A formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes
The study aimed to analyze, through the perception of entering and graduating students, the motivations and reasons that justify or explain their choices for subsequent mid-level technical professional education courses, seeking to understand the role of vocational education in their lives. Through...
Autor principal: | Moraz, Caterine Pereira |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2017
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2613 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-2613 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-26132017-11-20T17:21:34Z A formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes Vocational training: trajectories and expectations of students in subsequent technical courses Moraz, Caterine Pereira Garcia, Nilson Marcos Dias http://lattes.cnpq.br/2711017945843978 Lima Filho, Domingos Leite Amorim, Mário Lopes Romanelli, Berenice Marie Ballande Garcia, Nilson Marcos Dias Instituto Federal do Paraná - Curitiba (PR) - Estudo e ensino - Estudo de casos Ensino profissional Ensino técnico Motivação na educação Educação permanente Qualificações profissionais Educação para o trabalho Instituto Federal do Paraná – Curitiba (PR) - Study and teaching - Case studies Vocational education Technical education Motivation in education Continuing education Vocational qualifications Career education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTE Sociais e Humanidades The study aimed to analyze, through the perception of entering and graduating students, the motivations and reasons that justify or explain their choices for subsequent mid-level technical professional education courses, seeking to understand the role of vocational education in their lives. Through the identification of students’ profile, which is manifested by their academic experiences and professional experiences, the study contextualized their family and school life and their life projects in view of the demands of the working world and the need for updating and continuing education. The research is theoretically based on the relationship between school, education, work and their impact in the working class, as well as on changes in the working world, it took as reference authors as Antunes, Ciavatta, Cunha, Enguita, Frigotto, Ferretti, Friedmann, Naville, Kuenzer, Ramos, Hirata and Saviani. The field research was developed through a qualitative survey, entering and graduating students from middle-level technical courses in Management and Events of Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia in Paraná, Curitiba campus, had participated answering questionnaires and giving interviews. The results were guided by the establishment of categories that favored the understanding of the reality experienced by the participants throughout their academic and professional careers, motivations and expectations of the educational and professional future mainly of students who theoretically could have applied for a job in graduate courses but opted for this type of education. Teve como objetivo analisar, através da percepção de alunos ingressantes e concluintes, as motivações e razões que justificam ou explicam as suas escolhas por cursos de educação profissional técnica de nível médio na forma subsequente, buscando entender o papel do ensino profissionalizante em suas vidas. Através da identificação do perfil dos discentes manifesto pelas suas vivências escolares e experiências profissionais, contextualizou a sua trajetória familiar e escolar e seus projetos de vida face às exigências do mundo do trabalho e a necessidade de atualização e formação continuada. Sustentando-se teoricamente na relação entre a escola, a educação, o trabalho e seus impactos junto à classe trabalhadora, assim como nas transformações ocorridas no mundo do trabalho, tomou como referência autores como Antunes, Ciavatta, Cunha, Enguita, Frigotto, Ferretti, Friedmann, Naville, Kuenzer, Ramos, Hirata e Saviani. A pesquisa de campo desenvolveu-se através de uma investigação de caráter qualitativo da qual participaram, respondendo questionários e concedendo entrevistas, alunos ingressantes e concluintes dos cursos técnicos de nível médio de Administração e de Eventos do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná, campus Curitiba. Os resultados foram norteados pelo estabelecimento de categorias que privilegiaram a compreensão da realidade vivenciada pelos participantes ao longo de suas trajetórias escolares e profissionais, das motivações e expectativas em relação ao futuro educacional e profissional principalmente de alunos que, teoricamente, já poderiam pleitear uma vaga em cursos de graduação mas optaram por esta modalidade de ensino. 2017-11-20T17:21:33Z 2017-11-20T17:21:33Z 2015-08-25 masterThesis MORAZ, Caterine Pereira. A formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes. 2015. 197 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2613 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Instituto Federal do Paraná - Curitiba (PR) - Estudo e ensino - Estudo de casos Ensino profissional Ensino técnico Motivação na educação Educação permanente Qualificações profissionais Educação para o trabalho Instituto Federal do Paraná – Curitiba (PR) - Study and teaching - Case studies Vocational education Technical education Motivation in education Continuing education Vocational qualifications Career education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTE Sociais e Humanidades |
spellingShingle |
Instituto Federal do Paraná - Curitiba (PR) - Estudo e ensino - Estudo de casos Ensino profissional Ensino técnico Motivação na educação Educação permanente Qualificações profissionais Educação para o trabalho Instituto Federal do Paraná – Curitiba (PR) - Study and teaching - Case studies Vocational education Technical education Motivation in education Continuing education Vocational qualifications Career education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTE Sociais e Humanidades Moraz, Caterine Pereira A formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes |
description |
The study aimed to analyze, through the perception of entering and graduating students, the motivations and reasons that justify or explain their choices for subsequent mid-level technical professional education courses, seeking to understand the role of vocational education in their lives. Through the identification of students’ profile, which is manifested by their academic experiences and professional experiences, the study contextualized their family and school life and their life projects in view of the demands of the working world and the need for updating and continuing education. The research is theoretically based on the relationship between school, education, work and their impact in the working class, as well as on changes in the working world, it took as reference authors as Antunes, Ciavatta, Cunha, Enguita, Frigotto, Ferretti, Friedmann, Naville, Kuenzer, Ramos, Hirata and Saviani. The field research was developed through a qualitative survey, entering and graduating students from middle-level technical courses in Management and Events of Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia in Paraná, Curitiba campus, had participated answering questionnaires and giving interviews. The results were guided by the establishment of categories that favored the understanding of the reality experienced by the participants throughout their academic and professional careers, motivations and expectations of the educational and professional future mainly of students who theoretically could have applied for a job in graduate courses but opted for this type of education. |
format |
Dissertação |
author |
Moraz, Caterine Pereira |
author_sort |
Moraz, Caterine Pereira |
title |
A formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes |
title_short |
A formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes |
title_full |
A formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes |
title_fullStr |
A formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes |
title_full_unstemmed |
A formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes |
title_sort |
formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2017 |
citation |
MORAZ, Caterine Pereira. A formação profissional: trajetórias e expectativas dos estudantes nos cursos técnicos subsequentes. 2015. 197 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2613 |
_version_ |
1805313723700609024 |
score |
10,814766 |