A permacultura como metodologia de ensino na educação básica

Permaculture is a sustainable living model that aims to balance the environment with practices that seek to improve the interaction between humankind and ecosystem. These practices lead us to take care of nature and people, seeking a community life in a healthy way. Several researchers have been con...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Prisca Valéria Aparecida da
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25240
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-25240
recordtype dspace
spelling riut-1-252402021-06-16T06:04:08Z A permacultura como metodologia de ensino na educação básica Permaculture as a teaching methodology in basic education Silva, Prisca Valéria Aparecida da Ferrari, Fernanda Amaral, Anelize Queiroz Ferrari, Fernanda Turmena, Leandro Permacultura Ciência - Estudo e ensino Educação Permaculture Science - Study and teaching Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Permaculture is a sustainable living model that aims to balance the environment with practices that seek to improve the interaction between humankind and ecosystem. These practices lead us to take care of nature and people, seeking a community life in a healthy way. Several researchers have been contributing with studies that refer to the insertion of Permaculture practices in basic education, in an interactive way, allowing the student to have contact with the land and other elements of nature while learning the concepts that are passed on in traditional disciplines. Permaculture is a complement to Environmental Education, because it brings meaning to sustainability with several practices that can be implemented in schools. This work aimed to analyze how the concept of Permaculture is being inserted in schools and how it can be added to the teaching of Nature Sciences. To this end, a scientometric evaluation was carried out in order to analyze the works published in Brazil related to Permaculture and teaching in Brazilian schools. From this survey it was possible to notice that although Permaculture is still a new concept that has few papers published in Brazil relating the subject to formal education, it is being gradually inserted in schools through pedagogical projects, and the schools that receive these projects have a good acceptance by students and teachers, enabling the experience of a meaningful learning that has contributed to an emancipatory education. A Permacultura é um modelo de vida sustentável que visa o equilíbrio do meio ambiente, com práticas que buscam melhorar a interação entre o homem e o ecossistema. Ela suscita práticas que nos remetem ao cuidado com a natureza e com as pessoas, buscando uma vida em comunidade de uma maneira saudável. Diversos pesquisadores vêm contribuindo com estudos que buscam a inserção das práticas da Permacultura na educação básica, de maneira interativa, permitindo ao aluno o contato com a terra e demais elementos da natureza enquanto aprende os conceitos que são repassados nas disciplinas tradicionais. A Permacultura é um complemento a Educação Ambiental, pois traz sentido a sustentabilidade com diversas práticas que podem ser implantadas nas escolas. O presente trabalho objetivou analisar como o conceito de Permacultura está sendo inserido nas escolas e como pode agregar ao ensino de Ciências da Natureza. Para isso, foi realizada uma pesquisa cienciométrica buscando-se levantar os trabalhos publicados no Brasil relacionados a Permacultura e ensino nas escolas brasileiras. A partir desse levantamento foi possível perceber que embora a Permacultura ainda seja um conceito novo e com poucos trabalhos publicados no Brasil relacionando o tema a educação formal, está sendo inserida gradualmente nas escolas, através de projetos eco pedagógicos. Foi também averiguado que as escolas que recebem esses projetos apresentam uma boa aceitação por parte dos estudantes e professores, possibilitando a experiência de um aprendizado significativo, o qual tem contribuído para uma educação emancipadora. 2021-06-15T20:40:18Z 2021-06-15T20:40:18Z 2020-09-19 specializationThesis SILVA, Prisca Valéria Aparecida da. A permacultura como metodologia de ensino na educação básica. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25240 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Permacultura
Ciência - Estudo e ensino
Educação
Permaculture
Science - Study and teaching
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Permacultura
Ciência - Estudo e ensino
Educação
Permaculture
Science - Study and teaching
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Silva, Prisca Valéria Aparecida da
A permacultura como metodologia de ensino na educação básica
description Permaculture is a sustainable living model that aims to balance the environment with practices that seek to improve the interaction between humankind and ecosystem. These practices lead us to take care of nature and people, seeking a community life in a healthy way. Several researchers have been contributing with studies that refer to the insertion of Permaculture practices in basic education, in an interactive way, allowing the student to have contact with the land and other elements of nature while learning the concepts that are passed on in traditional disciplines. Permaculture is a complement to Environmental Education, because it brings meaning to sustainability with several practices that can be implemented in schools. This work aimed to analyze how the concept of Permaculture is being inserted in schools and how it can be added to the teaching of Nature Sciences. To this end, a scientometric evaluation was carried out in order to analyze the works published in Brazil related to Permaculture and teaching in Brazilian schools. From this survey it was possible to notice that although Permaculture is still a new concept that has few papers published in Brazil relating the subject to formal education, it is being gradually inserted in schools through pedagogical projects, and the schools that receive these projects have a good acceptance by students and teachers, enabling the experience of a meaningful learning that has contributed to an emancipatory education.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Silva, Prisca Valéria Aparecida da
author_sort Silva, Prisca Valéria Aparecida da
title A permacultura como metodologia de ensino na educação básica
title_short A permacultura como metodologia de ensino na educação básica
title_full A permacultura como metodologia de ensino na educação básica
title_fullStr A permacultura como metodologia de ensino na educação básica
title_full_unstemmed A permacultura como metodologia de ensino na educação básica
title_sort permacultura como metodologia de ensino na educação básica
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation SILVA, Prisca Valéria Aparecida da. A permacultura como metodologia de ensino na educação básica. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25240
_version_ 1805311681632403456
score 10,814766