Novas tecnologias para a educação no ensino de história regional
Increasingly, initiatives aimed at the use of digital resources in everyday school life are perceived as a way of expanding and improving teaching. Thus, the present work aims to insert new technologies for teaching history through tools that are present in the daily lives of students and teachers (...
Autor principal: | Weschenfelder, Eduardo Barbosa |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25065 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-25065 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-250652021-05-29T06:12:06Z Novas tecnologias para a educação no ensino de história regional New technologies for education in regional history teaching Weschenfelder, Eduardo Barbosa Wild, Rafael Biz, Ana Claudia Leite, Maici Duarte Wild, Rafael Realidade aumentada Monumentos Tecnologia educacional História Augmented reality Monuments Educational technology History CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Increasingly, initiatives aimed at the use of digital resources in everyday school life are perceived as a way of expanding and improving teaching. Thus, the present work aims to insert new technologies for teaching history through tools that are present in the daily lives of students and teachers (smartphones). This process of teaching and learning history will be done through a resource little explored by basic education, but which causes great interest on the part of young people and adolescents: augmented reality (AR). The theme to be addressed for the development of this application is regional history, as the municipality of Francisco Beltrão has numerous monuments that remember important historical even ts that shaped the culture and various other aspects of the city’s development. Through the app, past and present can be joined, real and virtual, because through the physical monuments initially present around the Eduardo Virmond Suplicy square, the contents can be viewed and ’collected’ since at each interaction with the monument, one or more cards will be made available. In them, there will be different categories, such as images, technical data and information about the fact represented in the monument. Also, extra information that can be curiosities, testimonials, short videos, among others, providing a plurality of resources that will facilitate and contribute to a meaningful learning. Cada vez mais percebe-se iniciativas que visam a utilização de recursos digitais no cotidiano escolar como uma forma de ampliação e melhoria do ensino. Assim o presente trabalho tem como objetivo a inserção de novas tecnologias para o ensino de história através de ferramentas que estão presentes no cotidiano de alunos e professores (os smartphones). Esse processo de ensino e aprendizagem de história será feito através de um recurso pouco explorado pela educação básica, mas que causa grande interesse por parte dos jovens e adolescentes: a realidade aumentada (RA). O tema a ser abordado para o desenvolvimento deste aplicativo é a história regional, pois o município de Francisco Beltrão possui inúmeros monumentos que fazem memória a importantes acontecimentos históricos que moldaram a cultura e vários outros aspectos do desenvolvimento da cidade. Através do aplicativo, pode-se unir passado e presente, real e virtual porque por meio dos monumentos físicos inicialmente presentes no entorno da praça Eduardo Virmond Suplicy, os conteúdos poderão ser visualizados e ‘colecionados’ uma vez que a cada interação com o monumento, um ou mais cards serão disponibilizados. Neles, haverá diferentes categorias, como imagens, dados técnicos e informações sobre o fato representado no monumento. Também, informações extras que podem ser curiosidades, depoimentos, pequenos vídeos entre outros, proporcionando uma pluralidade de recursos que irão facilitar e contribuir para uma aprendizagem significativa. 2021-05-28T18:13:16Z 2021-05-28T18:13:16Z 2021-05-07 bachelorThesis WESCHENFELDER, Eduardo Barbosa. Novas tecnologias para a educação no ensino de história regional. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Informática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25065 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Francisco Beltrao Brasil Licenciatura em Informática UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Realidade aumentada Monumentos Tecnologia educacional História Augmented reality Monuments Educational technology History CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
spellingShingle |
Realidade aumentada Monumentos Tecnologia educacional História Augmented reality Monuments Educational technology History CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Weschenfelder, Eduardo Barbosa Novas tecnologias para a educação no ensino de história regional |
description |
Increasingly, initiatives aimed at the use of digital resources in everyday school life are perceived as a way of expanding and improving teaching. Thus, the present work aims to insert new technologies for teaching history through tools that are present in the daily lives of students and teachers (smartphones). This process of teaching and learning history will be done through a resource little explored by basic education, but which causes great interest on the part of young people and adolescents: augmented reality (AR). The theme to be addressed for the development of this application is regional history, as the municipality of Francisco Beltrão has numerous monuments that remember important historical even ts that shaped the culture and various other aspects of the city’s development. Through the app, past and present can be joined, real and virtual, because through the physical monuments initially present around the Eduardo Virmond Suplicy square, the contents can be viewed and ’collected’ since at each interaction with the monument, one or more cards will be made available. In them, there will be different categories, such as images, technical data and information about the fact represented in the monument. Also, extra information that can be curiosities, testimonials, short videos, among others, providing a plurality of resources that will facilitate and contribute to a meaningful learning. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Weschenfelder, Eduardo Barbosa |
author_sort |
Weschenfelder, Eduardo Barbosa |
title |
Novas tecnologias para a educação no ensino de história regional |
title_short |
Novas tecnologias para a educação no ensino de história regional |
title_full |
Novas tecnologias para a educação no ensino de história regional |
title_fullStr |
Novas tecnologias para a educação no ensino de história regional |
title_full_unstemmed |
Novas tecnologias para a educação no ensino de história regional |
title_sort |
novas tecnologias para a educação no ensino de história regional |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
WESCHENFELDER, Eduardo Barbosa. Novas tecnologias para a educação no ensino de história regional. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Informática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2021. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25065 |
_version_ |
1805302809055199232 |
score |
10,814766 |