Criança, brinquedo e tecnologia: uma relação delicada

The present study is inspired on inquires on the relationship child, toy and technology, especially the technological toys, só common in the routine of people which work and live with kids. Throughout study and qualitative analysis of three cases of described clinical attendances, the objective was...

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Autor principal: Magnabosco, Milton
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27145
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spelling riut-1-271452022-02-15T06:06:22Z Criança, brinquedo e tecnologia: uma relação delicada Criança, brinquedo e tecnologia: uma relação delicada Magnabosco, Milton Silva, Maclovia Corrêa da http://lattes.cnpq.br/4788942963485328 Antunes, Maria Cristina http://lattes.cnpq.br/5071008543352344 Valente, Tamara da Silveira http://lattes.cnpq.br/8846318744496158 Silva, Maclovia Corrêa da http://lattes.cnpq.br/4788942963485328 Tecnologia Psicanálise Brinquedos Infância Ludoterapia Technology Psychoanalysis Toys Childhood Play therapy CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO Sociais e Humanidades The present study is inspired on inquires on the relationship child, toy and technology, especially the technological toys, só common in the routine of people which work and live with kids. Throughout study and qualitative analysis of three cases of described clinical attendances, the objective was to show the possibility of observing the incapacity that technological toys have to support the infancy projections. Historically, the toy works like a preparation for the adulthood, as the adults offer to the children real-like toys, só they can manipulate it. The own infancy, expression designed to locate the kid in a social world of each period of History, had it social room since the absence in the art referential, passing by the medieval “little adult” to the current recognition like “the future of mankind”. In the relation to the child, the toy, extreme object according to Brougère (2004), has significance and a function, distinct in conception, but at the same time mixed, confusing and intersecting. The function is the orientating feature of the utilization of toys in education. The image of toys is improved with the technological advance in the play; many times the icon determines the fictional meaning of the play. The psychoanalysis found out the value of the symbol to the children, and uses this meaning to help them in their difficulties and anxieties. Throughout their main researchers, the psychoanalytical theory of playing has established the necessary features to the toy that allows it to be an object of projection to the child. The present work is divided in three main parts. The first one treats about the technology, the toys in a historical view, recuperating some steps of certain millenary toys, the games and their transformations regarding the life styles. The second part walks on the theoretical aspects of the theme, meeting the view points of the main psychiatrists. In the third and last part it was chosen children cases reports to study the relationship between the children and the existent toys in the sessions. The study of these three clinical cases presented here has permitted to observe as was established the relation between kids and toys available during the psychoanalytical sessions and the influence that technological toy had on them, as they manifested by transferring the significance of the first to the second and the difficulties of dealing with it. The problem which has inspired this thesis finds its answer in this observation. O tema desta dissertação se inspira numa interrogação sobre a relação criança, brinquedo e tecnologia, em especial ao brinquedo tecnológico, muito presente no dia a dia de pessoas que trabalham e convivem com crianças. Através do estudo e da análise qualitativa de três casos de atendimentos clínicos relatados, objetivou-se comprovar a possibilidade de observar a incapacidade de ser o brinquedo tecnológico capaz de suportar a projeção infantil. Historicamente, o brinquedo cumpre a função de permitir à criança preparar-se para a vida adulta na medida em que lhe são fornecidos objetos do cotidiano em tamanho reduzido para que possa manipular. E a própria infância, termo construído para localizar a criança no mundo social de cada época, foi conquistando seu espaço social desde a ausência no referencial da arte, passando pelo “pequeno adulto” medieval até ser reconhecida como “o futuro da humanidade” dos dias atuais. Na relação com a criança, o brinquedo, objeto extremo segundo Brougère (2004), possui um significado e uma função, distintos na concepção mas que se misturam, se confundem e se sobrepõem na relação. A função é a característica orientadora da utilização do brinquedo na educação. A imagem do brinquedo se aprimora com o avanço da tecnologia e na brincadeira, o simbólico muitas vezes determina o sentido ficcional da brincadeira. A psicanálise descobriu o valor deste simbólico para a criança, e se utiliza desta significação para auxiliá-la nas suas dificuldades e angústias. Com seus aportes teóricos, a teoria psicanalítica do brincar estabeleceu as características necessárias a um brinquedo que lhe permite ser objeto de projeção por parte da criança. O presente trabalho está dividido em três grandes partes. A primeira trata da tecnologia e do brinquedo a partir de uma visão histórica, recuperando alguns passos de determinados brinquedos milenares, jogos e suas transformações segundo estilos de vida. A segunda parte atravessa aspectos teóricos do tema, trazendo importantes pontos de vistas dos principais psicanalistas. Na terceira e última parte foram escolhidos três casos de atendimento clínico para se estudar como se estabeleceram as relações das crianças com os brinquedos presentes nas sessões. O estudo dos três casos clínicos apresentados permitiu observar como se estabeleceu a relação das crianças com os brinquedos presentes nas sessões e a influência que o brinquedo tecnológico exerceu sobre elas, na medida em que manifestaram transferencialmente o significado do segundo para os primeiros e as dificuldades daí decorrentes em lidar com isso. O problema que inspirou esta dissertação encontra sua resposta nesta observação. 2022-02-14T23:10:15Z 2022-02-14T23:10:15Z 2007-12-17 masterThesis masterThesis MAGNABOSCO, Milton. Criança, brinquedo e tecnologia: uma relação delicada. 2007. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2007. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27145 por openAccess openAccess http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR
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Ludoterapia
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Magnabosco, Milton
Criança, brinquedo e tecnologia: uma relação delicada
description The present study is inspired on inquires on the relationship child, toy and technology, especially the technological toys, só common in the routine of people which work and live with kids. Throughout study and qualitative analysis of three cases of described clinical attendances, the objective was to show the possibility of observing the incapacity that technological toys have to support the infancy projections. Historically, the toy works like a preparation for the adulthood, as the adults offer to the children real-like toys, só they can manipulate it. The own infancy, expression designed to locate the kid in a social world of each period of History, had it social room since the absence in the art referential, passing by the medieval “little adult” to the current recognition like “the future of mankind”. In the relation to the child, the toy, extreme object according to Brougère (2004), has significance and a function, distinct in conception, but at the same time mixed, confusing and intersecting. The function is the orientating feature of the utilization of toys in education. The image of toys is improved with the technological advance in the play; many times the icon determines the fictional meaning of the play. The psychoanalysis found out the value of the symbol to the children, and uses this meaning to help them in their difficulties and anxieties. Throughout their main researchers, the psychoanalytical theory of playing has established the necessary features to the toy that allows it to be an object of projection to the child. The present work is divided in three main parts. The first one treats about the technology, the toys in a historical view, recuperating some steps of certain millenary toys, the games and their transformations regarding the life styles. The second part walks on the theoretical aspects of the theme, meeting the view points of the main psychiatrists. In the third and last part it was chosen children cases reports to study the relationship between the children and the existent toys in the sessions. The study of these three clinical cases presented here has permitted to observe as was established the relation between kids and toys available during the psychoanalytical sessions and the influence that technological toy had on them, as they manifested by transferring the significance of the first to the second and the difficulties of dealing with it. The problem which has inspired this thesis finds its answer in this observation.
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