Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista
Considering that black women face years of oppression, being subjugated and discriminated, it was investigated the elements that provoke resistance and/or violence in the trajectory of these women, in order to understand how a woman is (re)articulated in the environment of the Federal Technological...
Autor principal: | Justino, Vanessa Rocha |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24078 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-24078 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-240782021-02-02T06:10:26Z Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista Black woman and researcher? (Re)articulating the exclusionary environment of UTFPR under a feminist post-critical bias Justino, Vanessa Rocha Pricinotto, Gustavo Polizel, Alexandre Luiz Pricinotto, Gustavo Polizel, Alexandre Luiz Almeida, Mônica Patrícia de Hyrycena, Ana Carolina Negras Professoras Cultura - Estudo e ensino Feminismo Discriminação Women, Black Women teachers Culture - Study and teaching Feminism Discrimination CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Considering that black women face years of oppression, being subjugated and discriminated, it was investigated the elements that provoke resistance and/or violence in the trajectory of these women, in order to understand how a woman is (re)articulated in the environment of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR). Therefore, it is necessary to know the stories that made a black teacher enter the academic career, to weave the network of actors that influence the teacher's professional activity and to understand how the process of resistance of the black teacher occurs, through the rearticulation of the teachers actors who are set before their color. Then, a qualitative research was carried out, with methodological inspiration in the content analysis. An open questionnaire was used as an information collection instrument, and then a heteroautobiographical reading of the research subject's narratives was made. Given this, it was found that the elements that sometimes strengthen the possibility of being a researcher black woman, sometimes weaken this possibility, since they are not dissociated. The teacher went through several stages of life until she arrived at the place of a black woman researcher, stages that at times were violence, and at other times, resistance. The two rearticulated factors made it strong and occupied its exclusive space, thus demystifying the myth of meritocracy. Tendo em vista que as mulheres negras enfrentam anos de opressão, sendo subjugadas e discriminadas, investigou-se sobre os elementos que provocam a resistência e/ou violência na trajetória dessas mulheres, a fim de compreender como uma mulher é (re)articulada no ambiente acadêmico da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Para tanto, é necessário conhecer as histórias que fizeram com que uma professora negra adentrasse a carreira acadêmica, tecer a rede de atores que influenciam na atividade profissional da professora e compreender como se dá o processo de resistência da professora negra, por meio da rearticulação dos atores que são postos diante de sua cor. Realizou-se, então, uma pesquisa qualitativa, com inspiração metodológica na análise de conteúdo. Utilizou-se um questionário aberto como instrumento de coleta de informações, e então fez-se uma leitura heteroautobiográfica das narrativas da sujeita de pesquisa. Diante disso, verificou-se que os elementos que ora fortalecem a possibilidade de ser mulher negra pesquisadora, ora enfraquecem essa possibilidade, já que não se encontram dissociados. A professora percorreu por diversas etapas da vida até chegar no local de mulher negra pesquisadora, etapas que em momentos foram violência, e em outros momentos, resistência. Os dois fatores rearticulados fizeram com que ela se tornasse forte e ocupasse o espaço que lhe é excludente, desmitificando assim o mito da meritocracia. 2021-02-01T18:41:10Z 2022-01-01 2021-02-01T18:41:10Z 2019-12-04 bachelorThesis JUSTINO, Vanessa Rocha. Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24078 por embargoedAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campo Mourao Brasil Departamento Acadêmico de Química Licenciatura em Química UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Negras Professoras Cultura - Estudo e ensino Feminismo Discriminação Women, Black Women teachers Culture - Study and teaching Feminism Discrimination CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Negras Professoras Cultura - Estudo e ensino Feminismo Discriminação Women, Black Women teachers Culture - Study and teaching Feminism Discrimination CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Justino, Vanessa Rocha Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista |
description |
Considering that black women face years of oppression, being subjugated and discriminated, it was investigated the elements that provoke resistance and/or violence in the trajectory of these women, in order to understand how a woman is (re)articulated in the environment of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR). Therefore, it is necessary to know the stories that made a black teacher enter the academic career, to weave the network of actors that influence the teacher's professional activity and to understand how the process of resistance of the black teacher occurs, through the rearticulation of the teachers actors who are set before their color. Then, a qualitative research was carried out, with methodological inspiration in the content analysis. An open questionnaire was used as an information collection instrument, and then a heteroautobiographical reading of the research subject's narratives was made. Given this, it was found that the elements that sometimes strengthen the possibility of being a researcher black woman, sometimes weaken this possibility, since they are not dissociated. The teacher went through several stages of life until she arrived at the place of a black woman researcher, stages that at times were violence, and at other times, resistance. The two rearticulated factors made it strong and occupied its exclusive space, thus demystifying the myth of meritocracy. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Justino, Vanessa Rocha |
author_sort |
Justino, Vanessa Rocha |
title |
Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista |
title_short |
Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista |
title_full |
Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista |
title_fullStr |
Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista |
title_full_unstemmed |
Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista |
title_sort |
mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da utfpr sob um viés pós-crítico feminista |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
JUSTINO, Vanessa Rocha. Mulher negra e pesquisadora? (re)articulando o ambiente excludente da UTFPR sob um viés pós-crítico feminista. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2019. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24078 |
_version_ |
1805304453519114240 |
score |
10,814766 |