Construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico

This work had as its theme the use of auxiliary instruments that provide favorable conditions for teaching chemistry. Based on several studies in this direction, was prepared to offer a distinctive class involving the completion of play activity, in which students could participate interactively con...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Edileuza Vicente da
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21827
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21827
recordtype dspace
spelling riut-1-218272020-11-24T19:14:56Z Construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico Silva, Edileuza Vicente da Friedrich, Leidi Cecilia Aprendizagem Química - Experiências Ensino - Meios auxiliares Learning Chemistry - Experiments Teaching - Aids and devices Ensino de Ciências This work had as its theme the use of auxiliary instruments that provide favorable conditions for teaching chemistry. Based on several studies in this direction, was prepared to offer a distinctive class involving the completion of play activity, in which students could participate interactively constructing and manipulating molecular models. A class of integrated technical course in computer science at high school was selected to participate in the activity and answer two questionnaires, pre- and post-activity, whose questions addressed topics discussed content, along with objective questions about satisfaction with referrals activity, interaction between students and teacher. Data analysis showed a significant evolution in the understanding of the content as well as favorable reviews new approaches involving similar recreational activities. All of the students pointed out related to the understanding of the content covered benefits. Este trabalho teve como temática a utilização de instrumentos auxiliares que proporcionem situações favoráveis ao ensino de química. Tendo como base diversos trabalhos desenvolvidos neste sentido, foi elaborada uma proposta de aula diferenciada envolvendo a realização de atividade lúdica, na qual os alunos puderam participar de forma interativa, construindo e manipulando modelos moleculares. Uma turma de ensino médio integrado ao curso técnico em informática foi selecionada para participar da atividade e, responder a dois questionários, pré e pós-atividade, cujas questões abordavam tópicos do conteúdo abordado, juntamente com questões objetivas a respeito da satisfação em relação aos encaminhamentos da atividade, interação entre alunos e professor. A análise dos dados mostrou uma significativa evolução na compreensão dos conteúdos, bem como opiniões favoráveis a novas abordagens envolvendo atividades lúdicas semelhantes. A totalidade dos alunos apontou benefícios relacionados à compreensão do conteúdo abordado. 2020-11-24T19:14:55Z 2020-11-24T19:14:55Z 2014-11-29 specializationThesis SILVA, Edileuza Vicente da. Construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico. 2014. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21827 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Aprendizagem
Química - Experiências
Ensino - Meios auxiliares
Learning
Chemistry - Experiments
Teaching - Aids and devices
Ensino de Ciências
spellingShingle Aprendizagem
Química - Experiências
Ensino - Meios auxiliares
Learning
Chemistry - Experiments
Teaching - Aids and devices
Ensino de Ciências
Silva, Edileuza Vicente da
Construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico
description This work had as its theme the use of auxiliary instruments that provide favorable conditions for teaching chemistry. Based on several studies in this direction, was prepared to offer a distinctive class involving the completion of play activity, in which students could participate interactively constructing and manipulating molecular models. A class of integrated technical course in computer science at high school was selected to participate in the activity and answer two questionnaires, pre- and post-activity, whose questions addressed topics discussed content, along with objective questions about satisfaction with referrals activity, interaction between students and teacher. Data analysis showed a significant evolution in the understanding of the content as well as favorable reviews new approaches involving similar recreational activities. All of the students pointed out related to the understanding of the content covered benefits.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Silva, Edileuza Vicente da
author_sort Silva, Edileuza Vicente da
title Construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico
title_short Construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico
title_full Construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico
title_fullStr Construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico
title_full_unstemmed Construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico
title_sort construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SILVA, Edileuza Vicente da. Construção de modelos moleculares para ensinar isomeria óptica no ensino médio/técnico. 2014. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21827
_version_ 1805313477328240640
score 10,814766