A inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade
This research presents a brief contextualization about the historicity of the disability and the evolution of the inclusion of people with intellectual disabilities in society, especially in Regular Education, highlighting the role of the teacher in this context, a subject that has been mobilizing s...
Autor principal: | Pereira, Eliege Silva |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26838 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-26838 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-268382021-12-23T06:05:46Z A inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade School inclusion of children with intellectual disabilities now Pereira, Eliege Silva Nicodem, Maria Fatima Menegazzo Nicodem, Maria Fatima Menegazzo Batista, Flóida Moura Rocha Carlesso Brandão, Henry Charles Albert David N T Mendonça Crianças com deficiência - Educação Inclusão escolar Aprendizagem Children with disabilities - Education Mainstreaming in education Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research presents a brief contextualization about the historicity of the disability and the evolution of the inclusion of people with intellectual disabilities in society, especially in Regular Education, highlighting the role of the teacher in this context, a subject that has been mobilizing society and the school community in the face of this new school model. This requires reflection on living with these students in the same space and a change in the organization of all the school's pedagogical work. It is believed that the insertion of students with special needs in the school carried out within the school inclusion paradigm will constitute a fundamental experience that will define the success or failure of their future inclusion process in society. With this in mind, all individuals must have guaranteed their right to access and remain in a free and quality public school, which allows, within their possibilities, independence and criticality in face of the events that occur in their daily lives. The research has descriptive, explanatory and bibliographic qualitative characteristics, analyzing the information provided by several sources: magazines, articles, books, websites and other theoretical means related to the subject under study to achieve the proposed objective. Its main authors are: Aranha (1995), Sassaki (1997), Mendes (2006), Carvalho (2001), Piaget (1985), Vygotsky (1998), DSM¬IV (1995) Keywords: School Inclusion; School; Personal development; Teaching-lea. A presente pesquisa apresenta uma breve contextualização sobre a historicidade da deficiência e a evolução da inclusão de pessoas com deficiência intelectual na sociedade, sobretudo, no Ensino Regular, destacando o papel do docente neste contexto, assunto que vem mobilizando a sociedade e comunidade escolar frente a este novo modelo de escola. Isto requer uma reflexão sobre a convivência com esses alunos em um mesmo espaço e uma mudança na organização de todo o trabalho pedagógico da escola. Acredita-se que a inserção do aluno portador de necessidades especiais na escola realizada dentro do paradigma da inclusão escolar, constituirá uma experiência fundamental que definirá o sucesso ou fracasso de seu futuro processo de inclusão na sociedade. Pensando nisto, todos os indivíduos, devem ter garantido seu direito de acesso e permanência na escola pública gratuita e de qualidade, que possibilite, dentro de suas possibilidades, independência e criticidade frente aos fatos ocorridos no seu dia a dia. A pesquisa possui características qualitativa descritiva, explicativa e bibliográfica, analisando as informações fornecidas por diversas fontes: revistas, artigos, livros, sites e outros meios teóricos relacionados ao tema em estudo para alcançar o objetivo proposto. Tem como principais autores: Aranha (1995), Sassaki (1997), Mendes (2006), Carvalho (2001), Piaget (1985), Vygotsky (1998), DSM¬IV (1995). 2021-12-22T18:04:35Z 2021-12-22T18:04:35Z 2020-09-25 specializationThesis PEREIRA, Eliege Silva. A inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26838 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Crianças com deficiência - Educação Inclusão escolar Aprendizagem Children with disabilities - Education Mainstreaming in education Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Crianças com deficiência - Educação Inclusão escolar Aprendizagem Children with disabilities - Education Mainstreaming in education Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Pereira, Eliege Silva A inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade |
description |
This research presents a brief contextualization about the historicity of the disability and the evolution of the inclusion of people with intellectual disabilities in society, especially in Regular Education, highlighting the role of the teacher in this context, a subject that has been mobilizing society and the school community in the face of this new school model. This requires reflection on living with these students in the same space and a change in the organization of all the school's pedagogical work. It is believed that the insertion of students with special needs in the school carried out within the school inclusion paradigm will constitute a fundamental experience that will define the success or failure of their future inclusion process in society. With this in mind, all individuals must have guaranteed their right to access and remain in a free and quality public school, which allows, within their possibilities, independence and criticality in face of the events that occur in their daily lives. The research has descriptive, explanatory and bibliographic qualitative characteristics, analyzing the information provided by several sources: magazines, articles, books, websites and other theoretical means related to the subject under study to achieve the proposed objective. Its main authors are: Aranha (1995), Sassaki (1997), Mendes (2006), Carvalho (2001), Piaget (1985), Vygotsky (1998), DSM¬IV (1995) Keywords: School Inclusion; School; Personal development; Teaching-lea. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Pereira, Eliege Silva |
author_sort |
Pereira, Eliege Silva |
title |
A inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade |
title_short |
A inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade |
title_full |
A inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade |
title_fullStr |
A inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade |
title_full_unstemmed |
A inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade |
title_sort |
inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
PEREIRA, Eliege Silva. A inclusão escolar da criança com deficiência intelectual na atualidade. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26838 |
_version_ |
1760452234498277376 |
score |
10,966579 |