Oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia
The didactic-pedagogical workshops, also called didactic workshops, teaching workshops and / or didactic intervention projects, are configure as educational situations that allow, through practical teaching work, the execution of activities aimed at the collective construction...
Autor principal: | Schaeffer, Jessica Aparecida |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26426 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-26426 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-264262021-11-19T06:05:39Z Oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia Teaching-pedagogical workshops in the science and biology teaching and learning process Schaeffer, Jessica Aparecida Fujii, Rosangela Araujo Xavier Pires, Patrícia de Souza Santos, Lizandra Susana Carvalho dos Fujii, Rosangela Araujo Xavier Professores - Formação Ciência - Estudo e ensino Ciências da vida - Estudo e ensino Teachers - In-service training Science - Study and teaching Life sciences - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS The didactic-pedagogical workshops, also called didactic workshops, teaching workshops and / or didactic intervention projects, are configure as educational situations that allow, through practical teaching work, the execution of activities aimed at the collective construction of school knowledge. So, this study aimed to investigate the conceptions of graduates of the Biological Sciences degree course at the Federal Technological University of Paraná, Santa Helena campus, in relation to the contributions of didactic-pedagogical workshops in the process of teacher training and in the teaching process and science and biology learning. To this end, a questionnaire was prepared with questions related to the profile of the graduates and their understanding of the disciplines Interdisciplinary Project 5 (PI5) and Interdisciplinary Project 6 (PI6) and the contributions of didactic workshops developed in disciplines PI5 and PI6 for their teacher training and for student learning, the questionnaire being answered by 16 graduates. The data collected and classified according to the theoretical and methodological assumptions of Content Analysis, revealing that: most of the research participants graduated in the second half of 2019; attended the course of PI5 and PI6 before taking the disciplines of Supervised Internship in Sciences and Supervised Internship in Biology; had access t o the menus and objectives of subjects PI5 and PI6; considers that the menus have been completed; that the workload of the subjects was adequate; that the teaching plans contributed to the organization and development of the in didactic-pedagogical workshops in schools and that the performance in the didactic-pedagogical workshops contributed to their teacher training and to the significant learning of the contents by the students of the schools. It was conclude, therefore, that the majority of graduates consider that the subjects PI5 and PI6 were significant for their teacher training and for the teaching and learning process of Science and Biology developed in public schools in the Santa Helena /Paraná. As oficinas didático-pedagógicas, também denominadas de oficinas didáticas, oficinas de ensino e/ou projetos de intervenção didática, se configuram como situações educativas que permitem, por meio do trabalho docente prático, a execução de atividades direcionadas à construção coletiva do conhecimento escolar. Assim, o presente trabalho teve como objetivo investigar as concepções de egressos do curso de licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Santa Helena, em relação às contribuições das oficinas didático pedagógicas no processo de formação docente e no processo de ensino e aprendizagem de Ciências e Biologia. Para tanto, foi elaborado um questionário com questões relacionadas ao perfil dos formados e seus entendimentos sobre as disciplinas Projeto Interdisciplinar 5 (PI5), Projeto Interdisciplinar 6 (PI6) e as contribuições das oficinas didático, desenvolvidas nas disciplinas PI5 e PI6, para sua formação docente e para aprendizagem estudantil, sendo o questionário respondido por 16 egressos. Os dados coletados e classificados segundo os pressupostos teóricos e metodológicos da Análise de Conteúdo, revelando que: a maioria dos participantes da investigação se formou no segundo semestre de 2019; cursou a disciplina de PI 5 e PI6 antes de cursar as disciplinas de Estágio Supervisionado em Ciências e Estágio Supervisionado em Biologia; teve acesso às ementas e objetivos das disciplinas PI5 e PI6; considera que as ementas foram cumpridas; que a carga horária das disciplinas foram adequadas; que os planejamentos de ensino contribuíram para a organização e desenvolvimento das oficinas didático-pedagógicas nas escolas e que a atuação nas oficinas didático-pedagógicas contribuiu para sua formação docente e para a aprendizagem significativa dos conteúdos pelos alunos das escolas. Conclui-se, portanto, que os formados em sua maioria consideram que as disciplinas PI5 e PI6 foram significativas para sua formação docente e para o processo de ensino e aprendizagem de Ciências e Biologia desenvolvidos nas escolas públicas da região de Santa Helena/Paraná. 2021-11-18T16:07:02Z 2021-11-18T16:07:02Z 2020-10-13 bachelorThesis SCHAEFFER, Jessica Aparecida. Oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Santa Helena, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26426 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Santa Helena Brasil Licenciatura em Ciências Biológicas UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Professores - Formação Ciência - Estudo e ensino Ciências da vida - Estudo e ensino Teachers - In-service training Science - Study and teaching Life sciences - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
spellingShingle |
Professores - Formação Ciência - Estudo e ensino Ciências da vida - Estudo e ensino Teachers - In-service training Science - Study and teaching Life sciences - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Schaeffer, Jessica Aparecida Oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia |
description |
The didactic-pedagogical workshops, also called didactic workshops, teaching workshops and / or didactic intervention projects, are configure as educational situations that allow, through practical teaching work, the execution of activities aimed at the collective construction of school knowledge. So, this study aimed to investigate the conceptions of graduates of the Biological Sciences degree course at the Federal Technological University of Paraná, Santa Helena campus, in relation to the contributions of didactic-pedagogical workshops in the process of teacher training and in the teaching process and science and biology learning. To this end, a questionnaire was prepared with questions related to the profile of the graduates and their understanding of the disciplines Interdisciplinary Project 5 (PI5) and Interdisciplinary Project 6 (PI6) and the contributions of didactic workshops developed in disciplines PI5 and PI6 for their teacher training and for student learning, the questionnaire being answered by 16 graduates. The data collected and classified according to the theoretical and methodological assumptions of Content Analysis, revealing that: most of the research participants graduated in the second half of 2019; attended the course of PI5 and PI6 before taking the disciplines of Supervised Internship in Sciences and Supervised Internship in Biology; had access t o the menus and objectives of subjects PI5 and PI6; considers that the menus have been completed; that the workload of the subjects was adequate; that the teaching plans contributed to the organization and development of the in didactic-pedagogical workshops in schools and that the performance in the didactic-pedagogical workshops contributed to their teacher training and to the significant learning of the contents by the students of the schools. It was conclude, therefore, that the majority of graduates consider that the subjects PI5 and PI6 were significant for their teacher training and for the teaching and learning process of Science and Biology developed in public schools in the Santa Helena /Paraná. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Schaeffer, Jessica Aparecida |
author_sort |
Schaeffer, Jessica Aparecida |
title |
Oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia |
title_short |
Oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia |
title_full |
Oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia |
title_fullStr |
Oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia |
title_full_unstemmed |
Oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia |
title_sort |
oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
SCHAEFFER, Jessica Aparecida. Oficinas didático-pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem de ciências e biologia. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Santa Helena, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26426 |
_version_ |
1805320524280102912 |
score |
10,814766 |