Melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais
Music is one of the oldest arts and is capable of impacting in several spheres, including cognitive development. Through music, intellectual disabled people can acquire several benefits, such as increased attention, concentration and creativity. Considering the aspects involving music theory and the...
Principais autores: | Dias, Marcelo Vassoler, Pino, Mariana Carvalho de Oliveira |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26483 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-26483 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-264832021-11-24T06:06:21Z Melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais Melody: a serious game model for teaching music to people with intellectual disabilities Dias, Marcelo Vassoler Pino, Mariana Carvalho de Oliveira Matos, Simone Nasser Matos, Simone Nasser Borges, Helyane Bronoski Ishikawa, Eliana Cláudia Mayumi Jogos educativos Incapacidade intelectual Música na educação Scrum (Desenvolvimento de software) Educational games Stupidity Music in education Scrum (Computer software development) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Music is one of the oldest arts and is capable of impacting in several spheres, including cognitive development. Through music, intellectual disabled people can acquire several benefits, such as increased attention, concentration and creativity. Considering the aspects involving music theory and the great impact that a serious game for teaching theoretical music can have on the lives of people with intellectual disabilities, the Melody was built. The modeling of the game proposed in this work was performed using the Scrum agile methodology as a reference. The purpose of Melodia was to create a game to insert literate people with ID in the musical universe, acting as an incentive to the journey through the world of music. For its construction, minimalist aesthetics, elements of gamification, serious games and characteristics of people with intellectual disabilities were used. The game has 7 levels and 3 difficulties (easy, medium and difficult), addressing the main elements that make up the musical score: clefs, staff, musical scale, rhythm, melody and harmony. In addition to assessing musical knowledge, the game aims to assess the attention of players with ID, using a variation of the Cancellation Attention Test. The prototyping of the project was carried out in Adobe UX and the implementation on the Unity platform with the C # language. As a result, Melodia is a serious game for adults with intellectual disabilities, bringing music theory objectively and intuitively across levels. Its simple aesthetic, based on the psychology of colors, and its organization of the game by levels and difficulties allows the player to acquire musical knowledge in a fun, gradual and efficient way. The Melody is capable of evaluating the player's attention. A música é uma das artes mais antigas e é capaz de impactar em várias esferas, inclusive no desenvolvimento cognitivo. Por meio da música, deficientes intelectuais podem adquirir diversos benefícios, como aumento da atenção, concentração e criatividade. Considerando os aspectos que envolvem a teoria musical e o grande impacto que o um jogo sério para o ensino de música teórica pode ter na vida de pessoas com deficiência intelectual, foi construído o Melodia. A modelagem do jogo proposto neste trabalho foi realizada usando como referência a metodologia ágil Scrum. A finalidade do Melodia foi criar um jogo para inserir pessoas com DI alfabetizadas no universo musical, atuando como um incentivo à jornada pelo mundo da música. Para sua construção, foi utilizada a estética minimalista, elementos da gamificação, de jogos sérios e características de pessoas com deficiência intelectual. O jogo possui 7 níveis e 3 dificuldades (fácil, média e difícil), abordando os principais elementos que compõem a partitura musical: claves, pauta, escala musical, ritmo, melodia e harmonia. Além da avaliação do conhecimento musical, o jogo objetiva avaliar a atenção dos jogadores com DI, utilizando uma variação do Teste de Atenção por Cancelamento. A prototipação do jogo foi realizada no Adobe UX e a implementação na plataforma Unity com a linguagem C#. Como resultado, o Melodia é um jogo sério para adultos com deficiência intelectual, trazendo a teoria musical de forma objetiva e intuitiva ao longo dos níveis. Sua estética simples, baseada na psicologia das cores, e sua organização do jogo por níveis e dificuldades possibilita que o jogador adquira o conhecimento teórico sobre música de forma divertida, gradativa e eficiente. Além disso, é um jogo capaz de avaliar a atenção do jogador. 2021-11-23T12:55:59Z 2021-11-23T12:55:59Z 2020-11-25 bachelorThesis DIAS, Marcelo Vassoler; PINO, Mariana Carvalho de Oliveira. Melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciência da Computação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26483 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Brasil Ciência da Computação UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Jogos educativos Incapacidade intelectual Música na educação Scrum (Desenvolvimento de software) Educational games Stupidity Music in education Scrum (Computer software development) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
spellingShingle |
Jogos educativos Incapacidade intelectual Música na educação Scrum (Desenvolvimento de software) Educational games Stupidity Music in education Scrum (Computer software development) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Dias, Marcelo Vassoler Pino, Mariana Carvalho de Oliveira Melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais |
description |
Music is one of the oldest arts and is capable of impacting in several spheres, including cognitive development. Through music, intellectual disabled people can acquire several benefits, such as increased attention, concentration and creativity. Considering the aspects involving music theory and the great impact that a serious game for teaching theoretical music can have on the lives of people with intellectual disabilities, the Melody was built. The modeling of the game proposed in this work was performed using the Scrum agile methodology as a reference. The purpose of Melodia was to create a game to insert literate people with ID in the musical universe, acting as an incentive to the journey through the world of music. For its construction, minimalist aesthetics, elements of gamification, serious games and characteristics of people with intellectual disabilities were used. The game has 7 levels and 3 difficulties (easy, medium and difficult), addressing the main elements that make up the musical score: clefs, staff, musical scale, rhythm, melody and harmony. In addition to assessing musical knowledge, the game aims to assess the attention of players with ID, using a variation of the Cancellation Attention Test. The prototyping of the project was carried out in Adobe UX and the implementation on the Unity platform with the C # language. As a result, Melodia is a serious game for adults with intellectual disabilities, bringing music theory objectively and intuitively across levels. Its simple aesthetic, based on the psychology of colors, and its organization of the game by levels and difficulties allows the player to acquire musical knowledge in a fun, gradual and efficient way. The Melody is capable of evaluating the player's attention. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Dias, Marcelo Vassoler Pino, Mariana Carvalho de Oliveira |
author_sort |
Dias, Marcelo Vassoler |
title |
Melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais |
title_short |
Melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais |
title_full |
Melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais |
title_fullStr |
Melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais |
title_full_unstemmed |
Melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais |
title_sort |
melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
DIAS, Marcelo Vassoler; PINO, Mariana Carvalho de Oliveira. Melodia: um modelo de jogo sério para o ensino de música a pessoas deficientes intelectuais. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciência da Computação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26483 |
_version_ |
1805323243400200192 |
score |
10,814766 |