Força de atrito
The Educational Digital Resource - Frictional force was developed having concept maps design as main methodological base. According to Moreira, "as long as students use concept maps to integrate, reconcile and differentiate concepts (...) they will be using the concept mapping as a learning res...
Principais autores: | Maurina, Keli Cristina, Cobos, Antonio, Weiss, Luciana Indrusiak |
---|---|
Formato: | Vídeo |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/23511 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-23511 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-235112020-11-26T14:15:47Z Força de atrito Maurina, Keli Cristina Cobos, Antonio Weiss, Luciana Indrusiak Mueller, Giovane André Atrito - Conhecimentos e aprendizagem Força (Mecânica) Física - Estudo e ensino Newton, Isaac - 1642-1727 Friction - Knowledge and learning Power (Mechanics) Physics - Study and teaching CNPQ::FISICA The Educational Digital Resource - Frictional force was developed having concept maps design as main methodological base. According to Moreira, "as long as students use concept maps to integrate, reconcile and differentiate concepts (...) they will be using the concept mapping as a learning resource." Together with the presentation of a conceptual map on frictional force, aiming to briefly review the concepts, this RED has three situations traditionally considered in the teaching of that content. They are: object at rest on an inclined plane, object on an inclined plane on the verge of motion and object sliding on an inclined plane. Such situations are explained step-by-step, for example, with details of the vector decomposition of forces. We point out the demonstration of a direct application of physical concepts in a common context of the university everyday life. Thus, the student can achieve a significant learning about friction, improve their mathematical skills, and may extend their own conceptual map. Edital PROGRAD 21/2013 Física O Recurso Educacional Digital - Força de atrito foi desenvolvido tendo como principal base metodológica a concepção dos mapas conceituais. Segundo Moreira , “à medida que os alunos utilizarem mapas conceituais para integrar, reconciliar e diferenciar conceitos, (...) estarão usando o mapeamento conceitual como um recurso de aprendizagem.” Aliado à apresentação de um mapa conceitual sobre força de atrito, objetivando uma breve revisão dos conceitos, o presente RED contempla três situações tradicionalmente abordadas no ensino desse conteúdo. São elas: objeto em repouso sobre um plano inclinado, objeto sobre um plano inclinado na iminência de movimento e objeto deslizando sobre um plano inclinado. Tais situações são explicadas passo-a-passo, por exemplo, detalhando-se a decomposição vetorial das forças. Ressalta-se também, a demonstração de uma aplicação direta dos conceitos físicos em um contexto comum do cotidiano universitário. Desse modo, o estudante poderá atingir uma aprendizagem significativa sobre Força de atrito, bem como aprimorar suas habilidades matemáticas, podendo ampliar o seu próprio mapa conceitual. 2020-11-26T14:15:47Z 2020-11-26T14:15:47Z 2014 video MAURINA, Keli Cristina; COBOS, Antonio; WEISS, Luciana Indrusiak. Força de atrito. Pato Branco: UTFPR, 2014. 1 vídeo (10 min). http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/23511 por http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4858 openAccess application/octet-stream Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Atrito - Conhecimentos e aprendizagem Força (Mecânica) Física - Estudo e ensino Newton, Isaac - 1642-1727 Friction - Knowledge and learning Power (Mechanics) Physics - Study and teaching CNPQ::FISICA |
spellingShingle |
Atrito - Conhecimentos e aprendizagem Força (Mecânica) Física - Estudo e ensino Newton, Isaac - 1642-1727 Friction - Knowledge and learning Power (Mechanics) Physics - Study and teaching CNPQ::FISICA Maurina, Keli Cristina Cobos, Antonio Weiss, Luciana Indrusiak Força de atrito |
description |
The Educational Digital Resource - Frictional force was developed having concept maps design as main methodological base. According to Moreira, "as long as students use concept maps to integrate, reconcile and differentiate concepts (...) they will be using the concept mapping as a learning resource." Together with the presentation of a conceptual map on frictional force, aiming to briefly review the concepts, this RED has three situations traditionally considered in the teaching of that content. They are: object at rest on an inclined plane, object on an inclined plane on the verge of motion and object sliding on an inclined plane. Such situations are explained step-by-step, for example, with details of the vector decomposition of forces. We point out the demonstration of a direct application of physical concepts in a common context of the university everyday life. Thus, the student can achieve a significant learning about friction, improve their mathematical skills, and may extend their own conceptual map. |
format |
Vídeo |
author |
Maurina, Keli Cristina Cobos, Antonio Weiss, Luciana Indrusiak |
author_sort |
Maurina, Keli Cristina |
title |
Força de atrito |
title_short |
Força de atrito |
title_full |
Força de atrito |
title_fullStr |
Força de atrito |
title_full_unstemmed |
Força de atrito |
title_sort |
força de atrito |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
MAURINA, Keli Cristina; COBOS, Antonio; WEISS, Luciana Indrusiak. Força de atrito. Pato Branco: UTFPR, 2014. 1 vídeo (10 min). |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/23511 |
_version_ |
1805296920735776768 |
score |
10,814766 |