Uso do lúdico para o incentivo do consumo de frutas e verduras

The goal of this work has as its theme the use of the ludic, to encourage consumption of fruits and vegetables, among children in early childhood education. A healthy diet is one that provides all the nutrients necessary for the performance of day-to-day, being it physical or mental. Nowadays, healt...

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Autor principal: Palma, Vania Cristina da
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22171
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spelling riut-1-221712020-11-24T20:00:42Z Uso do lúdico para o incentivo do consumo de frutas e verduras Using the ludic technique to encourage the consumption of fruits and vegetables Palma, Vania Cristina da Mendonça, Saraspathy Naidoo Terroso Gama de Mendonça, Saraspathy Naidoo Terroso Gama de Vincenzi, Silvana Ligia Sahade, Roseli Jogos educativos Hábitos de saúde Alimentos - Qualidade Educational games Health behavior Food - Quality CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The goal of this work has as its theme the use of the ludic, to encourage consumption of fruits and vegetables, among children in early childhood education. A healthy diet is one that provides all the nutrients necessary for the performance of day-to-day, being it physical or mental. Nowadays, healthy food is one of the world concerns. So that, an appropriate nutrition is already part of school projects in early childhood education. It was thought during this work, the encouragement of healthy eating through "ludic activities, specifically, playful strategies for encouraging the fruit and vegetable supply. The research was initially conducted from the reading of a story entitled "The importance of vitamins and minerals", seeking to know the empirical understanding of children. Following were developed recreational activities involving the group of children studied. Thus, it was possible to observe the interaction of students with games of fruits and vegetables, making it possible to note the interest of students, and to familiarize them with the foods to which they were presented. The children reported with enthusiasm what they had eaten during the week. On the day of the games "Hopscotch" and "Food Trail" expectations were surprising because in kindergarten most of the students had never played Hopscotch, and so it was able to evidence the wonder of children with the games played .This way, the playful activity was an important pedagogical tool in the teaching-learning so that there was a satisfactory return by children. O objetivo do presente trabalho apresenta como temática o uso do lúdico para incentivar o consumo de frutas e verduras entre crianças. Uma alimentação saudável é aquela que oferece todos os nutrientes necessários para o desempenho das atividades do dia-a-dia, seja ele físico ou mental. Nos dias atuais, a alimentação saudável é uma das preocupações mundiais. Tanto que introduzir a nutrição adequada já faz parte dos projetos escolares na educação infantil. Buscou-se por meio desse trabalho, o incentivo à alimentação saudável por meio de “atividades”, ou seja, estratégias lúdicas para incentivo da alimentação. A pesquisa foi realizada inicialmente a partir da leitura de uma estória intitulada “A importância das vitaminas e sais minerais”, buscando-se conhecer o entendimento empírico das crianças. Na sequência, foram desenvolvidas atividades lúdicas envolvendo o grupo de crianças em estudo. Dessa forma foi possível observar a interação dos alunos com os jogos das frutas e verduras, possibilitando constatar o interesse dos alunos e a familiarização destes com os alimentos que lhes eram apresentados e as crianças relatavam, com entusiasmo, o que tinham ingerido no decorrer da semana. No dia dos jogos de ”Amarelinha” e ”Trilha Alimentar” as expectativas foram surpreendentes, pois na educação infantil a maioria dos alunos nunca havia jogado Amarelinha sendo possível evidenciar o encantamento das crianças com os jogos praticados. Desta maneira, a atividade lúdica foi um instrumento pedagógico importante no processo ensino-aprendizagem, para que houvesse um retorno satisfatório por parte das crianças. 2020-11-24T20:00:41Z 2020-11-24T20:00:41Z 2015-11-21 specializationThesis PALMA, Vania Cristina da. Uso do lúdico para o incentivo do consumo de frutas e verduras. 2015. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22171 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Ensino de Ciências UTFPR
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Uso do lúdico para o incentivo do consumo de frutas e verduras
description The goal of this work has as its theme the use of the ludic, to encourage consumption of fruits and vegetables, among children in early childhood education. A healthy diet is one that provides all the nutrients necessary for the performance of day-to-day, being it physical or mental. Nowadays, healthy food is one of the world concerns. So that, an appropriate nutrition is already part of school projects in early childhood education. It was thought during this work, the encouragement of healthy eating through "ludic activities, specifically, playful strategies for encouraging the fruit and vegetable supply. The research was initially conducted from the reading of a story entitled "The importance of vitamins and minerals", seeking to know the empirical understanding of children. Following were developed recreational activities involving the group of children studied. Thus, it was possible to observe the interaction of students with games of fruits and vegetables, making it possible to note the interest of students, and to familiarize them with the foods to which they were presented. The children reported with enthusiasm what they had eaten during the week. On the day of the games "Hopscotch" and "Food Trail" expectations were surprising because in kindergarten most of the students had never played Hopscotch, and so it was able to evidence the wonder of children with the games played .This way, the playful activity was an important pedagogical tool in the teaching-learning so that there was a satisfactory return by children.
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