A física na formação de tecnólogos
This work reports a study which investigated the role and importance of Physics in Technology Undergraduate Programs, being based on the Curitiba Campus of the Federal University of Technology - Paraná (UTFPR), an institution considered a point of reference in technical and technological education i...
Autor principal: | Gneiding, Ivan Meskauskas |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2017
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2506 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-2506 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-25062017-10-03T20:12:45Z A física na formação de tecnólogos The Physics on the technologist’s educational formation Gneiding, Ivan Meskauskas Garcia, Nilson Marcos Dias http://lattes.cnpq.br/2711017945843978 Lima Filho, Domingos Leite Saavedra Filho, Nestor Cortez Higa, Ivanilda Física - Estudo e ensino Ensino profissional - Estudo e ensino Física - Estudo e ensino (Superior) Tecnologia Physics - Study and teaching Vocational education - Study and teaching Study and teaching (Higher) Technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Sociais e Humanidades This work reports a study which investigated the role and importance of Physics in Technology Undergraduate Programs, being based on the Curitiba Campus of the Federal University of Technology - Paraná (UTFPR), an institution considered a point of reference in technical and technological education in Brazil. Starting from the premise that Physics has a large importance in, at least, providing technical and scientific basis for the students, but also that it can have a fundamental role in general formation, this research intended to show the relations between Physics and the formation of technical personnel in the investigated programs. Underlain by the works of Celso Suckow da Fonseca, Luiz Antônio Cunha e Nilson Marcos Dias Garcia, this research sought to evidence, through a documental investigation, the presence of Physics concepts in teaching proposals of professional formation schools, from the Schools of Artifice Apprentices up to the emerging of technological teaching in undergraduate programs. Taking as sources the official documents of UTFPR and testimonies conceded in interviews with coordinators and professors of this institution, it was possible to show and analyze, at the current moment, the presence of Physics in the investigated programs, as well as to analyze the context in which it is inserted, its importance and its roles in each one of them. The results showed that Physics concepts are a lot more present than what was shown by the documents and participate at several levels, from being considered a simple tool or general knowledge, to being part of the program structure, representing a strong basis on which it can be organized, thus contributing in diverse manners to credit load and content. Even in programs in which Physics is not too present, it performs a role of great importance, offering conditions for scientific, technical and technological comprehension to the students, enabling the establishment of fundamental thoughts for both academic and professional comprehensions, as well as private and social. CAPES Este trabalho relata um estudo que investigou o papel e a importância da Física nos Cursos Superiores de Tecnologia, tendo como base o Câmpus Curitiba da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), instituição considerada referência em educação técnica e tecnológica no Brasil. Partindo da premissa de que a Física tem grande importância para, ao menos, proporcionar bases técnicas e científicas aos estudantes, mas que ela pode, além disso, ter papel fundamental na formação geral, esta pesquisa procurou mostrar as relações entre a Física e a formação de tecnólogos nos cursos investigados. Fundamentando-se nos trabalhos de Celso Suckow da Fonseca, Luiz Antônio Cunha e Nilson Marcos Dias Garcia, buscou-se, através de pesquisa documental, evidenciar a presença de conceitos de Física nas propostas de ensino das escolas de formação profissional, desde as Escolas de Aprendizes Artífices, até o surgimento da educação tecnológica de nível superior. Tomando como fontes documentos oficiais da UTFPR e relatos concedidos em entrevistas pelos(as) seus(suas) coordenadores(as) e professores(as), foi possível mostrar e analisar, no momento atual, a presença da Física nos cursos investigados, assim como analisar o contexto em que ela se insere, sua importância e seus papéis em cada um deles. Os resultados apontaram que os conceitos de Física se fazem bem mais presentes do que os documentos mostram, e têm participação em diversos níveis, desde ser considerada uma simples ferramenta ou mesmo um conhecimento geral, até fazer parte da estrutura do curso, representando forte base sobre a qual ele pode ser organizado, contribuindo, assim, de forma diversa, em carga horária e conteúdo. Mesmo em cursos em que ela se faz pouco presente, desempenha um papel de relevante importância, dando condições de compreensão científica, técnica e tecnológica aos estudantes, e proporcionando o estabelecimento de raciocínios fundamentais para compreensões tanto acadêmicas quanto profissionais, ou ainda pessoais e sociais. 2017-10-03T20:12:45Z 2017-10-03T20:12:45Z 2010-12-21 masterThesis GNEIDING, Ivan Meskauskas. A Física na formação de tecnólogos. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2010. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2506 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Física - Estudo e ensino Ensino profissional - Estudo e ensino Física - Estudo e ensino (Superior) Tecnologia Physics - Study and teaching Vocational education - Study and teaching Study and teaching (Higher) Technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Sociais e Humanidades |
spellingShingle |
Física - Estudo e ensino Ensino profissional - Estudo e ensino Física - Estudo e ensino (Superior) Tecnologia Physics - Study and teaching Vocational education - Study and teaching Study and teaching (Higher) Technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Sociais e Humanidades Gneiding, Ivan Meskauskas A física na formação de tecnólogos |
description |
This work reports a study which investigated the role and importance of Physics in Technology Undergraduate Programs, being based on the Curitiba Campus of the Federal University of Technology - Paraná (UTFPR), an institution considered a point of reference in technical and technological education in Brazil. Starting from the premise that Physics has a large importance in, at least, providing technical and scientific basis for the students, but also that it can have a fundamental role in general formation, this research intended to show the relations between Physics and the formation of technical personnel in the investigated programs. Underlain by the works of Celso Suckow da Fonseca, Luiz Antônio Cunha e Nilson Marcos Dias Garcia, this research sought to evidence, through a documental investigation, the presence of Physics concepts in teaching proposals of professional formation schools, from the Schools of Artifice Apprentices up to the emerging of technological teaching in undergraduate programs. Taking as sources the official documents of UTFPR and testimonies conceded in interviews with coordinators and professors of this institution, it was possible to show and analyze, at the current moment, the presence of Physics in the investigated programs, as well as to analyze the context in which it is inserted, its importance and its roles in each one of them. The results showed that Physics concepts are a lot more present than what was shown by the documents and participate at several levels, from being considered a simple tool or general knowledge, to being part of the program structure, representing a strong basis on which it can be organized, thus contributing in diverse manners to credit load and content. Even in programs in which Physics is not too present, it performs a role of great importance, offering conditions for scientific, technical and technological comprehension to the students, enabling the establishment of fundamental thoughts for both academic and professional comprehensions, as well as private and social. |
format |
Dissertação |
author |
Gneiding, Ivan Meskauskas |
author_sort |
Gneiding, Ivan Meskauskas |
title |
A física na formação de tecnólogos |
title_short |
A física na formação de tecnólogos |
title_full |
A física na formação de tecnólogos |
title_fullStr |
A física na formação de tecnólogos |
title_full_unstemmed |
A física na formação de tecnólogos |
title_sort |
física na formação de tecnólogos |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2017 |
citation |
GNEIDING, Ivan Meskauskas. A Física na formação de tecnólogos. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2010. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2506 |
_version_ |
1805319221346828288 |
score |
10,814766 |