Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista

Considering that black women face years of oppression, being subjugated and discriminated, it was investigated the elements that provoke resistance and/or violence in the trajectory of these women, in order to understand how a woman is (re)articulated in the environment of the Federal Technological...

ver descrição completa

Autor principal: Justino, Vanessa Rocha
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24078
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-24078
recordtype dspace
spelling riut-1-240782021-02-02T06:10:26Z Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista Black woman and researcher? (Re)articulating the exclusionary environment of UTFPR under a feminist post-critical bias Justino, Vanessa Rocha Pricinotto, Gustavo Polizel, Alexandre Luiz Pricinotto, Gustavo Polizel, Alexandre Luiz Almeida, Mônica Patrícia de Hyrycena, Ana Carolina Negras Professoras Cultura - Estudo e ensino Feminismo Discriminação Women, Black Women teachers Culture - Study and teaching Feminism Discrimination CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Considering that black women face years of oppression, being subjugated and discriminated, it was investigated the elements that provoke resistance and/or violence in the trajectory of these women, in order to understand how a woman is (re)articulated in the environment of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR). Therefore, it is necessary to know the stories that made a black teacher enter the academic career, to weave the network of actors that influence the teacher's professional activity and to understand how the process of resistance of the black teacher occurs, through the rearticulation of the teachers actors who are set before their color. Then, a qualitative research was carried out, with methodological inspiration in the content analysis. An open questionnaire was used as an information collection instrument, and then a heteroautobiographical reading of the research subject's narratives was made. Given this, it was found that the elements that sometimes strengthen the possibility of being a researcher black woman, sometimes weaken this possibility, since they are not dissociated. The teacher went through several stages of life until she arrived at the place of a black woman researcher, stages that at times were violence, and at other times, resistance. The two rearticulated factors made it strong and occupied its exclusive space, thus demystifying the myth of meritocracy. Tendo em vista que as mulheres negras enfrentam anos de opressão, sendo subjugadas e discriminadas, investigou-se sobre os elementos que provocam a resistência e/ou violência na trajetória dessas mulheres, a fim de compreender como uma mulher é (re)articulada no ambiente acadêmico da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Para tanto, é necessário conhecer as histórias que fizeram com que uma professora negra adentrasse a carreira acadêmica, tecer a rede de atores que influenciam na atividade profissional da professora e compreender como se dá o processo de resistência da professora negra, por meio da rearticulação dos atores que são postos diante de sua cor. Realizou-se, então, uma pesquisa qualitativa, com inspiração metodológica na análise de conteúdo. Utilizou-se um questionário aberto como instrumento de coleta de informações, e então fez-se uma leitura heteroautobiográfica das narrativas da sujeita de pesquisa. Diante disso, verificou-se que os elementos que ora fortalecem a possibilidade de ser mulher negra pesquisadora, ora enfraquecem essa possibilidade, já que não se encontram dissociados. A professora percorreu por diversas etapas da vida até chegar no local de mulher negra pesquisadora, etapas que em momentos foram violência, e em outros momentos, resistência. Os dois fatores rearticulados fizeram com que ela se tornasse forte e ocupasse o espaço que lhe é excludente, desmitificando assim o mito da meritocracia. 2021-02-01T18:41:10Z 2022-01-01 2021-02-01T18:41:10Z 2019-12-04 bachelorThesis JUSTINO, Vanessa Rocha. Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24078 por embargoedAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campo Mourao Brasil Departamento Acadêmico de Química Licenciatura em Química UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Negras
Professoras
Cultura - Estudo e ensino
Feminismo
Discriminação
Women, Black
Women teachers
Culture - Study and teaching
Feminism
Discrimination
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Negras
Professoras
Cultura - Estudo e ensino
Feminismo
Discriminação
Women, Black
Women teachers
Culture - Study and teaching
Feminism
Discrimination
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Justino, Vanessa Rocha
Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista
description Considering that black women face years of oppression, being subjugated and discriminated, it was investigated the elements that provoke resistance and/or violence in the trajectory of these women, in order to understand how a woman is (re)articulated in the environment of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR). Therefore, it is necessary to know the stories that made a black teacher enter the academic career, to weave the network of actors that influence the teacher's professional activity and to understand how the process of resistance of the black teacher occurs, through the rearticulation of the teachers actors who are set before their color. Then, a qualitative research was carried out, with methodological inspiration in the content analysis. An open questionnaire was used as an information collection instrument, and then a heteroautobiographical reading of the research subject's narratives was made. Given this, it was found that the elements that sometimes strengthen the possibility of being a researcher black woman, sometimes weaken this possibility, since they are not dissociated. The teacher went through several stages of life until she arrived at the place of a black woman researcher, stages that at times were violence, and at other times, resistance. The two rearticulated factors made it strong and occupied its exclusive space, thus demystifying the myth of meritocracy.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Justino, Vanessa Rocha
author_sort Justino, Vanessa Rocha
title Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista
title_short Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista
title_full Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista
title_fullStr Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista
title_full_unstemmed Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista
title_sort mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da utfpr sob um viés pós-crítico feminista
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation JUSTINO, Vanessa Rocha. Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2019.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24078
_version_ 1805304453519114240
score 10,814766