Percepção ambiental dos alunos da EJA: A horta como ferramenta de educação ambiental

One way to deal with learning in science is to make use of differentiated didactic resources. With this in mind, and considering the experience of the students in the Education of Young and Adults, we sought to link these aspects through the cultivation of the garden to the axis Environmental Educat...

ver descrição completa

Autor principal: Batista, Denilson Rodrigues
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22090
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-22090
recordtype dspace
spelling riut-1-220902020-11-24T19:45:26Z Percepção ambiental dos alunos da EJA: A horta como ferramenta de educação ambiental Environmental perception of students of education of youth and adults (EYA): The vegetable garden as an Environmental Education tool Batista, Denilson Rodrigues Cedran, Jaime da Costa Cedran, Jaime da Costa Costa Junior, Ismael Laurindo Ré, Flávia Maria Plantio (Cultivo de plantas) Educação ambiental Agricultura orgânica Planting (Plant culture) Environmental education Organic farming CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO One way to deal with learning in science is to make use of differentiated didactic resources. With this in mind, and considering the experience of the students in the Education of Young and Adults, we sought to link these aspects through the cultivation of the garden to the axis Environmental Education and Cross-cutting Issues in relation to Health, as determined by the National Curricular Programs and its guidelines. Thus, this practice in basic education must be a present and transformative element, capable of sensitizing people and orienting them towards a global environmental awareness. In addition, because it deals with different processes and mechanisms of several areas of knowledge, it can be understood as an agglutinating or problematizing element when dealing with the natural, social and interrelated phenomena that involve it. The study was conducted at the Municipal School Comendador Piero Pollone, in the municipality of Santo André - SP, from March to June 2018. It was two moments of data collection by questionnaires, before, as a prior or control, and afterwards, as a way of measuring the learning of the approaches related to the theme after implementation and conduction of the school vegetable garden. With the development of the activities we perceive a movement in relation to the perception and apprehension of the contents, we can also highlight the expression of new vocabularies. The vegetable garden benefits from the use of vegetables for the composition of healthy food, recycling of nutrients and materials, as well as valuing the environment and relations between students and between students and teachers. Uma forma de lidar com o aprendizado em Ciências é fazer uso de recursos didáticos diferenciados. Com isso, e considerando a vivência dos alunos na Educação de Jovens e Adultos, buscou-se atrelar tais aspectos por meio do cultivo da horta ao eixo Educação Ambiental e temas Transversais em relação à Saúde, conforme determinado pelos Programas Curriculares Nacionais e suas diretrizes. Desse modo, essa prática na educação básica deve ser um elemento presente e transformador, capaz de sensibilizar as pessoas e orientá-las para uma consciência ambiental global. Além disso, por tratar de diferentes processos e mecanismos de diversas áreas do conhecimento, pode ser entendido como um elemento aglutinador ou problematizador quando lidamos com os fenômenos naturais, sociais e inter-relacionais que a envolve. O estudo foi realizado na Escola Municipal Comendador Piero Pollone, no município de Santo André - SP, no período de março a junho de 2018. Foram dois momentos de coleta de dados por questionários, antes, como prévia ou controle, e depois, como forma de mensurar os aprendizados das abordagens referentes ao tema após implantação e condução da horta escolar. Com o desenvolvimento das atividades percebemos uma movimentação em relação à percepção e apreensão dos conteúdos, podemos também destacar a expressão de novos vocabulários. A horta concebe benefícios como o uso de hortaliças para a composição de uma alimentação saudável, reciclagem de nutrientes e materiais, além de valorizar o meio ambiente e as relações entre alunos e entre alunos e professores. 2020-11-24T19:45:25Z 2020-11-24T19:45:25Z 2018-08-18 bachelorThesis BATISTA, Denilson Rodrigues. Percepção ambiental dos alunos da EJA: A horta como ferramenta de Educação Ambiental. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22090 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em ensino de Ciências UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Plantio (Cultivo de plantas)
Educação ambiental
Agricultura orgânica
Planting (Plant culture)
Environmental education
Organic farming
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Plantio (Cultivo de plantas)
Educação ambiental
Agricultura orgânica
Planting (Plant culture)
Environmental education
Organic farming
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Batista, Denilson Rodrigues
Percepção ambiental dos alunos da EJA: A horta como ferramenta de educação ambiental
description One way to deal with learning in science is to make use of differentiated didactic resources. With this in mind, and considering the experience of the students in the Education of Young and Adults, we sought to link these aspects through the cultivation of the garden to the axis Environmental Education and Cross-cutting Issues in relation to Health, as determined by the National Curricular Programs and its guidelines. Thus, this practice in basic education must be a present and transformative element, capable of sensitizing people and orienting them towards a global environmental awareness. In addition, because it deals with different processes and mechanisms of several areas of knowledge, it can be understood as an agglutinating or problematizing element when dealing with the natural, social and interrelated phenomena that involve it. The study was conducted at the Municipal School Comendador Piero Pollone, in the municipality of Santo André - SP, from March to June 2018. It was two moments of data collection by questionnaires, before, as a prior or control, and afterwards, as a way of measuring the learning of the approaches related to the theme after implementation and conduction of the school vegetable garden. With the development of the activities we perceive a movement in relation to the perception and apprehension of the contents, we can also highlight the expression of new vocabularies. The vegetable garden benefits from the use of vegetables for the composition of healthy food, recycling of nutrients and materials, as well as valuing the environment and relations between students and between students and teachers.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Batista, Denilson Rodrigues
author_sort Batista, Denilson Rodrigues
title Percepção ambiental dos alunos da EJA: A horta como ferramenta de educação ambiental
title_short Percepção ambiental dos alunos da EJA: A horta como ferramenta de educação ambiental
title_full Percepção ambiental dos alunos da EJA: A horta como ferramenta de educação ambiental
title_fullStr Percepção ambiental dos alunos da EJA: A horta como ferramenta de educação ambiental
title_full_unstemmed Percepção ambiental dos alunos da EJA: A horta como ferramenta de educação ambiental
title_sort percepção ambiental dos alunos da eja: a horta como ferramenta de educação ambiental
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation BATISTA, Denilson Rodrigues. Percepção ambiental dos alunos da EJA: A horta como ferramenta de Educação Ambiental. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22090
_version_ 1805302152259698688
score 10,814766