O ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no Ensino Fundamental II
The main objective of the present work is to analyse the potential of teaching techniques mediated by Information and Communications Technologies (ICT), with focus on Geography, available as Open Educational Resources (OER) for teachers as a possible qualification to the process of teaching on the s...
Autor principal: | Auesvalt, Rosemeri Lis |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24307 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-24307 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-243072021-02-20T06:11:10Z O ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no Ensino Fundamental II Teaching geography using information and communications technology in middle school Auesvalt, Rosemeri Lis Oliveira, Oséias Santos de Oliveira, Oséias Santos de Filietaz, Marta Rejane Proença Bacila, Maria Sílvia Educação Geografia - Estudo e ensino Tecnologia educacional Elementary school students Education Geography - Study and teaching Educational technology Alunos do ensino fundamental CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO The main objective of the present work is to analyse the potential of teaching techniques mediated by Information and Communications Technologies (ICT), with focus on Geography, available as Open Educational Resources (OER) for teachers as a possible qualification to the process of teaching on the scope of Middle School. The methodology consists in a qualitative approach, where data collection was made from published materials in the form of books, journals and websites, related to the objectives of the research. Some technological tools available as OER were shown in the theoretical references, which can be included in the teaching-learning process as to facilitate students’ understanding, with focus on Geography classes, such approaches being based on studies by Baliski (2016), Kenski (2008), Pessoa (2011), Seabra (2010) among other authors who analyze this theme. Data analysis was made from classes’ plans available at the Portal do Professor, where the potential of ICT use for an effective classroom-work are discussed, specially in the teaching of Geography. With this aim, the plans and didactic sequences were selected based on some criteria, e.g. being made for Middle School classes, related to the technologies used in this work and available to help Geography teachers, as to make the subject more attractive, dynamic and easier to understand. Hopefully this work contributes to help teachers that aim to implement the use of ICTs in their class plans, and also to teachers who are starting their carreers in Geography, considering that each one could adapt to their use of the tools to their specific needs and include them in the best way possible, leading to a better quality of education, leading to a reflexive analysis by the student, aiding their perception as a citizen who belongs to a society. O presente trabalho tem como objetivo geral analisar a potencialidade das técnicas de ensino mediadas pelas Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs), voltadas à área de Geografia, disponíveis em Recursos Educacionais Abertos (REA) e colocados à disposição de professores como possibilidade de qualificação para o processo de ensino no âmbito do Ensino Fundamental II. Quanto à metodologia, o mesmo se pauta por uma abordagem qualitativa e tem como base uma pesquisa bibliográfica, com coleta de dados mediante pesquisa e leitura de materiais já publicados, em livros, revistas, jornais, sites e artigos, onde a busca de informações e a seleção de documentos se relacionam com os objetivos da pesquisa. No referencial teórico busca-se apresentar algumas ferramentas tecnológicas disponíveis em Recursos Educacionais Abertos (REA) que podem ser incluídas no processo de ensino aprendizado de forma que facilite o entendimento dos alunos, com foco principal nas aulas de Geografia, sendo tais enfoques embasados em estudos de Baliski (2016), Kenski (2008), Pessoa (2011), Seabra (2010) dentre outros autores que analisam esta temática. A análise de dados foi realizada a partir de planos de aula disponíveis no Portal do Professor, quando são discutidas as potencialidades do uso das TICs para o efetivo trabalho em sala de aula, notadamente no ensino da Geografia, para isso, foram selecionadas algumas sequências didáticas ou planos de aula seguindo alguns critérios de escolha como: serem todos para aulas do Ensino Fundamental II, que tivessem alguma relação com as tecnologias citadas neste trabalho e que fossem disponíveis para auxiliar professores da disciplina de Geografia, com o propósito de contribuir para que os assuntos trabalhados na referida disciplina tornem os conteúdos mais atraentes, dinâmicos e melhor compreendidos pelos educandos. Espera-se, com esse trabalho, contribuir no auxílio de professores que estão em busca de acrescentar as TICs em seus planos de aula, também para os professores que estão iniciando sua carreira na disciplina de Geografia, considerando que cada um poderá adaptar ao seu modo o uso de diferentes ferramentas tecnológicas aos conteúdos que pretende trabalhar e incluí-las da forma que melhor se adapte em seus planejamentos para uma superior qualidade de ensino, levando o educando a uma análise reflexiva de maneira construtiva, e assim facilitando sua percepção de cidadão em relação a sociedade. 2021-02-20T00:13:18Z 2021-02-20T00:13:18Z 2020-09-17 specializationThesis AUESVALT, Rosemeri Lis. O ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no Ensino Fundamental II. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Tecnologia, Comunicação e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24307 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Tecnologias, Comunicação e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Educação Geografia - Estudo e ensino Tecnologia educacional Elementary school students Education Geography - Study and teaching Educational technology Alunos do ensino fundamental CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
spellingShingle |
Educação Geografia - Estudo e ensino Tecnologia educacional Elementary school students Education Geography - Study and teaching Educational technology Alunos do ensino fundamental CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO Auesvalt, Rosemeri Lis O ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no Ensino Fundamental II |
description |
The main objective of the present work is to analyse the potential of teaching techniques mediated by Information and Communications Technologies (ICT), with focus on Geography, available as Open Educational Resources (OER) for teachers as a possible qualification to the process of teaching on the scope of Middle School. The methodology consists in a qualitative approach, where data collection was made from published materials in the form of books, journals and websites, related to the objectives of the research. Some technological tools available as OER were shown in the theoretical references, which can be included in the teaching-learning process as to facilitate students’ understanding, with focus on Geography classes, such approaches being based on studies by Baliski (2016), Kenski (2008), Pessoa (2011), Seabra (2010) among other authors who analyze this theme. Data analysis was made from classes’ plans available at the Portal do Professor, where the potential of ICT use for an effective classroom-work are discussed, specially in the teaching of Geography. With this aim, the plans and didactic sequences were selected based on some criteria, e.g. being made for Middle School classes, related to the technologies used in this work and available to help Geography teachers, as to make the subject more attractive, dynamic and easier to understand. Hopefully this work contributes to help teachers that aim to implement the use of ICTs in their class plans, and also to teachers who are starting their carreers in Geography, considering that each one could adapt to their use of the tools to their specific needs and include them in the best way possible, leading to a better quality of education, leading to a reflexive analysis by the student, aiding their perception as a citizen who belongs to a society. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Auesvalt, Rosemeri Lis |
author_sort |
Auesvalt, Rosemeri Lis |
title |
O ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no Ensino Fundamental II |
title_short |
O ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no Ensino Fundamental II |
title_full |
O ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no Ensino Fundamental II |
title_fullStr |
O ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no Ensino Fundamental II |
title_full_unstemmed |
O ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no Ensino Fundamental II |
title_sort |
o ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no ensino fundamental ii |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
AUESVALT, Rosemeri Lis. O ensino de geografia mediado por tecnologias da informação e comunicação no Ensino Fundamental II. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Tecnologia, Comunicação e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24307 |
_version_ |
1805297828407279616 |
score |
10,814766 |