As políticas educacionais no Brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do Ensino Médio de 2017

Education plays a fundamental role in many changes that occur in our country, being closely related to political history, because, in this particular case, whenever a coup is established, we then have an educational change / reform. understand how this actually happens. Therefore, the research was c...

ver descrição completa

Autor principal: Bitencourt, Junior Cesar
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24735
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-24735
recordtype dspace
spelling riut-1-247352021-04-13T06:10:45Z As políticas educacionais no Brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do Ensino Médio de 2017 Educational policies in Brazil: the first and second degree reform of 1971 and the reform of secondary education in 2017 Bitencourt, Junior Cesar Turmena, Leandro Turmena, Leandro Diel, Paulo Fernando Martignoni, Luciano Educação - Aspectos políticos Capitalismo e educação Golpes de Estado Education - Political aspects Capitalism and education Coups d'etat CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Education plays a fundamental role in many changes that occur in our country, being closely related to political history, because, in this particular case, whenever a coup is established, we then have an educational change / reform. understand how this actually happens. Therefore, the research was carried out based on bibliographical and documentary data on the Civil-Military coup of 1964, which succeeded Reforms in Education, specifically the Reform of 1° and 2° degrees Law n.5,692 / 71. In this sense, our hypothesis seeks to show that the Civil-Military Coup, while making use of educational policy as a strategy of hegemony, failed to fulfill one of the main functions traditionally attributed to the capitalist state, which consists precisely in ensuring the schooling of the potential active labor force. In a second moment we will analyze the Consolidated Legislative Juridical Coup on August 31, 2016, more specifically the High School Reform, Law no. 13.415 / 2017, which changed the LDBEN / 1996 consequently the model that had been adopted in High School, moving to a more technical model aimed at the High School as a terminal teaching process so that the student does not seek to enter the Higher Education . In this sense we find similarities in both Educational Reforms, professionalization of teaching, termination for labor market purposes, technical education, formative itineraries in which there will be an emptying of content, similarly occurred in 1971 with the 2nd Degree Reform. Considering this, it is possible to understand these reforms and to make some approximations of the impacts of these policies for public education. A educação desempenha papel fundamental em várias mudanças que ocorrem em nosso país, estando intimamente relacionada à história política, pois, neste caso em particular, sempre que um golpe é instaurado, temos em seguida uma mudança/reforma educacional, sendo assim, torna-se relevante compreender como isto de fato acontece. Portanto, a pesquisa foi realizada com base em dados bibliográficos e documentais sobre o golpe Civil-Militar de 1964, do qual sucederam Reformas no Ensino, em específico a Reforma de 1° e 2° graus Lei n.5.692/71. Neste sentido, a nossa hipótese procura evidenciar que o Golpe Civil-Militar ao mesmo tempo em que fez uso da política educacional como estratégia de hegemonia, deixou de cumprir uma das principais funções tradicionalmente atribuída ao Estado capitalista, que consiste justamente em assegurar a escolarização da força de trabalho potencial ativa. Num segundo momento analisaremos o Golpe Jurídico Parlamentar consolidado no dia 31 de agosto de 2016, mais especificamente a Reforma do Ensino Médio, Lei n. 13.415/2017, que alterou a LDBEN/1996 consequentemente o modelo que vinha sido adotado no Ensino Médio, passando para um modelo mais técnico visando o Ensino Médio como um processo terminal de ensino fazendo com que o aluno não procure buscar o ingresso no Ensino Superior. Neste sentido encontramos semelhanças em ambas as Reformas Educacionais, profissionalização do ensino, terminalidade para fins de mercado de trabalho, ensino técnico, itinerários formativos no qual haverá um esvaziamento do conteúdo, semelhantemente ocorrido em 1971 com a Reforma de 2° Grau. Considerando assim, seja possível o entendimento de tais reformas e com isso fazer algumas aproximações dos impactos destas políticas para a educação pública. 2021-04-12T17:14:29Z 2021-04-12T17:14:29Z 2019-07-12 bachelorThesis BITENCOURT, Junior Cesar. As políticas educacionais no Brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do Ensino Médio de 2017. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação do Campo) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24735 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Licenciatura em Educação do Campo UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação - Aspectos políticos
Capitalismo e educação
Golpes de Estado
Education - Political aspects
Capitalism and education
Coups d'etat
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação - Aspectos políticos
Capitalismo e educação
Golpes de Estado
Education - Political aspects
Capitalism and education
Coups d'etat
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Bitencourt, Junior Cesar
As políticas educacionais no Brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do Ensino Médio de 2017
description Education plays a fundamental role in many changes that occur in our country, being closely related to political history, because, in this particular case, whenever a coup is established, we then have an educational change / reform. understand how this actually happens. Therefore, the research was carried out based on bibliographical and documentary data on the Civil-Military coup of 1964, which succeeded Reforms in Education, specifically the Reform of 1° and 2° degrees Law n.5,692 / 71. In this sense, our hypothesis seeks to show that the Civil-Military Coup, while making use of educational policy as a strategy of hegemony, failed to fulfill one of the main functions traditionally attributed to the capitalist state, which consists precisely in ensuring the schooling of the potential active labor force. In a second moment we will analyze the Consolidated Legislative Juridical Coup on August 31, 2016, more specifically the High School Reform, Law no. 13.415 / 2017, which changed the LDBEN / 1996 consequently the model that had been adopted in High School, moving to a more technical model aimed at the High School as a terminal teaching process so that the student does not seek to enter the Higher Education . In this sense we find similarities in both Educational Reforms, professionalization of teaching, termination for labor market purposes, technical education, formative itineraries in which there will be an emptying of content, similarly occurred in 1971 with the 2nd Degree Reform. Considering this, it is possible to understand these reforms and to make some approximations of the impacts of these policies for public education.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Bitencourt, Junior Cesar
author_sort Bitencourt, Junior Cesar
title As políticas educacionais no Brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do Ensino Médio de 2017
title_short As políticas educacionais no Brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do Ensino Médio de 2017
title_full As políticas educacionais no Brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do Ensino Médio de 2017
title_fullStr As políticas educacionais no Brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do Ensino Médio de 2017
title_full_unstemmed As políticas educacionais no Brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do Ensino Médio de 2017
title_sort as políticas educacionais no brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do ensino médio de 2017
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation BITENCOURT, Junior Cesar. As políticas educacionais no Brasil: a reforma de 1º e 2º graus de 1971 e a reforma do Ensino Médio de 2017. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação do Campo) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2019.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24735
_version_ 1805309064298627072
score 10,814766