As ações de educação ambiental desenvolvidas pela UNIDUNAS- Universidade Livre das Dunas e Restinga de Salvador, Bahia
With the rapid growth of cities and great migratory flow of people residing in these amounted to buildings, rather than the conservation of green spaces. Against this reality, the national urban space are still untouched and places that preserve the ecological diversity of flora and fauna, where act...
Autor principal: | Mossette, Aline Santos |
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Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22648 |
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riut-1-226482020-11-25T14:26:59Z As ações de educação ambiental desenvolvidas pela UNIDUNAS- Universidade Livre das Dunas e Restinga de Salvador, Bahia Mossette, Aline Santos Sabbi, Larissa De Bortolli Chiamolera Bail, Alesandro Sabbi, Larissa de Bortolli Chiamolera Bail, Alesandro Bortoli, Marlene Magnoni Desenvolvimento sustentável Conservação da natureza Conscientização Sustainable development Nature conservation Awareness CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA With the rapid growth of cities and great migratory flow of people residing in these amounted to buildings, rather than the conservation of green spaces. Against this reality, the national urban space are still untouched and places that preserve the ecological diversity of flora and fauna, where actions are taken towards the realization of a critical environmental education, which uses the practice to change behavior. In this context, this work has as its theme the actions of environmental education that are developed precisely in one of those rare places of preservation, which is the Dunas Park, managed by UNIDUNAS - Free University of dunes and Restinga de Salvador. Initially, the research brings the concept of environmental education, its legislation, effective in society, man's relationship with the environment and sustainable development. Besides seeking to know the activities of nongovernmental organizations in this endeavor. Then, through visits to the park and participation in educational activities, environmental education is experienced critical and modifier, which contributes to change the social reality. Finally, the survey reaches its ultimate goal, by demonstrating the educational potential that are developed in an urban Environmental Park, last remnant of sandbank in Brazilian urban space, thus contributing to a real environmental education transformative. Com o crescimento vertiginoso das cidades e grande fluxo migratório de pessoas residindo nestas, ascenderam às construções, em detrimento à conservação dos espaços verdes. Na contramão desta realidade, no espaço urbano nacional ainda se encontram locais intocados e que preservam a diversidade ecológica da fauna e flora, onde são realizadas ações em prol da materialização de uma educação ambiental crítica, que se utiliza da prática para modificar comportamentos. Neste contexto, este trabalho tem como temática as ações de Educação Ambiental que são desenvolvidas justamente em um desses raros locais de preservação, que é o Parque das Dunas, gerido pela UNIDUNAS - Universidade Livre das Dunas e Restinga de Salvador. Inicialmente a pesquisa traz o conceito de educação ambiental, sua legislação, efetivação na sociedade, a relação do homem com o meio ambiente e seu desenvolvimento sustentável. Além de buscar conhecer a atuação das organizações não governamentais nesta seara. Em seguida, através de visitas ao Parque e participação nas atividades educativas, é vivenciada a Educação Ambiental crítica e modificadora, que contribui para alterar a realidade social. Por fim, a pesquisa alcança seu objetivo maior, com a demonstração das potencialidades educativas que são desenvolvidas em um Parque Ambiental urbano, último resquício de restinga em espaço urbano brasileiro, contribuindo assim, para uma verdadeira Educação Ambiental transformadora. 2020-11-25T14:26:59Z 2020-11-25T14:26:59Z 2015-10-16 specializationThesis MOSSETTE, Aline Santos. As ações de educação ambiental desenvolvidas pela UNIDUNAS- Universidade Livre das Dunas e Restinga de Salvador, Bahia. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão Ambiental em Municípios) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22648 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Gestão Ambiental em Municípios UTFPR |
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Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
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Português |
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Desenvolvimento sustentável Conservação da natureza Conscientização Sustainable development Nature conservation Awareness CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA SANITARIA |
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With the rapid growth of cities and great migratory flow of people residing in these amounted to buildings, rather than the conservation of green spaces. Against this reality, the national urban space are still untouched and places that preserve the ecological diversity of flora and fauna, where actions are taken towards the realization of a critical environmental education, which uses the practice to change behavior. In this context, this work has as its theme the actions of environmental education that are developed precisely in one of those rare places of preservation, which is the Dunas Park, managed by UNIDUNAS - Free University of dunes and Restinga de Salvador. Initially, the research brings the concept of environmental education, its legislation, effective in society, man's relationship with the environment and sustainable development. Besides seeking to know the activities of nongovernmental organizations in this endeavor. Then, through visits to the park and participation in educational activities, environmental education is experienced critical and modifier, which contributes to change the social reality. Finally, the survey reaches its ultimate goal, by demonstrating the educational potential that are developed in an urban Environmental Park, last remnant of sandbank in Brazilian urban space, thus contributing to a real environmental education transformative. |
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