Star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar

In this dissertation, elaborated in the formative context of the National Professional Master's Graduate Program in Physics Teaching, we present a proposal for the teaching of Stellar Evolution in the discipline of Physics, which was conceived and applied in the 3rd year of High School. As this...

ver descrição completa

Autor principal: Guizzo, Marcos Antonio
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28526
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-28526
recordtype dspace
spelling riut-1-285262022-05-17T06:07:31Z Star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar Star's rescuers: a collaborative board game for teaching stellar evolution Guizzo, Marcos Antonio Coelho, Jaziel Goulart https://orcid.org/0000-0001-9386-1042 http://lattes.cnpq.br/0298932683600051 Coelho, Jaziel Goulart https://orcid.org/ 0000-0001-9386-1042 http://lattes.cnpq.br/0298932683600051 Araujo, Jose Carlos Neves de https://orcid.org/ 0000-0003-4418-4289 http://lattes.cnpq.br/6217296674061205 Anjos, Rita de Cassia dos https://orcid.org/0000-0002-6463-2272 http://lattes.cnpq.br/5775617413825711 Ciências físicas Jogos educativos Estrelas - Evolução Physical sciences Educational games Stars - Evolution CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Física/Ensino de Física In this dissertation, elaborated in the formative context of the National Professional Master's Graduate Program in Physics Teaching, we present a proposal for the teaching of Stellar Evolution in the discipline of Physics, which was conceived and applied in the 3rd year of High School. As this is the final stage of basic education, students are expected to be familiar with the essential concepts of gravitation and thermology, as well as notions about atomic structure and chemical reactions, which are desirable (but not essential) for the appropriation of new learning. From this perspective, Stellar Evolution will be approached in a transdisciplinary way, relating several concepts of Physics and other Natural Sciences, serving, at this level of education, as an introductory experience in the fields of Astronomy and Astrophysics. This work pays attention to the guidelines of the National Curriculum Guidelines for the New High School (2018) and is in line with the premises of the BNCC High School on the competences and abilities recommended in the Natural Sciences component, which we understand to be discredited by current school programs. Supported by Vygotsky's cultural­historical theory, complemented by the assumptions of Marshall Rosenberg's model of non­violent communication, we elaborated the didactic unit and the respective educational product, the board game “Star's Rescuers”. We contemplated the topics related to Stellar Evolution that, in our judgment, proved to be more adequate to the construction of the desired learning. The educational product, adopted as a didactic tool, proved to be of great value for the understanding of Stellar Evolution, as well as for the enrichment of the student's experience concerning to the study of Physics. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Na presente dissertação, elaborada no contexto formativo do Programa de Pós-graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, apresentamos uma proposta para o ensino da Evolução Estelar na disciplina de Física, a qual foi concebida e aplicada junto ao 3º ano do Ensino Médio. Por ser a etapa final da educação básica, esperasse que os alunos estejam familiarizados com os conceitos essenciais de gravitação e termologia, bem como noções sobre a estrutura atômica e reações químicas, as quais são desejáveis (mas não imprescindíveis) para a apropriação das novas aprendizagens. Sob essa perspectiva, a Evolução Estelar será abordada de forma transdisciplinar, relacionando diversos conceitos de Física e demais Ciências da Natureza, servindo, nesse nível de ensino, como uma experiência introdutória os domínios da Astronomia e da Astrofísica. Este trabalho atenta às orientações das Diretrizes Curriculares Nacionais para o novo Ensino Médio (2018) e está alinhado às premissas da BNCC do Ensino Médio sobre as competências e habilidades preconizadas no componente Ciências da Natureza, as quais entendemos desprestigiadas pelos atuais programas escolares. Amparados pela teoria histórico-cultural de Vygotsky, complementada pelos pressupostos do modelo de comunicação não violenta de Marshall Rosenberg, elaboramos a unidade didática e o respectivo produto educacional, o jogo de tabuleiro “Star’s Rescuers”. Contemplamos os tópicos referentes à Evolução Estelar que, segundo nosso julgamento, mostraram-se mais adequados à construção das aprendizagens desejadas. O produto educacional, adotado como ferramenta didática, mostrou-se de grande valor para a compreensão da Evolução Estelar, bem como para o enriquecimento da experiência dos alunos em relação ao estudo da Física. 2022-05-16T18:25:31Z 2022-05-16T18:25:31Z 2021-11-05 masterThesis GUIZZO, Marcos Antonio. Star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28526 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Ciências físicas
Jogos educativos
Estrelas - Evolução
Physical sciences
Educational games
Stars - Evolution
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Física/Ensino de Física
spellingShingle Ciências físicas
Jogos educativos
Estrelas - Evolução
Physical sciences
Educational games
Stars - Evolution
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Física/Ensino de Física
Guizzo, Marcos Antonio
Star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar
description In this dissertation, elaborated in the formative context of the National Professional Master's Graduate Program in Physics Teaching, we present a proposal for the teaching of Stellar Evolution in the discipline of Physics, which was conceived and applied in the 3rd year of High School. As this is the final stage of basic education, students are expected to be familiar with the essential concepts of gravitation and thermology, as well as notions about atomic structure and chemical reactions, which are desirable (but not essential) for the appropriation of new learning. From this perspective, Stellar Evolution will be approached in a transdisciplinary way, relating several concepts of Physics and other Natural Sciences, serving, at this level of education, as an introductory experience in the fields of Astronomy and Astrophysics. This work pays attention to the guidelines of the National Curriculum Guidelines for the New High School (2018) and is in line with the premises of the BNCC High School on the competences and abilities recommended in the Natural Sciences component, which we understand to be discredited by current school programs. Supported by Vygotsky's cultural­historical theory, complemented by the assumptions of Marshall Rosenberg's model of non­violent communication, we elaborated the didactic unit and the respective educational product, the board game “Star's Rescuers”. We contemplated the topics related to Stellar Evolution that, in our judgment, proved to be more adequate to the construction of the desired learning. The educational product, adopted as a didactic tool, proved to be of great value for the understanding of Stellar Evolution, as well as for the enrichment of the student's experience concerning to the study of Physics.
format Dissertação
author Guizzo, Marcos Antonio
author_sort Guizzo, Marcos Antonio
title Star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar
title_short Star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar
title_full Star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar
title_fullStr Star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar
title_full_unstemmed Star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar
title_sort star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation GUIZZO, Marcos Antonio. Star's rescuers: um jogo de tabuleiro colaborativo para o ensino da evolução estelar. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2021.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28526
_version_ 1805322444844564480
score 10,814766