A alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família
Brazil has gone through many changes, also changing the way of eating. Our diet should be as healthy as possible, however we know that this rarely occurs. Food currently eaten are considered of low nutritional value, being dangerous for children who are in kindergarten. The school unit must ensure t...
Autor principal: | Rigo, Daniela Cristiane de Fávere |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22077 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-22077 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-220772020-11-24T19:43:13Z A alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família Rigo, Daniela Cristiane de Fávere Ottobelli, Ivonei Ottobelli, Ivonei Ottobelli, Ivonei Ottobelli, Ivonei Educação - Participação dos pais Hábitos de saúde Qualidade de vida Education - Parent participation Health behavior Quality of life CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Brazil has gone through many changes, also changing the way of eating. Our diet should be as healthy as possible, however we know that this rarely occurs. Food currently eaten are considered of low nutritional value, being dangerous for children who are in kindergarten. The school unit must ensure that the supply of these children to be as healthy as possible and the family must continue this work. Therefore, the dyad, school and family must be in line. But that's not what we observe. The family hopes and delegates actions of teachers who say they do not fit them such tasks. Teachers, in turn, place in parents expectations they do not want or do not know how to comply. And among the discussions, students are that somehow end up losing because when family and school seek joint actions, income and student learning, is much better. Therefore, this study aimed to identify eating habits of the household of the school unit in an attempt to improve the nutritional quality and establish a partnership between family and school. To this end, the school must provide openings promoting various events to bring the community and the family and on the other hand families need to integrate and be aware of school routine of their children. Thus, family and school, has a duty to work together, assist and encourage in children a healthy eating behavior, always seeking a balance to improve the quality of life, both present and future. O Brasil passou por inúmeras transformações, modificando também a forma de alimentar-se. Nossa alimentação deveria ser o mais saudável possível, entretanto sabemos que isso dificilmente ocorre. Os alimentos ingeridos atualmente são considerados de baixa qualidade nutricional, sendo perigosos para as crianças que se encontram na educação infantil. A unidade escolar deve garantir que a alimentação dessas crianças seja a mais saudável possível e a família deve dar continuidade a esse trabalho. Para tanto, a díade, escola e família devem estar em sintonia. Mas, não é isso que observamos. A família espera e delega ações dos professores que dizem não caber a eles tais tarefas. Professores, por sua vez, depositam nos pais expectativas que eles não querem ou não sabem, como cumprir. E, entre as discussões, ficam os alunos que, de certa forma acabam perdendo, pois quando família e escola buscam ações conjuntas, o rendimento e aprendizado do educando, é muito melhor. Portanto, o presente trabalho objetivou identificar hábitos alimentares do núcleo familiar da unidade escolar, na tentativa de melhorar a qualidade nutricional e estabelecer uma parceria entre família e escola. Para tanto, a escola deve proporcionar aberturas promovendo diversos eventos para aproximar a comunidade e a família e em contrapartida as famílias necessitam se integrar, e ficar atentos a rotina escolar dos seus filhos. Assim, família e escola, tem o dever de trabalhar juntos, auxiliar e incentivar nas crianças um comportamento alimentar saudável, visando sempre um equilíbrio para a melhoria da qualidade de vida, tanto presente como futuro. 2020-11-24T19:43:12Z 2020-11-24T19:43:12Z 2015-12-05 specializationThesis RIGO, Daniela Cristiane de Fávere. A alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família. 2015. 48 f. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22077 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Educação - Participação dos pais Hábitos de saúde Qualidade de vida Education - Parent participation Health behavior Quality of life CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Educação - Participação dos pais Hábitos de saúde Qualidade de vida Education - Parent participation Health behavior Quality of life CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Rigo, Daniela Cristiane de Fávere A alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família |
description |
Brazil has gone through many changes, also changing the way of eating. Our diet should be as healthy as possible, however we know that this rarely occurs. Food currently eaten are considered of low nutritional value, being dangerous for children who are in kindergarten. The school unit must ensure that the supply of these children to be as healthy as possible and the family must continue this work. Therefore, the dyad, school and family must be in line. But that's not what we observe. The family hopes and delegates actions of teachers who say they do not fit them such tasks. Teachers, in turn, place in parents expectations they do not want or do not know how to comply. And among the discussions, students are that somehow end up losing because when family and school seek joint actions, income and student learning, is much better. Therefore, this study aimed to identify eating habits of the household of the school unit in an attempt to improve the nutritional quality and establish a partnership between family and school. To this end, the school must provide openings promoting various events to bring the community and the family and on the other hand families need to integrate and be aware of school routine of their children. Thus, family and school, has a duty to work together, assist and encourage in children a healthy eating behavior, always seeking a balance to improve the quality of life, both present and future. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Rigo, Daniela Cristiane de Fávere |
author_sort |
Rigo, Daniela Cristiane de Fávere |
title |
A alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família |
title_short |
A alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família |
title_full |
A alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família |
title_fullStr |
A alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família |
title_full_unstemmed |
A alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família |
title_sort |
alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
RIGO, Daniela Cristiane de Fávere. A alimentação saudável na educação infantil como meio de aproximar escola e família. 2015. 48 f. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22077 |
_version_ |
1805309816281759744 |
score |
10,814766 |