Horta Escolar: Laboratório vivo de aprendizagem

This work had as its theme the implementation of a school garden as a teaching tool learning of the discipline of Natural Sciences, with transversality in Environmental Education and Nutrition Education, promoting the cultural dissemination of healthy food, transforming the students into active agen...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Jaqueline Silva de
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22073
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-22073
recordtype dspace
spelling riut-1-220732020-11-24T19:42:33Z Horta Escolar: Laboratório vivo de aprendizagem School Vegetable Garden: Living laboratory for learning Lima, Jaqueline Silva de Blanco, Daniel Rodrigues Blanco, Daniel Rodrigues Pletsch, Adelmo Lowe Souza, Josiane Araujo de Crianças - Nutrição Aprendizagem cognitiva Educação ambiental Children - Nutrition Cognitive learning Environmental education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work had as its theme the implementation of a school garden as a teaching tool learning of the discipline of Natural Sciences, with transversality in Environmental Education and Nutrition Education, promoting the cultural dissemination of healthy food, transforming the students into active agents of their cognitive transformation , so that through work in the school garden arouse interest in vegetables and fruits in general, in addition to the inherent teaching of curriculum. In the scope of this proposed field work, we succeeded in inserting the healthy food culture of the students through the implementation of the school garden, bringing students closer to horticulture and its benefits, inherent in healthy life, besides making the process of teaching learning of the nature content of nature more enjoyable to students. The work has reached its aim of promoting the teaching of science, especially the characteristics of the kingdom Plantae, including environmental and nutritional education, transversally. Este trabalho teve como temática a implantação de uma horta escolar como ferramenta de ensino aprendizagem da disciplina de Ciências da natureza, com transversalidade em Educação Ambiental e Educação Nutricional, promovendo a disseminação cultural da alimentação saudável, transformando os discentes em agentes ativos de sua transformação cognitiva, para que através do trabalho na horta escolar desperte o interesse em hortaliças e frutas em geral, além da inerência ao ensino do material curricular. No âmbito deste trabalho de campo proposto, obtivemos êxito quanto à inserção de a cultura alimentar saudável dos alunos através da implantação da horta escolar, aproximando os discentes com a horticultura e seus benefícios, inerentes a vida saudável,além de tornar o processo de ensino aprendizagem do conteúdo de ciências da natureza mais agradável aos alunos. O trabalho alcançou seu intuito de promover o ensino de ciência, em especial as características do reino Plantae, incluindo a educação ambiental e nutricional, transversalmente. 2020-11-24T19:42:33Z 2020-11-24T19:42:33Z 2018-09-01 bachelorThesis LIMA, Jaqueline Silva de. Horta Escolar: Laboratório vivo de aprendizagem. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em ensino de ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22073 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em ensino de Ciências UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Crianças - Nutrição
Aprendizagem cognitiva
Educação ambiental
Children - Nutrition
Cognitive learning
Environmental education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Crianças - Nutrição
Aprendizagem cognitiva
Educação ambiental
Children - Nutrition
Cognitive learning
Environmental education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Lima, Jaqueline Silva de
Horta Escolar: Laboratório vivo de aprendizagem
description This work had as its theme the implementation of a school garden as a teaching tool learning of the discipline of Natural Sciences, with transversality in Environmental Education and Nutrition Education, promoting the cultural dissemination of healthy food, transforming the students into active agents of their cognitive transformation , so that through work in the school garden arouse interest in vegetables and fruits in general, in addition to the inherent teaching of curriculum. In the scope of this proposed field work, we succeeded in inserting the healthy food culture of the students through the implementation of the school garden, bringing students closer to horticulture and its benefits, inherent in healthy life, besides making the process of teaching learning of the nature content of nature more enjoyable to students. The work has reached its aim of promoting the teaching of science, especially the characteristics of the kingdom Plantae, including environmental and nutritional education, transversally.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Lima, Jaqueline Silva de
author_sort Lima, Jaqueline Silva de
title Horta Escolar: Laboratório vivo de aprendizagem
title_short Horta Escolar: Laboratório vivo de aprendizagem
title_full Horta Escolar: Laboratório vivo de aprendizagem
title_fullStr Horta Escolar: Laboratório vivo de aprendizagem
title_full_unstemmed Horta Escolar: Laboratório vivo de aprendizagem
title_sort horta escolar: laboratório vivo de aprendizagem
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation LIMA, Jaqueline Silva de. Horta Escolar: Laboratório vivo de aprendizagem. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em ensino de ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22073
_version_ 1805317920272678912
score 10,814766