Educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico

This paper presents the mapping of the publications of the National Meeting of Mathematical Education (ENEM) event, focusing on the area of Special Education his event occurs every three years, is one of the most important in the area of Mathematical Education in Brazil, brings together students, te...

ver descrição completa

Autor principal: Campos, Daniele Bonfim de
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24730
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-24730
recordtype dspace
spelling riut-1-247302021-04-13T06:10:47Z Educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico Inclusive education and mathematical education: a bibliometric study Campos, Daniele Bonfim de Pereira, Luciana Boemer Cesar Pereira, Luciana Boemer Cesar Almeida, Braian Lucas Camargo Dall'Agnol, Caroline Educação especial Bibliometria Matemática Special education Bibliometrics Mathematics CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This paper presents the mapping of the publications of the National Meeting of Mathematical Education (ENEM) event, focusing on the area of Special Education his event occurs every three years, is one of the most important in the area of Mathematical Education in Brazil, brings together students, teachers and specialist in the area in order to disseminate and socialize the research. The methodology used was quantitative, documentary, with bibliometric analysis. For the mapping was performed the reading of titles, abstracts and conclusion of articles aiming to investigate the topics addressed. From this, the articles were separated according to the categories: type of disability addressed; level of education; teaching modality; and math content covered. The quantified results presented the largest number of researches in the area of visual and hearing impairment. For the levels of education, primary education was highlighted with more research, with a tendency to publications in elementary school. The most cited mode of education was Special Education, followed by EJA, Vocational Education and complementary modalities were not addressed. With regard to content, geometry and arithmetic were the areas that most focused on publications. It was also concluded that most of the works were developed for didactic purposes and followed as teacher training. O presente trabalho apresenta o mapeamento das publicações do evento Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM), com enfoque na área da Educação Especial. Este evento ocorre de três em três anos e pode ser considerado um dos mais importantes da área da Educação Matemática no Brasil, pois reúne estudantes, professores e especialista na área com o intuito de divulgar e socializar as pesquisas realizadas. A metodologia utilizada foi do tipo quantitativa, documental, com análise bibliométrica. Para o mapeamento realizou-se a leitura dos títulos, resumos e conclusões dos artigos visando à investigação dos temas abordados. A partir disto, foram organizados os artigos de acordo com as categorias: tipo de deficiência abordada; nível de ensino; modalidade de ensino; e conteúdo de matemática abordado. Os resultados quantificados apresentaram o maior numero de pesquisas na área da deficiência visual e auditiva. Para os níveis de ensino, o ensino básico apresentou-se em destaque com maior número de pesquisas, com tendência às publicações no Ensino Fundamental. Já a modalidade de ensino mais citada foi a Educação Especial, seguida do EJA, a Educação Profissional e as modalidades complementares não foram abordadas. No que diz respeito aos conteúdos, a geometria e aritmética, foram às áreas que mais tiveram foco nas publicações. Concluiu-se também que a maioria dos trabalhos foram desenvolvidos com fins didáticos e formação de professores. 2021-04-12T17:03:34Z 5000-02-14 2021-04-12T17:03:34Z 2019-12-12 bachelorThesis CAMPOS, Daniele Bonfim de. Educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação do Campo) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24730 por embargoedAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Licenciatura em Educação do Campo UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação especial
Bibliometria
Matemática
Special education
Bibliometrics
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação especial
Bibliometria
Matemática
Special education
Bibliometrics
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Campos, Daniele Bonfim de
Educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico
description This paper presents the mapping of the publications of the National Meeting of Mathematical Education (ENEM) event, focusing on the area of Special Education his event occurs every three years, is one of the most important in the area of Mathematical Education in Brazil, brings together students, teachers and specialist in the area in order to disseminate and socialize the research. The methodology used was quantitative, documentary, with bibliometric analysis. For the mapping was performed the reading of titles, abstracts and conclusion of articles aiming to investigate the topics addressed. From this, the articles were separated according to the categories: type of disability addressed; level of education; teaching modality; and math content covered. The quantified results presented the largest number of researches in the area of visual and hearing impairment. For the levels of education, primary education was highlighted with more research, with a tendency to publications in elementary school. The most cited mode of education was Special Education, followed by EJA, Vocational Education and complementary modalities were not addressed. With regard to content, geometry and arithmetic were the areas that most focused on publications. It was also concluded that most of the works were developed for didactic purposes and followed as teacher training.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Campos, Daniele Bonfim de
author_sort Campos, Daniele Bonfim de
title Educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico
title_short Educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico
title_full Educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico
title_fullStr Educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico
title_full_unstemmed Educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico
title_sort educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation CAMPOS, Daniele Bonfim de. Educação inclusiva e educação matemática: um estudo bibliométrico. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação do Campo) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2019.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24730
_version_ 1805299303118274560
score 10,814766