Discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial

Mathematical operations can be worked on in a few different ways. Within basic education, we have two operations that are presented, most of the time, in a standardized manner, these operations are multiplication and exponentiation or potentiation. Through the articles of the mathematician Keith Dev...

ver descrição completa

Autor principal: Pillati, Jâmia Jurich
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24693
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-24693
recordtype dspace
spelling riut-1-246932021-04-09T06:11:52Z Discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial A discussion on the concepts of multiplication and exponential Pillati, Jâmia Jurich Probst, Roy Wilhelm https://orcid.org/0000-0003-3282-6096 http://lattes.cnpq.br/8875516070185483 Bernardes, Mateus https://orcid.org/0000-0003-3366-122X http://lattes.cnpq.br/5327544341228659 Figueiredo, Elisandra Bar de https://orcid.org/0000-0003-2101-4009 http://lattes.cnpq.br/6886923319101401 Bobko, Nara https://orcid.org/0000-0003-2534-7572 http://lattes.cnpq.br/8431211659310477 Bernardes, Mateus https://orcid.org/0000-0003-3366-122X http://lattes.cnpq.br/5327544341228659 Multiplicação Matemática - Ensino e estudo Livros didáticos Ensino - Metodologia Adição Aritmética - Fundamentos Estudantes do ensino fundamental Multiplication Mathematics - Study and teaching Textbooks Teaching - Methodology Addition Arithmetic - Foundations School children CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Matemática Mathematical operations can be worked on in a few different ways. Within basic education, we have two operations that are presented, most of the time, in a standardized manner, these operations are multiplication and exponentiation or potentiation. Through the articles of the mathematician Keith Devlin, a problem situation is brought up in relation to the way these operations are usually defined. In these articles it is stated that the multiplication and exponentiation operations should not be considered, respectively, as a repeated addition and multiplication, because, according to the author, this generates a disagreement in relation to the way of teaching and the formal mathematical definition of operations. References that agree or disagree with the author are presented in this article, and then we bring the formal mathematical arguments with the definitions of the operations and the mathematical elements necessary for the study of such a situation. Some activities are also presented that will exemplify another way of working with operations and the usual way used, when necessary. It is important to considerer the context in wich operations are presented to assess the best placement for them. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) As operações matemáticas podem ser trabalhadas de algumas formas diferentes. Dentro do ensino básico, temos duas operações que são apresentadas de maneira, em maioria das vezes, padronizada: são estas operações a multiplicação e a exponenciação ou potenciação. Traz-se, através de artigos do matemático Keith Devlin, uma situação problema em relação a forma como estas operações são costumeiramente definidas. Nestes artigos afirma que as operações de multiplicação e de exponenciação não devem ser consideradas, respectivamente, como uma adição e uma multiplicação repetidas, pois, segundo o autor, isto gera uma discordância em relação a forma de ensinar e a definição matemática formal das operações. Referências que concordem ou discordem do autor são apresentadas, e em seguida trazemos os argumentos matemáticos formais com as definições das operações e dos entes matemáticos necessários para o estudo de tal situação. Apresentam-se também algumas atividades que venham a exemplificar uma outra forma de trabalhar as operações e a forma costumeiramente utilizada, quando necessário. Ressalta-se também a importância de observar o contexto em que as operações são apresentadas, para avaliar qual a melhor colocação para tal. 2021-04-08T17:37:13Z 2021-04-08T17:37:13Z 2021-02-10 masterThesis PILLATI, Jamia Jurich. Discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial. 2021. Dissertação ( Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24693 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Multiplicação
Matemática - Ensino e estudo
Livros didáticos
Ensino - Metodologia
Adição
Aritmética - Fundamentos
Estudantes do ensino fundamental
Multiplication
Mathematics - Study and teaching
Textbooks
Teaching - Methodology
Addition
Arithmetic - Foundations
School children
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Matemática
spellingShingle Multiplicação
Matemática - Ensino e estudo
Livros didáticos
Ensino - Metodologia
Adição
Aritmética - Fundamentos
Estudantes do ensino fundamental
Multiplication
Mathematics - Study and teaching
Textbooks
Teaching - Methodology
Addition
Arithmetic - Foundations
School children
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Matemática
Pillati, Jâmia Jurich
Discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial
description Mathematical operations can be worked on in a few different ways. Within basic education, we have two operations that are presented, most of the time, in a standardized manner, these operations are multiplication and exponentiation or potentiation. Through the articles of the mathematician Keith Devlin, a problem situation is brought up in relation to the way these operations are usually defined. In these articles it is stated that the multiplication and exponentiation operations should not be considered, respectively, as a repeated addition and multiplication, because, according to the author, this generates a disagreement in relation to the way of teaching and the formal mathematical definition of operations. References that agree or disagree with the author are presented in this article, and then we bring the formal mathematical arguments with the definitions of the operations and the mathematical elements necessary for the study of such a situation. Some activities are also presented that will exemplify another way of working with operations and the usual way used, when necessary. It is important to considerer the context in wich operations are presented to assess the best placement for them.
format Dissertação
author Pillati, Jâmia Jurich
author_sort Pillati, Jâmia Jurich
title Discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial
title_short Discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial
title_full Discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial
title_fullStr Discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial
title_full_unstemmed Discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial
title_sort discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation PILLATI, Jamia Jurich. Discutindo os conceitos de multiplicação e exponencial. 2021. Dissertação ( Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24693
_version_ 1805452756696170496
score 10,814766