Alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem
This paper discusses about recycling with elementary school students. Shows the importance of recycling which should encourage them already in the literacy process, seeking to manipulate the materials that can be reused, taking them in hand, bringing what has been researched for its practice in ever...
Autor principal: | Queiroz, Rosimeiry |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22156 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-22156 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-221562020-11-24T19:57:40Z Alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem Literacy first year students of elementary education seizing through recycling Queiroz, Rosimeiry Pletsch, Adelmo Lowe Pletsch, Adelmo Lowe Mendonça, Saraspathy Naidoo Terroso Gama de Costa, Michelle Budke Meio ambiente e crianças Reaproveitamento (Sobras, refugos, etc.) Aprendizagem Environment and children Recycling (Waste, etc.) Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This paper discusses about recycling with elementary school students. Shows the importance of recycling which should encourage them already in the literacy process, seeking to manipulate the materials that can be reused, taking them in hand, bringing what has been researched for its practice in everyday life, and with it is can improve the way of teaching and learning. Justifies the choice of subject matter in order to make an analysis of the contribution that recycling has on the environment, especially children in the realization of playful experiments using recyclable materials that transform into meaningful strategies to facilitate the pedagogical work. Aims to highlight the importance of recycling, to be of value in the process of teaching and learning, and motivate educational professionals with regard to recycle disposable material, presenting models and teaching students to fabricate toys. The methodology for the study is theoretical research, making a bibliographical survey. With works or selected sources was done reading removing the parts that interested the proposed study, briefing and organizing. Also did field research involving literacy teachers and observing the reactions and attitudes of students in recreational zones. Performing this work with children, surely provided to improve the environment, teaching that restore and preserve the environment are commitments of all. There was contribution to reducing, reusing and recycling of garbage, changing the reality in which they live, with their attitudes. Este trabalho discute sobre a reciclagem com alunos do Ensino Fundamental. Mostra a importância da reciclagem que deve estimulá-los já no processo de alfabetização, buscando manipular os materiais que podem ser reutilizados, tendoos em mãos, trazendo o que foi pesquisado para a sua prática no dia a dia, sendo que com ele é possível melhorar a maneira de ensinar e aprender. Justifica a escolha do assunto no sentido de fazer uma análise das contribuições que a reciclagem oferece ao meio ambiente, em especial as crianças na realização das experiências lúdicas, utilizando materiais recicláveis que transformam em estratégias significativas para facilitar o trabalho pedagógico. Objetiva ressaltar a importância da reciclagem, como sendo de valor no processo de ensino aprendizagem, bem como motivar os profissionais da educação no tocante a reciclar material descartável, apresentando modelos e ensinando os alunos a confeccionar os brinquedos. A metodologia para o estudo é pesquisa teórica, fazendo um levantamento bibliográfico. Com as obras ou fontes selecionadas, se fez leitura retirando as partes que interessava ao estudo proposto, fazendo resumo e organizando. Também se fez pesquisa de campo envolvendo professores alfabetizadores e observando as reações e atitudes dos alunos nos horários de recreio. Realizando este trabalho com as crianças, certamente proporcionou-se a melhoria do meio ambiente, ensinando que recuperar e preservar o meio ambiente são compromissos de todos. Houve contribuição para redução, reutilização e reciclagem do lixo, modificando a realidade em que vivem, com suas atitudes. 2020-11-24T19:57:39Z 2020-11-24T19:57:39Z 2015-12-05 specializationThesis QUEIROZ, Rosimeiry. Alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem. 2015. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22156 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Meio ambiente e crianças Reaproveitamento (Sobras, refugos, etc.) Aprendizagem Environment and children Recycling (Waste, etc.) Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Meio ambiente e crianças Reaproveitamento (Sobras, refugos, etc.) Aprendizagem Environment and children Recycling (Waste, etc.) Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Queiroz, Rosimeiry Alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem |
description |
This paper discusses about recycling with elementary school students. Shows the importance of recycling which should encourage them already in the literacy process, seeking to manipulate the materials that can be reused, taking them in hand, bringing what has been researched for its practice in everyday life, and with it is can improve the way of teaching and learning. Justifies the choice of subject matter in order to make an analysis of the contribution that recycling has on the environment, especially children in the realization of playful experiments using recyclable materials that transform into meaningful strategies to facilitate the pedagogical work. Aims to highlight the importance of recycling, to be of value in the process of teaching and learning, and motivate educational professionals with regard to recycle disposable material, presenting models and teaching students to fabricate toys. The methodology for the study is theoretical research, making a bibliographical survey. With works or selected sources was done reading removing the parts that interested the proposed study, briefing and organizing. Also did field research involving literacy teachers and observing the reactions and attitudes of students in recreational zones. Performing this work with children, surely provided to improve the environment, teaching that restore and preserve the environment are commitments of all. There was contribution to reducing, reusing and recycling of garbage, changing the reality in which they live, with their attitudes. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Queiroz, Rosimeiry |
author_sort |
Queiroz, Rosimeiry |
title |
Alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem |
title_short |
Alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem |
title_full |
Alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem |
title_fullStr |
Alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem |
title_full_unstemmed |
Alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem |
title_sort |
alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
QUEIROZ, Rosimeiry. Alunos do primeiro ano de alfabetização do ensino fundamental apreendendo através da reciclagem. 2015. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22156 |
_version_ |
1805307309116620800 |
score |
10,814766 |