Educação ambiental e resíduos sólidos: Perspectivas e conclusões na cidade de Franca/SP

Today, land is reaching an increasingly critical point with increasing consumption and the uncontrollable exploitation of natural products and resources casting doubt on its future. It is necessary to reflect on the importance of making changes in habits, incorporating small attitudes that involve t...

ver descrição completa

Autor principal: Moraes, Joana D`arc Paulo
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22074
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-22074
recordtype dspace
spelling riut-1-220742020-11-24T19:42:43Z Educação ambiental e resíduos sólidos: Perspectivas e conclusões na cidade de Franca/SP Environment education and solid waste: Perspectives and conclusions in the city of Franca/SP Moraes, Joana D`arc Paulo Bortolotti, Silvana Ligia Vincenzi Bortolotti, Silvana Ligia Vincenzi Costa Junior, Ismael Laurindo Mendonça, Saraspathy Naidoo Terroso Gama de Meio ambiente e crianças Ciência - Estudo e ensino Sustentabilidade Environment and children Science - Study and teaching Sustainability CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Today, land is reaching an increasingly critical point with increasing consumption and the uncontrollable exploitation of natural products and resources casting doubt on its future. It is necessary to reflect on the importance of making changes in habits, incorporating small attitudes that involve the awareness of the need to adopt measures that ameliorate the environmental impact This study aims to evaluate the attitude of students and teachers regarding the correct disposal of solid waste. For this purpose, a questionnaire was applied to a sample of 88 respondents from a State School of Franca-SP. Of the results, 53% were men and 47% women. The age range of students varies from 12 to 15 years, and most teachers are in the range of 31 to 40 years. In the evaluated questions, it was verified that the sample investigated 20,5% presents sustainable attitudes about environment, only 14% presents sustainable attitudes regarding the correct disposal of the solid residues compared to companies in the city 34% do not believe that disposal is done properly while 15% of the participants separate their waste. Thus, it is important to encourage environmental education, implement projects that aim to transmit knowledge about the importance of the correct disposal of solid waste generated by the population in the environment, and the importance of adopting measures related to the recycling of solid waste generated in the daily life of the population. Atualmente, a terra está atingindo um ponto cada vez mais crítico com o aumento do consumo e a exploração incontrolável de produtos e recursos naturais colocando em dúvida seu futuro. É preciso refletir sobre a importância de realizar mudanças de hábitos, incorporando pequenas atitudes que envolvam a conscientização quanto a necessidade de adotar medidas que amenizem o impacto ambiental O presente trabalho objetiva avaliar a atitude de alunos e professores em relação ao descarte correto de resíduos sólidos. Para isso, um questionário foi aplicado a uma amostra de 88 respondentes de uma Escola Estadual de Franca-SP. Dos resultados, 53 % eram homens e 47% mulheres. A faixa etária dos alunos varia de 12 a 15 anos, e dos professores e funcionários a maioria estão na faixa de 31 a 40 anos. Nas questões avaliadas, verificou-se que a amostra investigada apresenta fatos importantes como 20,5% das pessoas entrevistadas apresentam interesses relacionados a questões sobre o meio ambiente, somente 14% das pessoas entrevistadas tem atitudes sustentáveis com relação ao descarte correto dos resíduos sólidos em relação às empresas da cidade 34% não acreditam que o descarte seja feito de modo adequado enquanto que entre os participantes 15% separam seus resíduos. Deste modo, percebe-se a importância de se incentivar à educação ambiental, implantar projetos que vise transmitir conhecimento quanto à importância da destinação correta dos resíduos sólidos gerados pela população no meio ambiente, bem como da importância de adotar medidas relacionadas à reciclagem dos resíduos sólidos gerados no cotidiano da população. 2020-11-24T19:42:42Z 2020-11-24T19:42:42Z 2018-09-01 bachelorThesis MORAES, Joana D`arc Paulo, Educação Ambiental e Resíduos Sólidos: Perspectivas e Conclusões na Cidade de Franca/SP. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em ensino de ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22074 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em ensino de Ciências UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Meio ambiente e crianças
Ciência - Estudo e ensino
Sustentabilidade
Environment and children
Science - Study and teaching
Sustainability
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Meio ambiente e crianças
Ciência - Estudo e ensino
Sustentabilidade
Environment and children
Science - Study and teaching
Sustainability
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Moraes, Joana D`arc Paulo
Educação ambiental e resíduos sólidos: Perspectivas e conclusões na cidade de Franca/SP
description Today, land is reaching an increasingly critical point with increasing consumption and the uncontrollable exploitation of natural products and resources casting doubt on its future. It is necessary to reflect on the importance of making changes in habits, incorporating small attitudes that involve the awareness of the need to adopt measures that ameliorate the environmental impact This study aims to evaluate the attitude of students and teachers regarding the correct disposal of solid waste. For this purpose, a questionnaire was applied to a sample of 88 respondents from a State School of Franca-SP. Of the results, 53% were men and 47% women. The age range of students varies from 12 to 15 years, and most teachers are in the range of 31 to 40 years. In the evaluated questions, it was verified that the sample investigated 20,5% presents sustainable attitudes about environment, only 14% presents sustainable attitudes regarding the correct disposal of the solid residues compared to companies in the city 34% do not believe that disposal is done properly while 15% of the participants separate their waste. Thus, it is important to encourage environmental education, implement projects that aim to transmit knowledge about the importance of the correct disposal of solid waste generated by the population in the environment, and the importance of adopting measures related to the recycling of solid waste generated in the daily life of the population.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Moraes, Joana D`arc Paulo
author_sort Moraes, Joana D`arc Paulo
title Educação ambiental e resíduos sólidos: Perspectivas e conclusões na cidade de Franca/SP
title_short Educação ambiental e resíduos sólidos: Perspectivas e conclusões na cidade de Franca/SP
title_full Educação ambiental e resíduos sólidos: Perspectivas e conclusões na cidade de Franca/SP
title_fullStr Educação ambiental e resíduos sólidos: Perspectivas e conclusões na cidade de Franca/SP
title_full_unstemmed Educação ambiental e resíduos sólidos: Perspectivas e conclusões na cidade de Franca/SP
title_sort educação ambiental e resíduos sólidos: perspectivas e conclusões na cidade de franca/sp
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation MORAES, Joana D`arc Paulo, Educação Ambiental e Resíduos Sólidos: Perspectivas e Conclusões na Cidade de Franca/SP. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em ensino de ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22074
_version_ 1760452941072826368
score 10,966579