Educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de Irani, SC

This work had as its theme the challenges faced by teachers for conducting environmental education in the activities developed at the Municipal School of Basic Education Prefeito Valdecir Angelo Zampieri in the municipality of Irani / in Santa Catarina. Environmental dimensions are configured incre...

ver descrição completa

Autor principal: Melo, Flávio de
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22714
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-22714
recordtype dspace
spelling riut-1-227142020-11-25T14:37:06Z Educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de Irani, SC Melo, Flávio de Bortoli, Marlene Magnoni Educação ambiental Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Conscientização Environmental education Interdisciplinary approach in education Awareness Gestão Ambiental em Municípios This work had as its theme the challenges faced by teachers for conducting environmental education in the activities developed at the Municipal School of Basic Education Prefeito Valdecir Angelo Zampieri in the municipality of Irani / in Santa Catarina. Environmental dimensions are configured increasingly as an issue that concerns all the actors of the educational universe, enhanced by the involvement of the school community as a whole. In Tbilisi Intergovernmental Conference on Environmental Education, in 1977, environmental education it was defined as a dimension given to the content and the practical of learning, geared to addressing the real problems of the environment through interdisciplinary approaches and the active participation and responsibility of each individual and the community, to contribute to the formation of a consciousness about the importance of preserving the quality of the environment in its relation to the development considering the socio-cultural, economic, political aspects , scientific, technological, ecological and ethical it were sought to develop several activities with all segments of this teaching unit. Environmental education must be approached systematically and transversely at all levels of education, ensuring the presence of the environmental dimension in an interdisciplinary manner in the curricula of various subjects and school activities which causes implement environmental education in schools has it shown as an overwhelming task, but still must be considered / implemented in all schools. It was noted that at "Valdecir Zampieri School” the environmental education it is present in the daily actions, a fact verified throughout the development of this research topic, as the school develops several actions aimed at developing greater environmental awareness on activities in own school or providing opportunities to the students to participate on activities at regional and even statewide. Este trabalho teve como temática os desafios enfrentados por docentes para a realização de trabalhos de educação ambiental nas ações desenvolvidas na Escola Municipal de Educação Básica Prefeito Valdecir Ângelo Zampieri no município de Irani/SC. As dimensões ambientais configuram-se crescentemente como uma questão que diz respeito ao conjunto dos atores do universo educativo, potencializado pelo envolvimento da comunidade escolar como um todo. Na Conferência Intergovernamental de Tbilisi sobre Educação Ambiental, em 1977, a educação ambiental foi definida como uma dimensão dada ao conteúdo e à prática da educação, orientada para a resolução dos problemas concretos do meio ambiente através de enfoques interdisciplinares e de uma participação ativa e responsável de cada indivíduo e da coletividade, poder contribuir para a formação de uma consciência sobre a importância da preservação da qualidade do meio ambiente em sua relação com o desenvolvimento considerando os aspectos socioculturais, econômicos, políticos, científicos, tecnológicos, ecológicos e éticos foi o que se buscou ao desenvolver diversas atividades com todos os segmentos desta unidade de ensino. A educação ambiental deve ser abordada de forma sistemática e transversal, em todos os níveis de ensino, assegurando a presença da dimensão ambiental de forma interdisciplinar nos currículos das diversas disciplinas e das atividades escolares o que faz com que implementar a educação ambiental nas escolas tenha se mostrado como uma tarefa exaustiva, porém mesmo assim deve ser contemplada/implementada em todas as unidades escolares. Observou-se que na Escola Valdecir Zampieri a educação ambiental é tema presente nas ações do seu dia a dia, fato constatado ao longo do desenvolvimento desta pesquisa, pois a escola desenvolve várias ações que visam o desenvolvimento de uma maior consciência ambiental seja em atividades na própria escola ou oportunizando aos alunos a participação de atividades a nível regional e até mesmo estadual. 2020-11-25T14:37:06Z 2020-11-25T14:37:06Z 2014-04-11 specializationThesis MELO, Flávio de. Educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de Irani, SC. 2014. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22714 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação ambiental
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Conscientização
Environmental education
Interdisciplinary approach in education
Awareness
Gestão Ambiental em Municípios
spellingShingle Educação ambiental
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação
Conscientização
Environmental education
Interdisciplinary approach in education
Awareness
Gestão Ambiental em Municípios
Melo, Flávio de
Educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de Irani, SC
description This work had as its theme the challenges faced by teachers for conducting environmental education in the activities developed at the Municipal School of Basic Education Prefeito Valdecir Angelo Zampieri in the municipality of Irani / in Santa Catarina. Environmental dimensions are configured increasingly as an issue that concerns all the actors of the educational universe, enhanced by the involvement of the school community as a whole. In Tbilisi Intergovernmental Conference on Environmental Education, in 1977, environmental education it was defined as a dimension given to the content and the practical of learning, geared to addressing the real problems of the environment through interdisciplinary approaches and the active participation and responsibility of each individual and the community, to contribute to the formation of a consciousness about the importance of preserving the quality of the environment in its relation to the development considering the socio-cultural, economic, political aspects , scientific, technological, ecological and ethical it were sought to develop several activities with all segments of this teaching unit. Environmental education must be approached systematically and transversely at all levels of education, ensuring the presence of the environmental dimension in an interdisciplinary manner in the curricula of various subjects and school activities which causes implement environmental education in schools has it shown as an overwhelming task, but still must be considered / implemented in all schools. It was noted that at "Valdecir Zampieri School” the environmental education it is present in the daily actions, a fact verified throughout the development of this research topic, as the school develops several actions aimed at developing greater environmental awareness on activities in own school or providing opportunities to the students to participate on activities at regional and even statewide.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Melo, Flávio de
author_sort Melo, Flávio de
title Educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de Irani, SC
title_short Educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de Irani, SC
title_full Educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de Irani, SC
title_fullStr Educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de Irani, SC
title_full_unstemmed Educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de Irani, SC
title_sort educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de irani, sc
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation MELO, Flávio de. Educação ambiental: os desafios da interdisciplinaridade numa escola pública do município de Irani, SC. 2014. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22714
_version_ 1805300872890023936
score 10,814766