Learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa

Industry 4.0 and its technologies have been transforming the way organizations operate in their production chains, fostering the digitalization era, revolutionizing interpersonal relationships and ways of teaching and learning. As the educational sector is one of those responsible for developing new...

ver descrição completa

Principais autores: Rodrigues, Evelyn Mariane Silva, Fracaro, Yara Calabrez de Oliveira
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27922
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-27922
recordtype dspace
spelling riut-1-279222022-04-09T06:07:56Z Learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa Learning factory 4.0: case study of the teaching laboratory 4.0 of the Federal Technological University of Paraná - Ponta Grossa Campus Rodrigues, Evelyn Mariane Silva Fracaro, Yara Calabrez de Oliveira Yoshino, Rui Tadashi Yoshino, Rui Tadashi Treinta, Fernanda Tavares Puglieri, Fabio Neves Laboratórios Engenharia química - Estudo e ensino Indústrias Inteligência artificial - Aplicações educacionais Laboratories Chemical engineering - Study and teaching Industries Artificial intelligence - Educational application CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA QUIMICA Industry 4.0 and its technologies have been transforming the way organizations operate in their production chains, fostering the digitalization era, revolutionizing interpersonal relationships and ways of teaching and learning. As the educational sector is one of those responsible for developing new skills and competences to provide knowledge, this work aims to present a proposal for improving the Teaching Laboratory 4.0 of UTFPRPG in a Learning Factory 4.0 model. For this, a systematic review was carried out using the PRISMA methodology with the support of Mendeley and VosWier software, to identify the main characteristics, supporting components and Learning Factory 4.0 teaching models, present in a teaching environment focused on Industry 4.0. Based on this portfolio, it was possible to identify that methodological and technological elements are essential to improve UTFPRPG's Industry 4.0 oriented teaching laboratories in a Learning Factory 4.0 model. As a proposal for methodological improvement, this work suggests the insertion of specific theoretical knowledge of CPS and Artificial Intelligence, and in the technological sphere, investments in technologies that involve the pillars of Industry 4.0, since the projects developed by the Industry 4.0 and EDP disciplines use the Living Lab and Industry 4.0 laboratories that have digitally interconnected equipment. A Indústria 4.0 e suas tecnologias vem transformando a maneira como as organizações atuam em suas cadeias produtivas fomentando a era da digitalização, revolucionando as relações interpessoais e as formas de ensino e aprendizagem. Sendo o setor educacional um dos responsáveis em desenvolver novas habilidades e competências para proporcionar conhecimento, este trabalho tem como objetivo apresentar uma proposta de melhoria do Laboratório de Ensino 4.0 da UTFPRPG em um modelo Learning Factory 4.0. Para isto, foi realizada uma revisão sistemática utilizando a metodologia PRISMA com o apoio dos softwares Mendeley e VosWier, para identificar as principais características, componentes de sustentação e os modelos de ensino Learning Factory 4.0, presentes em um ambiente de ensino focado na Indústria 4.0. Com base nesse portfólio, foi possível identificar que os elementos metodológicos e tecnológicos são essenciais para melhorar os laboratórios de ensino voltados para a Indústria 4.0 da UTFPRPG em um modelo de Learning Factory 4.0. Como proposta de melhoria metodológica o presente trabalho sugere a inserção do conhecimento teórico específico de CPS e Inteligência Artificial, e no âmbito tecnológico, investimentos em tecnologias que envolvem os pilares da Indústria 4.0, uma vez que os projetos desenvolvidos pelas disciplinas Industry 4.0 e EDP utilizam os laboratórios Living Lab e Industry 4.0 que possuem equipamentos digitalmente interconectados. 2022-04-08T16:37:58Z 2022-04-08T16:37:58Z 2021-11-18 bachelorThesis RODRIGUES, Evelyn Mariane Silva; FRACARO, Yara Calabrez de Oliveira. Learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Química) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27922 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Brasil Departamento Acadêmico de Engenharia Química Engenharia Química UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Laboratórios
Engenharia química - Estudo e ensino
Indústrias
Inteligência artificial - Aplicações educacionais
Laboratories
Chemical engineering - Study and teaching
Industries
Artificial intelligence - Educational application
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA QUIMICA
spellingShingle Laboratórios
Engenharia química - Estudo e ensino
Indústrias
Inteligência artificial - Aplicações educacionais
Laboratories
Chemical engineering - Study and teaching
Industries
Artificial intelligence - Educational application
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA QUIMICA
Rodrigues, Evelyn Mariane Silva
Fracaro, Yara Calabrez de Oliveira
Learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa
description Industry 4.0 and its technologies have been transforming the way organizations operate in their production chains, fostering the digitalization era, revolutionizing interpersonal relationships and ways of teaching and learning. As the educational sector is one of those responsible for developing new skills and competences to provide knowledge, this work aims to present a proposal for improving the Teaching Laboratory 4.0 of UTFPRPG in a Learning Factory 4.0 model. For this, a systematic review was carried out using the PRISMA methodology with the support of Mendeley and VosWier software, to identify the main characteristics, supporting components and Learning Factory 4.0 teaching models, present in a teaching environment focused on Industry 4.0. Based on this portfolio, it was possible to identify that methodological and technological elements are essential to improve UTFPRPG's Industry 4.0 oriented teaching laboratories in a Learning Factory 4.0 model. As a proposal for methodological improvement, this work suggests the insertion of specific theoretical knowledge of CPS and Artificial Intelligence, and in the technological sphere, investments in technologies that involve the pillars of Industry 4.0, since the projects developed by the Industry 4.0 and EDP disciplines use the Living Lab and Industry 4.0 laboratories that have digitally interconnected equipment.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Rodrigues, Evelyn Mariane Silva
Fracaro, Yara Calabrez de Oliveira
author_sort Rodrigues, Evelyn Mariane Silva
title Learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa
title_short Learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa
title_full Learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa
title_fullStr Learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa
title_full_unstemmed Learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa
title_sort learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da universidade tecnológica federal do paraná - campus ponta grossa
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation RODRIGUES, Evelyn Mariane Silva; FRACARO, Yara Calabrez de Oliveira. Learning factory 4.0: estudo de caso do laboratório de ensino 4.0 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Ponta Grossa. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Química) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2021.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27922
_version_ 1805297149412376576
score 10,814766