime da Costa Cedran, Jaime da Costa Cedran, Jaime da Costa Cedran, Jaime da Costa Maratona Desenvolvimento sustentável Educação Marathon running Sustainable development Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Non-formal education provides different teaching strategies that can be used by teachers of all disciplines, as it is the case of field trips. The data collected in this research describes the importance of field trips in the teachinglearning process, focusing on the Ecological Marathon held in the year 2017 by students of a school in the city of Barueri, São Paulo. The Ecological Marathon aims to raise awareness among students about environmental issues and sustainable development. During the two days of the Marathon, several activities are carried out in the different ecosystems of the Atlantic Forest biome, group dynamics in the Historic Center of São Sebastião – São Paulo, along together with workshops and lectures on recycling, consumerism, water waste and the indiscriminate use of natural resources. Teaching has never been an easy task, as teachers must find ways to spark students’ interest and field trips may be applied in this sense, generating knowledge through new experiences. There is a diversity of field trips that might be integrated into the teaching program of the various disciplines and even more interesting are the multidisciplinary field trips, which makes it possible to work the contents of a great variety of disciplines in conjunction, introducing students to new ways of learning, as it is the case of the Ecological Marathon that is related to the disciplines of science, history, geography and arts, developing in the students the perception of what science is, together with a critical sense about the importance of the conservation of historical heritage as well as the diverse ecosystems, creating this way a wider understanding about the relation between the human being and the environment. A educação não formal apresenta diferentes recursos de aprendizagem que podem ser utilizados pelos professores de todas as disciplinas, como é o caso dos estudos do meio. O levantamento de dados realizado nessa pesquisa descreve a importância dos estudos do meio para o processo de ensino aprendizagem, focando na Maratona Ecológica realizada no ano de 2017 por alunos de uma escola do município de Barueri-SP. A Maratona Ecológica tem por objetivo a sensibilização dos alunos com relação à problemática ambiental e a conscientização acerca do desenvolvimento sustentável, durante os dois dias da Maratona são desenvolvidos diversas atividades nos diferentes ecossistemas do bioma Mata Atlântica, uma dinâmica no Centro Histórico de São Sebastião, além de oficinas e palestras sobre reciclagem, consumismo, desperdício de água e o uso indiscriminado dos recursos naturais. Ensinar nunca foi tarefa fácil, pois o professor precisa de alguma forma despertar o interesse nos alunos e os estudos do meio podem ser aliados nesse sentido, gerando o conhecimento através de novas experiências. Existe uma diversidade de estudos do meio que podem se integrar ao programa de ensino das diversas disciplinas e, ainda mais interessante, são os estudos do meio multidisciplinares, que permitem trabalhar em conjunto os conteúdos das mais variadas disciplinas, proporcionando aos alunos a descoberta de novas formas de aprendizagem, como é o caso da Maratona Ecológica que está relacionada com as disciplinas de ciências, história, geografia e artes, criando nos alunos uma percepção do que é ciência, além de desenvolver um senso critico sobre a importância da conservação do patrimônio histórico e dos diversos ecossistemas, gerando assim um maior entendimento sobre a relação ser humano e meio ambiente. 2020-11-24T19:14:36Z 2020-11-24T19:14:36Z 2018-08-04 bachelorThesis SILVA, Kivian Gomes. Contribuições dos estudos do meio da aprendizagem de ciências. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em estudos de ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21822 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Maratona Desenvolvimento sustentável Educação Marathon running Sustainable development Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Maratona Desenvolvimento sustentável Educação Marathon running Sustainable development Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Silva, Kivian Gomes Contribuições dos estudos do meio na aprendizagem de ciências |
description |
Non-formal education provides different teaching strategies that can be used by teachers of all disciplines, as it is the case of field trips. The data collected in this research describes the importance of field trips in the teachinglearning process, focusing on the Ecological Marathon held in the year 2017 by students of a school in the city of Barueri, São Paulo. The Ecological Marathon aims to raise awareness among students about environmental issues and sustainable development. During the two days of the Marathon, several activities are carried out in the different ecosystems of the Atlantic Forest biome, group dynamics in the Historic Center of São Sebastião – São Paulo, along together with workshops and lectures on recycling, consumerism, water waste and the indiscriminate use of natural resources. Teaching has never been an easy task, as teachers must find ways to spark students’ interest and field trips may be applied in this sense, generating knowledge through new experiences. There is a diversity of field trips that might be integrated into the teaching program of the various disciplines and even more interesting are the multidisciplinary field trips, which makes it possible to work the contents of a great variety of disciplines in conjunction, introducing students to new ways of learning, as it is the case of the Ecological Marathon that is related to the disciplines of science, history, geography and arts, developing in the students the perception of what science is, together with a critical sense about the importance of the conservation of historical heritage as well as the diverse ecosystems, creating this way a wider understanding about the relation between the human being and the environment. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Silva, Kivian Gomes |
author_sort |
Silva, Kivian Gomes |
title |
Contribuições dos estudos do meio na aprendizagem de ciências |
title_short |
Contribuições dos estudos do meio na aprendizagem de ciências |
title_full |
Contribuições dos estudos do meio na aprendizagem de ciências |
title_fullStr |
Contribuições dos estudos do meio na aprendizagem de ciências |
title_full_unstemmed |
Contribuições dos estudos do meio na aprendizagem de ciências |
title_sort |
contribuições dos estudos do meio na aprendizagem de ciências |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SILVA, Kivian Gomes. Contribuições dos estudos do meio da aprendizagem de ciências. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em estudos de ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21822 |
_version_ |
1805308856897634304 |
score |
10,814766 |