Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na Escola Presidente Castelo Branco, Salvador, BA

This work was field research Environmental Education in Elementary Education Schools taking as an investigative and exploratory study Municipal School President Castelo Branco, located in the Uruguayan community in San Roque Avenue in the suburb of Salvador. The overall objective of the research was...

ver descrição completa

Autor principal: Sampaio, Patrícia Léa
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22780
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-22780
recordtype dspace
spelling riut-1-227802020-11-25T14:39:03Z Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na Escola Presidente Castelo Branco, Salvador, BA Sampaio, Patrícia Léa Bortoli, Marlene Magnoni Bortoli, Marlene Magnoni Gomes, Eliane Rodrigues dos Santos Rech, Angela Laufer Conscientização Meio ambiente e crianças Proteção ambiental - Participação do cidadão Awareness Environment and children Environmental protection - Citizen participation CNPQ::ENGENHARIAS This work was field research Environmental Education in Elementary Education Schools taking as an investigative and exploratory study Municipal School President Castelo Branco, located in the Uruguayan community in San Roque Avenue in the suburb of Salvador. The overall objective of the research was to evaluate the level of concern of school management and the environmental awareness of students and teachers, seeking to contribute to the formation of concerned citizens from projects realizados.Os data were collected directly from the target audience, with basis in theory analyzed this final respeito.Ao was found that in school researched environmental education is integrated in an interdisciplinary way in the school curriculum and that the majority of teachers and students has perception of environmental issues and the importance of addressing these issues in micro spaces and macro School. Consciousness and consequently behavior change in relation to the environment, are today key factors for improving the quality of life for all. In this sense, environmental education has been increasing, as a tool to reach a large portion of society. It is believed that the mandatory inclusion of the environmental debate at all levels in Brazilian schools (public and private), so critical and transformative is a prominent strategy in changing attitudes and behaviors, generating citizens aware, participatory and responsible with social values economic and aimed at preserving the environment. O presente trabalho teve como campo de pesquisa a Educação Ambiental nas Escolas de Ensino Fundamental tendo como estudo investigativo e exploratório a Escola Municipal Presidente Castelo Branco, localizada na comunidade do Uruguai, na Avenida São Roque, no subúrbio de Salvador. O objetivo geral da pesquisa foi avaliar o nível de preocupação da direção da escola e a percepção ambiental dos alunos e professores, buscando contribuir para a formação de cidadãos conscientes a partir de projetos realizados. Os dados foram coletados diretamente no público alvo, com embasamento na teoria analisada a esse respeito.Ao final constatou-se que na escola pesquisada a Educação Ambiental é integrada de forma interdisciplinar no currículo escolar e que a maioria dos docentes e discentes tem percepção acerca da problemática ambiental e da importância do trato dessas questões nos espaços micro e macro da Escola. A consciência e consequentemente a mudança de comportamentos em relação ao meio ambiente, são, hoje, fatores primordiais para a melhoria da qualidade de vida de todos. Neste sentido, a Educação Ambiental vem se destacando, por ser uma ferramenta ao alcance de uma grande parcela da sociedade. Acredita-se que a obrigatoriedade da inclusão do debate ambiental em todos os níveis nas escolas brasileiras (públicas e privadas), de forma critica e transformadora é uma estratégia proeminência na mudança de atitudes e comportamentos, gerando cidadãos consciente, participativo e responsável com valores sociais e econômicos voltados a preservação do meio ambiente. 2020-11-25T14:39:03Z 2020-11-25T14:39:03Z 2015-03-21 specializationThesis SAMPAIO, Patrícia Léa. Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na Escola Presidente Castelo Branco, Salvador, BA. 2015. 121 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22780 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Gestão Ambiental em Municípios UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Conscientização
Meio ambiente e crianças
Proteção ambiental - Participação do cidadão
Awareness
Environment and children
Environmental protection - Citizen participation
CNPQ::ENGENHARIAS
spellingShingle Conscientização
Meio ambiente e crianças
Proteção ambiental - Participação do cidadão
Awareness
Environment and children
Environmental protection - Citizen participation
CNPQ::ENGENHARIAS
Sampaio, Patrícia Léa
Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na Escola Presidente Castelo Branco, Salvador, BA
description This work was field research Environmental Education in Elementary Education Schools taking as an investigative and exploratory study Municipal School President Castelo Branco, located in the Uruguayan community in San Roque Avenue in the suburb of Salvador. The overall objective of the research was to evaluate the level of concern of school management and the environmental awareness of students and teachers, seeking to contribute to the formation of concerned citizens from projects realizados.Os data were collected directly from the target audience, with basis in theory analyzed this final respeito.Ao was found that in school researched environmental education is integrated in an interdisciplinary way in the school curriculum and that the majority of teachers and students has perception of environmental issues and the importance of addressing these issues in micro spaces and macro School. Consciousness and consequently behavior change in relation to the environment, are today key factors for improving the quality of life for all. In this sense, environmental education has been increasing, as a tool to reach a large portion of society. It is believed that the mandatory inclusion of the environmental debate at all levels in Brazilian schools (public and private), so critical and transformative is a prominent strategy in changing attitudes and behaviors, generating citizens aware, participatory and responsible with social values economic and aimed at preserving the environment.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Sampaio, Patrícia Léa
author_sort Sampaio, Patrícia Léa
title Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na Escola Presidente Castelo Branco, Salvador, BA
title_short Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na Escola Presidente Castelo Branco, Salvador, BA
title_full Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na Escola Presidente Castelo Branco, Salvador, BA
title_fullStr Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na Escola Presidente Castelo Branco, Salvador, BA
title_full_unstemmed Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na Escola Presidente Castelo Branco, Salvador, BA
title_sort educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na escola presidente castelo branco, salvador, ba
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SAMPAIO, Patrícia Léa. Educação ambiental nas escolas de ensino fundamental: um diagnóstico na Escola Presidente Castelo Branco, Salvador, BA. 2015. 121 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22780
_version_ 1805297750094381056
score 10,814766