A gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino

This work has as its theme the fundamental work processes for public education to reach democratic management. This type of school management began to be developed in Brazilian schools in the early 1980s and was based on democratic performance. It started to aim to strengthen democratic relations in...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Valdemir Santos da
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26794
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-26794
recordtype dspace
spelling riut-1-267942021-12-21T06:05:46Z A gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino Democratic school management, and its reflections on teaching Silva, Valdemir Santos da Lima, Ivone Teresinha Carletto Lima, Ivone Teresinha Carletto Berghauser, Neron Alípio Cortes Santos, Ricardo dos Escolas - Organização e administração - Participação dos pais Comunidade e escola Democracia e educação School management and organization - Parent participation Community and school Democracy and education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work has as its theme the fundamental work processes for public education to reach democratic management. This type of school management began to be developed in Brazilian schools in the early 1980s and was based on democratic performance. It started to aim to strengthen democratic relations in school institutions through the exercise of sharing determinations about school objects. Therefore, the research raised the following problem: What basic elements of democratic management make up the search for school autonomy? The research is bibliographic in nature, carried out through a literature review based on the authors Bastos (1999), Cury (1997), Libâneo (2004), Dalmas (1994), Stedile (2008), highlighted the concept of management, its challenges and its contribution to a participatory and active educational system. Therefore, it was found that democratic management, due to its origin, is a process that aims at effective changes in the school scenario, valuing the associative and cooperative participation of the school community in decisions, helping to achieve quality education for all. Este trabalho tem como tema os processos de trabalho fundamentais para que a educação pública atinja a gestão democrática. Esse tipo de gestão escolar começou a ser desenvolvido nas escolas brasileiras no início na década de 1980 e teve como pressuposições a atuação democrática. Passou a ter por objetivo robustecer as relações democráticas nas instituições escolares através do exercício do compartilhamento das determinações sobre os objetos escolares. Para tanto, a pesquisa levantou a seguinte problemática: Quais elementos básicos da gestão democrática compõem a busca pela autonomia escolar? A pesquisa é de caráter bibliográfico, realizada por meio da revisão de literatura fundamentada nos autores Bastos (1999), Cury (1997), Libâneo (2004), Dalmas (1994), Stedile (2008), destacou conceito de gestão, seus desafios e a sua contribuição para um sistema educacional participativo e atuante. Diante disso, verificou-se que a gestão democrática, por sua origem, é um processo que visa mudanças efetivas no cenário escolar, valorizando a participação associativa e cooperativa da comunidade escolar nas decisões, auxiliando na conquista de um ensino de qualidade para todos. 2021-12-21T01:33:59Z 2021-12-21T01:33:59Z 2020-09-26 specializationThesis SILVA, Valdemir Santos da. A gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26794 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Escolas - Organização e administração - Participação dos pais
Comunidade e escola
Democracia e educação
School management and organization - Parent participation
Community and school
Democracy and education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Escolas - Organização e administração - Participação dos pais
Comunidade e escola
Democracia e educação
School management and organization - Parent participation
Community and school
Democracy and education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Silva, Valdemir Santos da
A gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino
description This work has as its theme the fundamental work processes for public education to reach democratic management. This type of school management began to be developed in Brazilian schools in the early 1980s and was based on democratic performance. It started to aim to strengthen democratic relations in school institutions through the exercise of sharing determinations about school objects. Therefore, the research raised the following problem: What basic elements of democratic management make up the search for school autonomy? The research is bibliographic in nature, carried out through a literature review based on the authors Bastos (1999), Cury (1997), Libâneo (2004), Dalmas (1994), Stedile (2008), highlighted the concept of management, its challenges and its contribution to a participatory and active educational system. Therefore, it was found that democratic management, due to its origin, is a process that aims at effective changes in the school scenario, valuing the associative and cooperative participation of the school community in decisions, helping to achieve quality education for all.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Silva, Valdemir Santos da
author_sort Silva, Valdemir Santos da
title A gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino
title_short A gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino
title_full A gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino
title_fullStr A gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino
title_full_unstemmed A gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino
title_sort gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation SILVA, Valdemir Santos da. A gestão escolar democrática e seus reflexos no ensino. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26794
_version_ 1805313763246604288
score 10,814766