Formação do gestor público educacional: limites e desafios
This work has as its theme the formation of the public manager in basic education, especially from some authors, the main challenges and limitations that these professionals are in daily school life. Initially are addressed current issues such as globalization, the learning society, the importance o...
Autor principal: | Domingues, Eduardo Antônio |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22906 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-22906 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-229062020-11-25T17:55:17Z Formação do gestor público educacional: limites e desafios Educational training manager: limits and challenges Domingues, Eduardo Antônio Cardoso, Osney Marcos Cardoso, Osney Marcos Não consta Não consta Administração pública Serviço público Qualificações profissionais Servidores públicos Public administration Civil service Vocational qualifications Public officers CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA This work has as its theme the formation of the public manager in basic education, especially from some authors, the main challenges and limitations that these professionals are in daily school life. Initially are addressed current issues such as globalization, the learning society, the importance of flexibility, learning to learn and socialize. To these themes joins ongoing research that contribute to individual and collective training in seeking improvements in the quality of education. In this research manager is placed as key to foster community, decision-making shared by the school community, thus delimiting the listing exercise the functions of Manager for the success of an autonomous school community, which aims above all, the learner actively and emotionally, so that it can take ownership of values, beliefs, knowledge and socio historical framework, this ownership that gives significantly both for themselves and for each other, making the learner a conscious person responsible, active in the transformation of reality into which it is inserted. The present study as a result of the importance of vocational training in the management of public education. This training which will enhance, perhaps build skills that will be required for this professional act comprehensively on all school community, seeking social and human development, a successful inclusive education. Este trabalho tem como temática a formação do gestor público na educação básica, destacando, a partir de alguns autores, os principais desafios e limites que estes profissionais encontram no cotidiano escolar. Inicialmente são abordados questões da atualidade como: a globalização, a sociedade aprendente, a importância da flexibilização, o aprender a aprender e a conviver. A esses temas junta-se a pesquisa permanente que contribuirá para a formação individual e coletiva na busca de melhorias na qualidade da educação. Nesta pesquisa o Gestor é colocado como peça chave para favorecer a coletividade, a tomada de decisões compartilhada junto à comunidade escolar, delimitando-se assim o perfil do profissional que exercerá as funções de Gestor para o sucesso de uma comunidade escolar autônoma, que visa acima de tudo, o educando de forma ativa e afetivamente, para que o mesmo possa apropriar-se de valores, crenças, conhecimentos e referencial sócio histórico, apropriação essa que se dá de forma significativa tanto para si como para o outro, tornando o educando uma pessoa consciente, responsável, atuante na transformação da realidade em que está inserido. O presente estudo traz como resultado a importância da formação profissional da gestão pública na educação. Formação essa que irá potencializar quiçá construir competências que serão necessárias para este profissional atuar de forma abrangente sobre toda comunidade escolar, buscando o desenvolvimento social e humano, numa educação inclusiva de sucesso. 2020-11-25T17:55:17Z 2020-11-25T17:55:17Z 2014-03-29 specializationThesis DOMINGUES, Eduardo Antônio. Formação do gestor público educacional: limites e desafios. 2013. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22906 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Departamento Acadêmico de Administração Especialização em Gestão Pública: Modalidade Ensino à Distância UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Administração pública Serviço público Qualificações profissionais Servidores públicos Public administration Civil service Vocational qualifications Public officers CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA |
spellingShingle |
Administração pública Serviço público Qualificações profissionais Servidores públicos Public administration Civil service Vocational qualifications Public officers CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA Domingues, Eduardo Antônio Formação do gestor público educacional: limites e desafios |
description |
This work has as its theme the formation of the public manager in basic education, especially from some authors, the main challenges and limitations that these professionals are in daily school life. Initially are addressed current issues such as globalization, the learning society, the importance of flexibility, learning to learn and socialize. To these themes joins ongoing research that contribute to individual and collective training in seeking improvements in the quality of education. In this research manager is placed as key to foster community, decision-making shared by the school community, thus delimiting the listing exercise the functions of Manager for the success of an autonomous school community, which aims above all, the learner actively and emotionally, so that it can take ownership of values, beliefs, knowledge and socio historical framework, this ownership that gives significantly both for themselves and for each other, making the learner a conscious person responsible, active in the transformation of reality into which it is inserted. The present study as a result of the importance of vocational training in the management of public education. This training which will enhance, perhaps build skills that will be required for this professional act comprehensively on all school community, seeking social and human development, a successful inclusive education. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Domingues, Eduardo Antônio |
author_sort |
Domingues, Eduardo Antônio |
title |
Formação do gestor público educacional: limites e desafios |
title_short |
Formação do gestor público educacional: limites e desafios |
title_full |
Formação do gestor público educacional: limites e desafios |
title_fullStr |
Formação do gestor público educacional: limites e desafios |
title_full_unstemmed |
Formação do gestor público educacional: limites e desafios |
title_sort |
formação do gestor público educacional: limites e desafios |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
DOMINGUES, Eduardo Antônio. Formação do gestor público educacional: limites e desafios. 2013. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2013. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22906 |
_version_ |
1805315873857077248 |
score |
10,814766 |