Análise de alimentos: aplicações práticas e suas perspectivas no ensino de química

Currently we have seen a large number of research aimed at improving teaching methodologies, especially with regard to the area of exact sciences. The chemistry as a component of this science has great exploration potential when related to everyday situations. Food analysis based on the chemistry em...

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Autor principal: Aragão, Tiago Faquineti de
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22169
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spelling riut-1-221692020-11-24T20:00:17Z Análise de alimentos: aplicações práticas e suas perspectivas no ensino de química Food analysis: practical applications and its prospects in chemistry teaching Aragão, Tiago Faquineti de Heep, Graciela Leila Heep, Graciela Leila Nunes, Rodrigo Ruschel Souza, Josiane Araujo de Estratégias de aprendizagem Metodologia Aprendizagem experimental Learning strategies Methodology Experiential learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Currently we have seen a large number of research aimed at improving teaching methodologies, especially with regard to the area of exact sciences. The chemistry as a component of this science has great exploration potential when related to everyday situations. Food analysis based on the chemistry emerges as an interesting and current topic as a teaching proposal. The objective was to develop simple activities of food analysis and apply in the classroom, evaluating the prospects of the students about the chemistry teaching. The study was conducted between the months of June and July 2015 at a state public school in the municipality of Goioerê- PR. The activities addressed the pH measurement of some samples such as water, soda, industrial juice and NaOH solution with indicator tapes and also starch identification in foods such as milk drinks, milk (pure intentionally adulterated), potato, banana, carrot, bread, snacks and extruded rice type, by addition of a Lugol solution. Data were collected through questionnaires containing open and closed questions, some of which have been transcribed to the results aimed at discussion. The results were satisfactory, since the experimental activities had a great participation from students beyond that matched their needs as differentiated teaching methodology. The work encouraged students to participate as it approached the school programs everyday. That's would be a good teaching strategy for science education. Atualmente tem-se observando um grande contingente de pesquisas visando a melhora das metodologias de ensino, principalmente no que diz respeito à área de ciências exatas. A química como componente desta ciência possui um grande potencial exploratório quando relacionado a situações cotidianas. A análise de alimentos fundamentada na química surge como um tema interessante e atual como proposta de ensino. O objetivo do trabalho foi elaborar atividades simples de análise de alimentos e aplicar em sala de aula, avaliando as perspectivas dos alunos quanto ao ensino de química. O trabalho foi desenvolvido entre os meses de junho e julho de 2015 em um colégio público estadual no município de Goioerê-PR. As atividades abordaram a medida de pH de algumas amostras como água, refrigerante, suco industrializado e solução de NaOH por meio de fitas indicadoras e também a identificação de amido em alimentos como bebida láctea, leite (puro e intencionalmente adulterado), batata, banana, cenoura, pão, salgadinho tipo extrusado e arroz, pela adição de uma solução de lugol. Os dados foram obtidos por meio de questionários contendo questões abertas e fechadas, sendo que alguns foram transcritos para os resultados visando a discussão. Os resultados apresentados foram satisfatórios, pois as atividades experimentais tiveram uma grande participação por parte dos alunos além do que corresponderam as necessidades deles quanto metodologia diferenciada de ensino. O trabalho desenvolvido estimulou os alunos a participarem, uma vez que aproximou o conteúdo escolar do cotidiano. Assim está seria uma boa estratégia de ensino para o Ensino de Ciências. 2020-11-24T20:00:16Z 2020-11-24T20:00:16Z 2015-12-04 specializationThesis ARAGÃO, Tiago Faquineti de. Análise de alimentos: aplicações práticas e suas perspectivas no ensino de química. 2015. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22169 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Ensino de Ciências UTFPR
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Aragão, Tiago Faquineti de
Análise de alimentos: aplicações práticas e suas perspectivas no ensino de química
description Currently we have seen a large number of research aimed at improving teaching methodologies, especially with regard to the area of exact sciences. The chemistry as a component of this science has great exploration potential when related to everyday situations. Food analysis based on the chemistry emerges as an interesting and current topic as a teaching proposal. The objective was to develop simple activities of food analysis and apply in the classroom, evaluating the prospects of the students about the chemistry teaching. The study was conducted between the months of June and July 2015 at a state public school in the municipality of Goioerê- PR. The activities addressed the pH measurement of some samples such as water, soda, industrial juice and NaOH solution with indicator tapes and also starch identification in foods such as milk drinks, milk (pure intentionally adulterated), potato, banana, carrot, bread, snacks and extruded rice type, by addition of a Lugol solution. Data were collected through questionnaires containing open and closed questions, some of which have been transcribed to the results aimed at discussion. The results were satisfactory, since the experimental activities had a great participation from students beyond that matched their needs as differentiated teaching methodology. The work encouraged students to participate as it approached the school programs everyday. That's would be a good teaching strategy for science education.
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