Percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos

The increasing use of natural resources without proper planning can cause impacts to the natural environment and quality of life of society, thus requiring studies to understand these processes and the adoption of mitigation measures to minimize them. For this reason, the various forms of use, occup...

ver descrição completa

Autor principal: Batista, Ana Carolina
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22868
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-22868
recordtype dspace
spelling riut-1-228682020-11-25T14:44:04Z Percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos Batista, Ana Carolina Bortoli, Marlene Magnoni Recursos naturais - Conservação Água - Conservação Qualidade ambiental Conservation of natural resources Water conservation Environmental quality Gestão Ambiental em Municípios The increasing use of natural resources without proper planning can cause impacts to the natural environment and quality of life of society, thus requiring studies to understand these processes and the adoption of mitigation measures to minimize them. For this reason, the various forms of use, occupation and management of water resources, coupled with the fragility of the natural environment, without their prior knowledge, can generate numerous environmental hazards, and these, in this proposal, the probability of compromising the quality of these resources. In this context, this research was conducted, seeking to raise through a literature review the environmental perception of different populations and their degree of interest in participating in actions to improve the environmental quality of their surroundings and participatory management of water resources. Thus, this study aimed to characterize some definitions of awareness and environmental education in public management of water resources, its scope and its applications. Presented before, it can be verified that for participatory water management to be effective, must take into account public opinion that can be displayed by the presence of representatives of organized civil society in the appropriate forums, and Environmental education should be widely employed awareness in the community targeted and specific way for each target audience (students of different levels and the general community) expanding the capacity of the population to participate in the public management of natural assets you are entitled. O crescente uso dos recursos naturais, sem planejamento adequado pode provocar impactos ao meio natural e à qualidade de vida da sociedade, necessitando assim de estudos para a compreensão desses processos e a adoção de medidas mitigadoras para minimizá-los. Por essa razão, as diversas formas de uso, ocupação e manejo dos recursos hídricos, aliada a fragilidade do ambiente natural, sem seu conhecimento prévio, podem gerar inúmeros riscos ambientais, sendo estes, na presente proposta, à probabilidade do comprometimento da qualidade destes recursos. Neste contexto, esta pesquisa foi desenvolvida, buscando levantar por meio de uma revisão bibliográfica a percepção ambiental de diferentes populações e seu grau de interesse em participar de ações para melhorar a qualidade ambiental de seu entorno e gestão participativa dos recursos hídricos. Dessa forma, o presente trabalho teve como objetivo caracterizar algumas definições de percepção e educação ambiental na gestão pública dos recursos hídricos, sua abrangência e suas aplicações. Diante do apresentado, pode ser verificado que para a gestão participativa da água seja efetiva, deve-se levar em consideração a opinião pública que pode ser apresentada através da presença de representantes da sociedade civil organizada nos fóruns adequados, e a educação ambiental deve ser amplamente empregada na sensibilização da comunidade de forma direcionada e específica para cada público-alvo (escolares de diferentes níveis e comunidade em geral) ampliando a capacidade da população para participar da gestão pública dos bens naturais a que tem direito. 2020-11-25T14:44:04Z 2020-11-25T14:44:04Z 2014-04-05 specializationThesis BATISTA, Ana Carolina. Percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos. 2014. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22868 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Recursos naturais - Conservação
Água - Conservação
Qualidade ambiental
Conservation of natural resources
Water conservation
Environmental quality
Gestão Ambiental em Municípios
spellingShingle Recursos naturais - Conservação
Água - Conservação
Qualidade ambiental
Conservation of natural resources
Water conservation
Environmental quality
Gestão Ambiental em Municípios
Batista, Ana Carolina
Percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos
description The increasing use of natural resources without proper planning can cause impacts to the natural environment and quality of life of society, thus requiring studies to understand these processes and the adoption of mitigation measures to minimize them. For this reason, the various forms of use, occupation and management of water resources, coupled with the fragility of the natural environment, without their prior knowledge, can generate numerous environmental hazards, and these, in this proposal, the probability of compromising the quality of these resources. In this context, this research was conducted, seeking to raise through a literature review the environmental perception of different populations and their degree of interest in participating in actions to improve the environmental quality of their surroundings and participatory management of water resources. Thus, this study aimed to characterize some definitions of awareness and environmental education in public management of water resources, its scope and its applications. Presented before, it can be verified that for participatory water management to be effective, must take into account public opinion that can be displayed by the presence of representatives of organized civil society in the appropriate forums, and Environmental education should be widely employed awareness in the community targeted and specific way for each target audience (students of different levels and the general community) expanding the capacity of the population to participate in the public management of natural assets you are entitled.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Batista, Ana Carolina
author_sort Batista, Ana Carolina
title Percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos
title_short Percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos
title_full Percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos
title_fullStr Percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos
title_full_unstemmed Percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos
title_sort percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation BATISTA, Ana Carolina. Percepção e educação ambiental na gestão pública de recursos hídricos. 2014. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22868
_version_ 1805315872804306944
score 10,814766