Uma abordagem de leitura utilizando o design thinking
Based on the approaches and methodologies used to promote reading throughout the 20th century and implications arising from the digital age -- especially with different supports and possibilities provided by technology --, this study analyzes the young people's act of reading literary texts. In...
Autor principal: | Rezende, Silvio Andrade Moreira |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27116 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-27116 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-271162022-02-15T06:06:38Z Uma abordagem de leitura utilizando o design thinking Rezende, Silvio Andrade Moreira Lima, Marcelo Fernando de Silveira, Ana Paula Pinheiro da Sales, Cristiano Catelão, Evandro de Melo Lima, Marcelo Fernando de Leitura - Estudo e ensino Textos Literatura digital Aprendizagem Reading - Study and teaching Texts Hypertext literature Learning CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Based on the approaches and methodologies used to promote reading throughout the 20th century and implications arising from the digital age -- especially with different supports and possibilities provided by technology --, this study analyzes the young people's act of reading literary texts. Initially, this research presents a brief history of those methodologies from the 20th century until nowadays. After analyzing the reader's behavior and its relationship with the literary text discussed in recent research, it was possible to discover difficulties in reading. Because of that, this study proposes using the design thinking approach combined with other methodologies and approaches to promote literary reading. In this sense, the idea is to bring readers to different media, enhance their practices, make them a subject who identifies themselves in the text, developing the sense of belonging in the context of literary content. Furthermore, making these students protagonists of the reading activity and (re)signify theories and methods that persist in the curricula often causing strangeness and distancing the student from the reading activity. The proposal of applying the design thinking approach extends the repertoire of mechanisms and instruments available to the teacher, providing teaching practices that promote and integrate the students' relationship with the reading process through a dynamic that provides a scenario in which the student can become the protagonist of their reading and promote their approach to literary works. Este trabalho pretende analisar o ato de leitura do texto literário pelos jovens, a partir do histórico de abordagens e metodologias utilizadas para promover a leitura no decorrer do século XX e das implicações surgidas na era digital, especialmente com o avanço da tecnologia, proporcionando diferentes suportes e possibilidades de apresentação dos textos. Inicialmente, apresenta-se um breve histórico das metodologias aplicadas no decorrer do século XX até o presente. Analisando observações identificadas em pesquisas recentes sobre o comportamento do leitor e sua relação com o texto literário e indicando dificuldades no ato de leitura, propomos a utilização da abordagem do design thinking aliada às metodologias e abordagens até então utilizadas, no sentido de promover a leitura de textos literários e, desta maneira, trazer o leitor de mídias diversas, potencializar suas práticas, torná-lo um sujeito que se identifique com o texto e desenvolva o sentido de pertencimento no contexto do conteúdo literário. De forma a tornar estes alunos protagonistas da atividade de leitura e (re)significar teorias e mé- todos que perduram nos currículos, muitas vezes causando estranheza e afastando o aluno da atividade de leitura. A proposta de aplicar a abordagem design thinking estende o repertório de mecanismos e instrumentos à disposição do docente, proporcionando práticas didáticas que permitam promover e integrar a relação dos estudantes com o processo de leitura por intermé- dio de uma dinâmica que proporcione um cenário no qual o aluno possa se tornar protagonista da sua leitura e promover sua aproximação com as obras literárias. 2022-02-14T22:42:00Z 2022-02-14T22:42:00Z 2021-11-16 bachelorThesis REZENDE, Silvio Andrade Moreira. Uma abordagem de leitura utilizando o design thinking. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Português) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27116 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Licenciatura em Letras UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Leitura - Estudo e ensino Textos Literatura digital Aprendizagem Reading - Study and teaching Texts Hypertext literature Learning CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
Leitura - Estudo e ensino Textos Literatura digital Aprendizagem Reading - Study and teaching Texts Hypertext literature Learning CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Rezende, Silvio Andrade Moreira Uma abordagem de leitura utilizando o design thinking |
description |
Based on the approaches and methodologies used to promote reading throughout the 20th century and implications arising from the digital age -- especially with different supports and possibilities provided by technology --, this study analyzes the young people's act of reading literary texts. Initially, this research presents a brief history of those methodologies from the 20th century until nowadays. After analyzing the reader's behavior and its relationship with the literary text discussed in recent research, it was possible to discover difficulties in reading. Because of that, this study proposes using the design thinking approach combined with other methodologies and approaches to promote literary reading. In this sense, the idea is to bring readers to different media, enhance their practices, make them a subject who identifies themselves in the text, developing the sense of belonging in the context of literary content. Furthermore, making these students protagonists of the reading activity and (re)signify theories and methods that persist in the curricula often causing strangeness and distancing the student from the reading activity. The proposal of applying the design thinking approach extends the repertoire of mechanisms and instruments available to the teacher, providing teaching practices that promote and integrate the students' relationship with the reading process through a dynamic that provides a scenario in which the student can become the protagonist of their reading and promote their approach to literary works. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Rezende, Silvio Andrade Moreira |
author_sort |
Rezende, Silvio Andrade Moreira |
title |
Uma abordagem de leitura utilizando o design thinking |
title_short |
Uma abordagem de leitura utilizando o design thinking |
title_full |
Uma abordagem de leitura utilizando o design thinking |
title_fullStr |
Uma abordagem de leitura utilizando o design thinking |
title_full_unstemmed |
Uma abordagem de leitura utilizando o design thinking |
title_sort |
uma abordagem de leitura utilizando o design thinking |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
REZENDE, Silvio Andrade Moreira. Uma abordagem de leitura utilizando o design thinking. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Português) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27116 |
_version_ |
1805299428790108160 |
score |
10,814766 |