A modelagem matemática como artifício estruturador do pensamento científico
This work aimed to study the mathematical modeling applied to the teaching of Sciences, more precisely that of Physics. The research was carried out with a first year class, in which a problem or an experiment that needed an explanatory mathematical model for its solution is presented for investigat...
Autor principal: | Pataro, Ricardo Portes |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22116 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-22116 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-221162020-11-24T19:50:03Z A modelagem matemática como artifício estruturador do pensamento científico Mathematical modeling as a structuring artifact of physical thinking Pataro, Ricardo Portes Scherpinski, Neusa Idick Scherpinski, Neusa Idick Scherpinski, Neusa Idick Scherpinski, Neusa Idick Análise matemática Ciência - Estudo e ensino Física Mathematical analysis Science - Study and teaching Physics CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work aimed to study the mathematical modeling applied to the teaching of Sciences, more precisely that of Physics. The research was carried out with a first year class, in which a problem or an experiment that needed an explanatory mathematical model for its solution is presented for investigation. It was analyzed the manifestation of cognitive abilities presented by the students and the behavior of the students according to the degree of freedom given during the experimentation. The modeling was presented as an interesting alternative for the teaching of Physics in activities with investigative bias and as a stimulus for scientific training. Este trabalho objetivou estudar a modelagem matemática aplicada ao ensino de Ciências, mais precisamente o de Física. A pesquisa foi realizada com uma turma de primeiro ano, na qual um problema ou uma experimentação que necessitasse de um modelo matemático explicativo para sua solução é apresentado para investigação. Analisou-se a manifestação de habilidades cognitivas apresentadas pelos estudantes e o comportamento dos alunos de acordo com o grau de liberdade dado durante a experimentação. A modelagem apresentou-se ser uma alternativa interessante para o ensino de Física em atividades com viés investigativo e como estímulo à formação científica. 2020-11-24T19:50:02Z 2020-11-24T19:50:02Z 2018-09-01 bachelorThesis PATARO, Portes Ricardo. A modelagem matemática como artificio estruturador do pensamento físico. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22116 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Análise matemática Ciência - Estudo e ensino Física Mathematical analysis Science - Study and teaching Physics CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Análise matemática Ciência - Estudo e ensino Física Mathematical analysis Science - Study and teaching Physics CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Pataro, Ricardo Portes A modelagem matemática como artifício estruturador do pensamento científico |
description |
This work aimed to study the mathematical modeling applied to the teaching of Sciences, more precisely that of Physics. The research was carried out with a first year class, in which a problem or an experiment that needed an explanatory mathematical model for its solution is presented for investigation. It was analyzed the manifestation of cognitive abilities presented by the students and the behavior of the students according to the degree of freedom given during the experimentation. The modeling was presented as an interesting alternative for the teaching of Physics in activities with investigative bias and as a stimulus for scientific training. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Pataro, Ricardo Portes |
author_sort |
Pataro, Ricardo Portes |
title |
A modelagem matemática como artifício estruturador do pensamento científico |
title_short |
A modelagem matemática como artifício estruturador do pensamento científico |
title_full |
A modelagem matemática como artifício estruturador do pensamento científico |
title_fullStr |
A modelagem matemática como artifício estruturador do pensamento científico |
title_full_unstemmed |
A modelagem matemática como artifício estruturador do pensamento científico |
title_sort |
modelagem matemática como artifício estruturador do pensamento científico |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
PATARO, Portes Ricardo. A modelagem matemática como artificio estruturador do pensamento físico. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22116 |
_version_ |
1805322158137671680 |
score |
10,814766 |