Considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do Paraná

The offer of full-time education is consolidated as one of the best strategies in the search for full service to public education in Brazil, especially with the aim of reaching students in situations of social vulnerability. Historically, government programs have been structured in an attempt to agg...

ver descrição completa

Principais autores: Beloni, Belmiro Marcos, Frasson, Antonio Carlos, Dutra, Alessandra, Camilo, Merielle
Formato: Artigo
Idioma: Português
Publicado em: Londrina 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28273
https://doi.org/10.17921/2447-8733.2021v22n3p340-345
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-28273
recordtype dspace
spelling riut-1-282732022-05-05T06:08:12Z Considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do Paraná Considerations about the teachers training of elementary of single shift in the state network of Paraná Beloni, Belmiro Marcos Frasson, Antonio Carlos Dutra, Alessandra Camilo, Merielle Professores - Formação Ensino fundamental Educação integral Teachers, Training of Fundamental education Full-time education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM The offer of full-time education is consolidated as one of the best strategies in the search for full service to public education in Brazil, especially with the aim of reaching students in situations of social vulnerability. Historically, government programs have been structured in an attempt to aggregate care that goes beyond educational care, bringing together other spheres of public services, with a focus on the most vulnerable public, with the school supply in shift and second shift. The single shift teaching since 2012, proposes a specific approach with the curricular matrix reconfiguration of elementary education, with an integrated format for offering subjects . The objective was to discuss full-time education, both its historical trajectory in Brazil and in the educational implementation policy in Paraná. To carry out this study, bibliographic research was adopted in the literature produced on the theme, as well as in the official documents that guided its implementations. With the study it became visible that the educational policies in their proposals that greatly modify the schools and matrices curricula structures aim at vague conceptualizations when it comes to those responsible in loco for the implementation of such policies, making it evident that the offer differentiation must be beyond the school day extension. The program consolidation, while permanent, requires continued training for teachers who work, different from the generalized for the entire state education network, a determining impact factor in the success of its execution and attendance expansion. A oferta de Ensino Integral é consolidada como uma das melhores estratégias na busca de atendimento pleno da Educação Pública no Brasil, especialmente, com o intuito de alcançar educandos em situação de vulnerabilidade social. Historicamente, os programas de Governo se estruturaram na tentativa de agregar atendimento que extrapola o atendimento educacional, congregando outras esferas de serviços públicos, com enfoque no público mais vulnerável, com a oferta escolar em turno e contraturno. O ensino de turno único, desde 2012, propõe enfoque específico com reconfiguração da matriz curricular do Ensino Fundamental, com formato integrado de oferta das disciplinas. O objetivo foi discutir o Ensino Integral, tanto seu percurso histórico no Brasil como na política educacional de implementação no Paraná. Para a realização desse estudo se adotou pesquisa bibliográfica na literatura produzida sobre o tema, bem como nos documentos oficiais que nortearam suas implementações. Com o estudo se tornou visível que as políticas educacionais, em suas propostas, que modificam sobremaneira as estruturas de escolas e matrizes curriculares destinam vagas conceituações quando referente aos responsáveis in loco pela execução dessas políticas, tornando evidente que a diferenciação da oferta, impreterivelmente, deve ser para além do prolongamento da jornada escolar. A consolidação do programa, enquanto permanente, demanda formação continuada para professores que atuam, diferente da generalizada para toda a rede de Ensino Estadual, fator de impacto determinante no sucesso de sua execução e ampliação de atendimento. 2022-05-04T22:18:35Z 2022-05-04T22:18:35Z 2021 article BELONI, Belmiro Marcos et al. Considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do Paraná. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 22, n. 3, p. 340-345, 2021. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsskroton.com.br/article/view/8525. Acesso em: 04 maio 2022. 2447-8733 http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28273 https://doi.org/10.17921/2447-8733.2021v22n3p340-345 por Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas https://revistaensinoeeducacao.pgsskroton.com.br/article/view/8525 openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf Londrina Brasil
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Professores - Formação
Ensino fundamental
Educação integral
Teachers, Training of
Fundamental education
Full-time education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Professores - Formação
Ensino fundamental
Educação integral
Teachers, Training of
Fundamental education
Full-time education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Beloni, Belmiro Marcos
Frasson, Antonio Carlos
Dutra, Alessandra
Camilo, Merielle
Considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do Paraná
description The offer of full-time education is consolidated as one of the best strategies in the search for full service to public education in Brazil, especially with the aim of reaching students in situations of social vulnerability. Historically, government programs have been structured in an attempt to aggregate care that goes beyond educational care, bringing together other spheres of public services, with a focus on the most vulnerable public, with the school supply in shift and second shift. The single shift teaching since 2012, proposes a specific approach with the curricular matrix reconfiguration of elementary education, with an integrated format for offering subjects . The objective was to discuss full-time education, both its historical trajectory in Brazil and in the educational implementation policy in Paraná. To carry out this study, bibliographic research was adopted in the literature produced on the theme, as well as in the official documents that guided its implementations. With the study it became visible that the educational policies in their proposals that greatly modify the schools and matrices curricula structures aim at vague conceptualizations when it comes to those responsible in loco for the implementation of such policies, making it evident that the offer differentiation must be beyond the school day extension. The program consolidation, while permanent, requires continued training for teachers who work, different from the generalized for the entire state education network, a determining impact factor in the success of its execution and attendance expansion.
format Artigo
author Beloni, Belmiro Marcos
Frasson, Antonio Carlos
Dutra, Alessandra
Camilo, Merielle
author_sort Beloni, Belmiro Marcos
title Considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do Paraná
title_short Considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do Paraná
title_full Considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do Paraná
title_fullStr Considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do Paraná
title_full_unstemmed Considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do Paraná
title_sort considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do paraná
publisher Londrina
publishDate 2022
citation BELONI, Belmiro Marcos et al. Considerações sobre a formação de professores do ensino fundamental de turno único na rede estadual do Paraná. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 22, n. 3, p. 340-345, 2021. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsskroton.com.br/article/view/8525. Acesso em: 04 maio 2022.
2447-8733
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28273
https://doi.org/10.17921/2447-8733.2021v22n3p340-345
_version_ 1805318093203832832
score 10,814766