Reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica

This study had as a thematic investigate the teacher’s opinions who are working on the Elementary School I about the concepts of scientific divulgation and scientific literacy. For this, we performed a theoretical survey on this discussion and prepared a questionnaire focusing on that theme and appl...

ver descrição completa

Autor principal: Paula, Enio Freire de
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21836
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21836
recordtype dspace
spelling riut-1-218362020-11-24T19:15:31Z Reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica Paula, Enio Freire de Pletsch, Adelmo Lowe Professores - Formação Tecnologia educacional Ciência Teachers, Training of Educational technology Science Ensino de Ciências This study had as a thematic investigate the teacher’s opinions who are working on the Elementary School I about the concepts of scientific divulgation and scientific literacy. For this, we performed a theoretical survey on this discussion and prepared a questionnaire focusing on that theme and applied it to ten teachers from a municipal public school in Martinópolis, a town in the countryside of São Paulo. We can classify this activity as an investigative field research, because of their interpretive-qualitative characteristics evidenced in all stages. Our main objective was to discuss the views of the teachers working in Elementary School I about the concepts of "scientific divulgation " and "scientific literacy”. For this purpose, besides the elaborated questionnaire, we distributed to the teachers participating in the research activity, two collections of books published in Brazil that report this interface between science and the public, they are: the collection "Genius of Science", authored by Luca Novelli, published by Ciranda Cultural and the recent collection "Culture Medium", published by Campinas State University Publishing House. By analyzing the books that make up these collections, we investigated the characteristics used by the teachers in this segment from the Basic Education to classify them into scientific works of divulgation or scientific literacy. During the process of analyzing the results obtained from the questionnaire and the analysis of the offered books, it was possible to perceive some regularities used by teachers for classification / distinction between the scientific “divulgation” and “literacy" terms. Este trabalho teve como temática investigar as opiniões dos professores atuantes no Ensino Fundamental I a respeito dos conceitos de divulgação científica e alfabetização científica. Para isso, realizamos um levantamento teórico referente a essa discussão e elaboramos um questionário com foco nessa temática e o aplicamos a dez professores de uma escola integrante da rede pública municipal de Martinópolis, cidade do interior paulista. Podemos classificar essa atividade investigativa como uma pesquisa de campo, devido suas características interpretativo-qualitativas evidenciadas em todas as etapas. Nosso objetivo central consistiu em discutir as opiniões dos professores atuantes no Ensino Fundamental I a respeito dos conceitos de “divulgação científica” e “alfabetização científica”. Além do questionário elaborado, distribuímos aos professores participantes da atividade de pesquisa, livros de duas coleções publicadas no Brasil que retratam essa interface entre ciência e público, são elas: a coleção “Gênios da Ciência”, de autoria de Luca Novelli, editada pela Ciranda Cultural e a recente coleção “Meio de Cultura”, publicada pela Editora da Universidade Estadual de Campinas. Por meio da análise dos livros que compõem essas coleções, investigamos quais as características utilizadas pelos professores desse segmento da Educação Básica para qualificá-las em obras de divulgação científica ou obras de alfabetização científica. Durante o processo de análise dos resultados obtidos mediante o questionário aplicado e a análise dos livros ofertados, foi possível identificarmos algumas regularidades utilizadas pelos professores para a classificação/distinção entre os termos “divulgação” e “alfabetização” científica. 2020-11-24T19:15:31Z 2020-11-24T19:15:31Z 2014-12-13 specializationThesis DE PAULA, Enio Freire. Reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica. 2014. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21836 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Professores - Formação
Tecnologia educacional
Ciência
Teachers, Training of
Educational technology
Science
Ensino de Ciências
spellingShingle Professores - Formação
Tecnologia educacional
Ciência
Teachers, Training of
Educational technology
Science
Ensino de Ciências
Paula, Enio Freire de
Reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica
description This study had as a thematic investigate the teacher’s opinions who are working on the Elementary School I about the concepts of scientific divulgation and scientific literacy. For this, we performed a theoretical survey on this discussion and prepared a questionnaire focusing on that theme and applied it to ten teachers from a municipal public school in Martinópolis, a town in the countryside of São Paulo. We can classify this activity as an investigative field research, because of their interpretive-qualitative characteristics evidenced in all stages. Our main objective was to discuss the views of the teachers working in Elementary School I about the concepts of "scientific divulgation " and "scientific literacy”. For this purpose, besides the elaborated questionnaire, we distributed to the teachers participating in the research activity, two collections of books published in Brazil that report this interface between science and the public, they are: the collection "Genius of Science", authored by Luca Novelli, published by Ciranda Cultural and the recent collection "Culture Medium", published by Campinas State University Publishing House. By analyzing the books that make up these collections, we investigated the characteristics used by the teachers in this segment from the Basic Education to classify them into scientific works of divulgation or scientific literacy. During the process of analyzing the results obtained from the questionnaire and the analysis of the offered books, it was possible to perceive some regularities used by teachers for classification / distinction between the scientific “divulgation” and “literacy" terms.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Paula, Enio Freire de
author_sort Paula, Enio Freire de
title Reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica
title_short Reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica
title_full Reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica
title_fullStr Reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica
title_full_unstemmed Reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica
title_sort reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation DE PAULA, Enio Freire. Reflexões sobre obras de divulgação e alfabetização científica. 2014. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21836
_version_ 1805308858608910336
score 10,814766