Desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma universidade pública
The academic performance has as its goal to demonstrate the percent of knowledge assimilated by the students during their academic life. It is the act of executing academic activities, who must be evaluated according to his yield, level of ability and efficiency. There are variables, as absenteeism,...
Principais autores: | Luz, Marcio Antonio da, Brittos, Mauro de |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24903 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-24903 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-249032021-05-06T06:11:32Z Desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma universidade pública Academic performance and absenteeism: relationships and consequences in a public university Luz, Marcio Antonio da Brittos, Mauro de Antonelli, Ricardo Adriano Antonelli, Ricardo Adriano Del Sent, Edegar Luiz Bortoluzzi, Sandro César Evasão escolar Administração pública Rendimento escolar Desempenho - Análise Dropouts Public administration Academic achievement Performance - Analysis CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS The academic performance has as its goal to demonstrate the percent of knowledge assimilated by the students during their academic life. It is the act of executing academic activities, who must be evaluated according to his yield, level of ability and efficiency. There are variables, as absenteeism, that can influence the academics yield. The absenteeism is classified, in multiple cases, by common sense, as simply “skip classes”, but it can be categorized in other forms, as in being physically present in class but not be part of the activities and to not pay attention in the content given by the professor. In this context, this study had as its goal to analyze the correlation between absenteeism and academic performance in the administration and accountancy courses from UTFPR – Pato Branco Campus. This research is exploratory, with quantitative approach, and it fits as a survey. It was used as research collection instrument a quiz elaborated by the authors of this study, gathering 140 valid answers. The results of this study shows that professional factors, fatigue after a day working and health are the main reasons for students to skip class and the fatigue, boredom, social platforms and to do activities from other disciplines are the primary reason to not pay attention or participate in class. The study also shows that students who are used to skip classes more regularly have a smaller yield coefficient, female students, have a higher yield coefficient in average, and the accountancy course also has a higher yield coefficient in average. The favorite ways to replace the ministered content is by getting the content through colleagues, digital media and other means. In this context, the results gathered in this study can be used by the institution to improve the teaching methodologies, and it also can be used as a base to other related studies from other institutions and regions from the country. Desempenho acadêmico tem como objetivo demonstrar o percentual de conhecimento assimilado pelo aluno no decorrer de sua vida acadêmica. É o ato de executar atividades acadêmicas, que devem ser avaliadas conforme seu rendimento, nível de habilidade e eficiência. Existem variáveis como o absenteísmo que podem influenciar no rendimento dos acadêmicos. O absenteísmo é muitas vezes classificado pelo senso comum como simplesmente “faltar às aulas”, mas pode ser caracterizada de outras formas, como estar presente fisicamente na sala de aula, e o aluno não participar das atividades realizadas e não prestar atenção no conteúdo ministrado pelo professor. Nesse contexto o presente estudo, teve como objetivo analisar as relações entre o absenteísmo e o desempenho acadêmico, nos cursos de Administração e Ciências Contábeis da UTFPR – Câmpus Pato Branco. Essa pesquisa caracteriza-se como exploratória com abordagem quantitativa e se enquadra como tipo survey. Foi utilizado como instrumento de coleta de pesquisa um questionário elaborado pelos autores do estudo, obtendo-se 140 respostas válidas. Os resultados do estudo indicam que fatores profissionais, cansaço após um dia de trabalho e saúde são os principais motivos dos alunos faltarem as aulas; já os fatores cansaço, tédio, redes sociais e fazer atividades de outras disciplinas são os principais motivos para não prestar atenção ou participar das aulas. O estudo indicou também que alunos que costumam faltar as aulas possuem um coeficiente de rendimento menor, além dos acadêmicos do sexo feminino possuírem uma média de coeficiente de rendimento superior aos do sexo masculino. Os principais meios utilizados para repor o conteúdo ministrado são as anotações dos colegas, mídias digitais e outros meios diversos. Nesse contexto os resultados do estudo podem ser utilizados pela instituição para a melhoria das metodologias de ensino assim como base para outros estudos relacionados ao assunto em outras instituições e regiões do país. 2021-05-05T13:26:46Z 2021-05-05T13:26:46Z 2019-10-30 bachelorThesis LUZ, Marcio Antonio da; BRITTOS, Mauro de. Desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma Universidade Pública. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Contábeis) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24903 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Departamento Acadêmico de Ciências Contábeis Ciências Contábeis UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Evasão escolar Administração pública Rendimento escolar Desempenho - Análise Dropouts Public administration Academic achievement Performance - Analysis CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
spellingShingle |
Evasão escolar Administração pública Rendimento escolar Desempenho - Análise Dropouts Public administration Academic achievement Performance - Analysis CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS Luz, Marcio Antonio da Brittos, Mauro de Desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma universidade pública |
description |
The academic performance has as its goal to demonstrate the percent of knowledge assimilated by the students during their academic life. It is the act of executing academic activities, who must be evaluated according to his yield, level of ability and efficiency. There are variables, as absenteeism, that can influence the academics yield. The absenteeism is classified, in multiple cases, by common sense, as simply “skip classes”, but it can be categorized in other forms, as in being physically present in class but not be part of the activities and to not pay attention in the content given by the professor. In this context, this study had as its goal to analyze the correlation between absenteeism and academic performance in the administration and accountancy courses from UTFPR – Pato Branco Campus. This research is exploratory, with quantitative approach, and it fits as a survey. It was used as research collection instrument a quiz elaborated by the authors of this study, gathering 140 valid answers. The results of this study shows that professional factors, fatigue after a day working and health are the main reasons for students to skip class and the fatigue, boredom, social platforms and to do activities from other disciplines are the primary reason to not pay attention or participate in class. The study also shows that students who are used to skip classes more regularly have a smaller yield coefficient, female students, have a higher yield coefficient in average, and the accountancy course also has a higher yield coefficient in average. The favorite ways to replace the ministered content is by getting the content through colleagues, digital media and other means. In this context, the results gathered in this study can be used by the institution to improve the teaching methodologies, and it also can be used as a base to other related studies from other institutions and regions from the country. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Luz, Marcio Antonio da Brittos, Mauro de |
author_sort |
Luz, Marcio Antonio da |
title |
Desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma universidade pública |
title_short |
Desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma universidade pública |
title_full |
Desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma universidade pública |
title_fullStr |
Desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma universidade pública |
title_full_unstemmed |
Desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma universidade pública |
title_sort |
desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma universidade pública |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
LUZ, Marcio Antonio da; BRITTOS, Mauro de. Desempenho acadêmico e absenteísmo: relações e consequências em uma Universidade Pública. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Contábeis) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2019. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24903 |
_version_ |
1805315915928043520 |
score |
10,814766 |